/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sætte fjernbetjent centallås i
Fra : Hemmje
Vist : 1457 gange
100 point
Dato : 08-11-09 10:28

Hej

Jeg er ved at få sat centrallås med fjernbetjning i min hyundai sonata 96, der er allerede normal centrallås.

Mit spørgsmål er skal der være konstant strøm i centrallås ledningerne som jeg monter til centrallås boksen?

Har fundet centrallås relæet hvor der allerede er loddet et stik på med to ben som nemlig har konstant strøm. De er Gul/rød og gul/hvid

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 10:41

Jeg har kigget lidt på denne vejledning og den stemmer da ikke helt overens med min model 96,

Sonata 1989-90 Venstre dørpanel Negativ Gul/Rød Gul/Hvid
Sonata 1994> Ved centrallås modul Negativ Lysgrøn/Hvid Rød/Sort

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-09 11:51

Centrallås systemer virker ofte sådan, at der også er strøm ud til låsemotorerne, således at når bilen er låst, så vil et forsøg på at dirke den op, være forgæves da motorerne så vil trække den tilbage i låsestilling.
Denne spænding vil først forsvinde, når du enten bruger fjernbetjeningen til at åbne, eller du bruger nøglen i den eller de døre som kan aktiveres med nøgle, da disse låse har ekstra forbindelse, som annullere låsespændingen, når der åbnes med nøgle.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 12:04

okey,

Vil det så sige jeg godt kan sætte hvid/sort på "lås op" og hvid på "lås"
( henholdsvis Gul/Rød Gul/Hvid )?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-09 12:17

Jeg kender ikke dine strøm diagrammer, men hvis du har mulighed for det, så check polariteten.
Normalt vil det være sådan, at der sjældent er mere end 1 minus forbindelse, hvor de andre er plus funktioner til styringen. Så vær sikker på at du får den rigtige strøm ud af ledningerne, inden de forbinder dem sammen.

Desværre er det ikke alle der følger farvestandarderne. Men med et godt og billigt universalinstrument, kan du måle mellem stel og ledningen, samt mellem minus ledninge og de andre, for at sikre dig, at der kommer den rette strøm ud!

(Ellers må jeg håbe for dig, at du har ekstra sikringer liggende)

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 15:42

Nu er jeg ikke den store elektriker i fagsprog
så hvad mener du med at tjekke polariteten?

Ved så meget at der kommer strøm ud af de to gule ledninger som meget gerne skulle være de rigtige og min centrallås er negativt udløst. Men hvordan tjekker jeg at de to gule ledninger er de rigtige og hvordan ser jeg om det er de forkert?

Må gerne forklares så nybegynder agtig som muligt

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 16:11

kan jeg evt bruge den knap ved førersædet som lukker/ åbner alle døre til at sætte fjernstyring til? det virker meget nemmere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-09 17:15

Den centrallås du har, er den kun nøglebetjent udefra?
Og er det sådan at du vil sætte en fjernbetjening til, så du ikke skal have nøglen op ad lommen?
De kontakter du nævner, erdet nogle der sidder i døren på indersiden, så du kan låse alle døre inden fra?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 19:39

Pt som det er nu har jeg std centrallås UDEN fjernbetjening og vil sætte en ny centrallås boks i med fjernbetjening så ja vil gerne have fjernbetjning til den jeg har nu ;) ..

Kontakten er den der sidder ved siden af alle elruderne (børnelås agtig) så man kan låse sine døre nå man feks kører.

Det var bare en ide jeg fik istedet for at rode med boksen under instrumentbrættet, så hvis det er muligt vil jeg hellere koble fjernbetjningen til min lille knap som låser og åbner alle døre ved et tryk (2 vejs)

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 19:40

kontakten går også ned over centrallås relæet, så det burde vel ikke være et problem eller?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-09 20:09

Du starter med at