/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
HD optager og digitalt signal
Fra : kj
Vist : 647 gange
300 point
Dato : 08-11-09 10:47

Jeg har et ældre fjersyn, en satelit (Astra) 1 box til fjernsyn + 1 box til min HD optager.
Før når jeg skulle optage kunne jeg vælge optagekanal på min HD optager og jeg havde alle kanalmuligheder.
Når jeg kanalsøger på HD optageren nu, kommer der kun den mulighed som boxen er indstillet til, det vil bevirke, at jeg skal kanalsøge hver gang jeg skal optage, kan det være rigtigt, eller er der en anden mulighed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 11:38

Du må lige forklare hvilke signaler de forskellige ting kører med - for det er vigtigt efter mpeg4 signalet...

GENERELT:

AL kanalindstilling fra en parabol foregår via satmodtageren
AL kanalindstilling fra antenne foregår via det modul der indeholder mpeg4 modtageren

Din HDoptager har ikke andre signaler at arbejde med end dem den modtager fra enten mpeg4 box eller satmodtger... så den kan du ikke stille noget på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 11:41

Citat
Når jeg kanalsøger på HD optageren nu, kommer der kun den mulighed som boxen er indstillet til, det vil bevirke, at jeg skal kanalsøge hver gang jeg skal optage, kan det være rigtigt, eller er der en anden mulighed.

Forstår jeg dette rigtigt er der en mpeg4 box mellem signal og optager - er dette tilfældet er svaret NEJ - du har KUN mulighed for at optage det signal boxen står på.

Du kan f.eks. ikke se en ting og optage noget andet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-11-09 12:50

danmark er gået over til digitalt signal dvs. det analogsignal er lukket
(med undtagelse af nogle antenneforeninger/udbydere som vælger at både sende analog og digital ud via kabel til deres bruger)

hvis man ikke får sit signal via disse udbydere yousee strofa mf så skal man have en box for hvert tv-video-hardiskoptager mv som IKKE har indbygget en DVB-T tuner (mpeg2)

boksen er lige som en video den kan kun afspille EN film af gangen og derfor kan du kun se denne ene film.

den omkoder det digitale signal til analog som din hardiskoptager kan læse.
teori: har du flere bokse og sætter den sammen første bosk stå på DR anden Boks stå på TV2 osv. så ville du kunne se de forskellige kanaler på din hardiskoptager uden at søge/skifte kanal på dinne bokse
(kommer dog til at bruge en helveds masse strøm) pt man kan godt få en boks der kan gøre dette men den koster krigen af en jetjager

så hvis man ikke kan leve med at man skal søge på boksen er det billigeste at man skifter hardiskoptageren ud til en ny med dvb-t tuner og (mpeg4) så skulle den også holde efter 2012 hvor signalt bliver mpeg4 hvor det idag kan bruge mpeg2 (de fleste hardiskoptager har endnu ikke fået mpeg4) og ville ikke kunne bruges efter 2012 uden en NY BOKS

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-11-09 14:41

Der er en box mellem signal og optager, og en anden box mellem signal og TV. Når boxen står på DR 1 kan jeg kanalsøge og kun få DR frem på HD optageren og dermed optage DR. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det sådan, at hvis jeg så skal optage fra TV2, skal jeg stille boxen på TV2. og kanalsøge HD optageren igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 19:56

Ja du har forstået det rigtigt - du kan KUN optage den kanal som boksen viser...

I tillæg til rotw....

Du skal IKKE investere i noget med kun mpeg2 tuner....

Har du det allerede kan det bruges på DR, TV2 og DR2 indtil 2012....

ALLE de øvrige danske kanaler der er kommet sender KUN mpeg4 signal....

Af HDoptagere på markedet med mpeg4 findes kun 1 (sagem)
http://www.befro.dk/shop/sagem-boxer-dvb-t-5506p.html

Af DVDoptager på markedet findes INGEN endnu - og forsøg ikke via udlandet - der er INGEN garanti for de virker med det danske mpeg4 selvom de har mpeg4 tuner - derfor bør den være godkendt til det danske signal.. (af boxer - det er dem der administrerer det danske signal)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-09 06:59

rotw
"koster krigen af en jetjager"-har du en henvisning til den box du omtaler ?

det der med at koble feks 3 digboxes udgange sammen for på den måde at forsyne HD optageren med 3 kanalmuligheder mener jeg ikke kan lade sig gøre uden en RF modulator/multiplexer men hvis du ved mere hører jeg meget gerne

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-11-09 09:42

refi. Vil det sige at hvis HD optageren f.eks., står på DR1, kan jeg så bare lade den stå der, og den optager så fra boxen uanset den står på DR1, DR2 eller TV2. Eksempel, jeg vil gerne optage fra TV2,
HD opt. står på DR1, men jeg stiller boxen på TV2, og HD opt. optager fra TV2.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 09-11-09 10:09

Citat
Eksempel, jeg vil gerne optage fra TV2,
HD opt. står på DR1, men jeg stiller boxen på TV2, og HD opt. optager fra TV2.

Jeg ved ikke rigtig hvordan du vil bære dig ad med at have HDoptageren til at stå på en kanal den ikke modtager Den modtager et signal på SAMME kanal uanset om du kalder det DR eller TV2 (dens tuner bruges jo slet ikke)

Hvis det du tænker på er det "fortrykte" du lavede i tidernes morgen da du installere HDoptagerens kanaler er det jo ikke gyldigt mere - så dit eksempel burde slet ikke være muligt.....
Du går jo HELT udenom tuneren i optageren og istedet bruger tuneren i boksen.

Derfor forstår jeg heller ikke helt hvorfor du "kanalsøger" noget på optageren
Den vil hver gang KUN finde 1 signal/kanal og det er det der kommer fra boksen - så det er reelt det samme du finder hver gang uanset om optageren kalder det DR eller TV2, nemlig den kanal som boksen står til.

Men ellers er svaret ja - når du skifter kanal på boksen er det den kanal optageren modtager.
Og da forbindelsen mellem boks og optager er enten scart eller HDMI er der jo ikke noget kanalvalg involveret

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-09 11:04

kj mfl
Hvis din forbindelse fra digibox til HD optager er Scart stik eller HDMI ( hvad det bør være for at få bedst mulig kvalitet ) skal din HD optager bare stilles til extern indgang ( AV eller E-1 eller hvad de ellers kalder det)
Jeg mener at nogle digiboxe kan tidsprogrammeres til at levere forskellige kanaler ud på deres udgang ( RF/Scart eller HDMI) . Hvis du så laver dobbelt ens programmering på HD-ens digibox og HD optager er du næsten tilbage før 1-11, men mere besværligt er det blevet.
.
Vi er blevet bildt ind vi har fået digitalt tv så vidt jeg har forstået det er det stadigt analogt da det jo møder en MPEG2 eller MEPEG 4 tuner enten udenfor eller indeni apparaterne og så omdannes det til analogt signal. Jeg har ihvertfald ikke set fjernsyn hvor man tilslutter det digitale signal direkte ( lysleder )og det så vises uden konvertering til analogt før præsentation for vores øjne.
Det er altså kun transmissionen fra produsent til forbruger der er digitaliseret.-eller er jeg forkert på den ?

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 09-11-09 11:31

Tak for svaret refi.
Men jeg synes nu at hverdagen er blevet mere besværlig efter DIGI Tv, og jeg synes ikke at billederne er blevet bedre. Den første sammenkobling jeg lavede med det hele, bevirkede virkelig meget interferrens på mit satelit signal(ASTRA), og efter ommøblering af "ormegården" (kablerne)
er der stadig en smule interferrens på satelitsignalet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-11-09 04:33

lham hvis man har en boks med hdmi og et tv der har hdmi så har du digitalsignal bruger scartstik har du ikke digitalt signal på dit tv kun på boksen har du en digitaltuner indbygget i tv'et har du det digitalesignal

ang digitalsignal så har man ikke alle disse problemmer med skygger sne filter mm tilgengæld er der kommet en masse andre problematikker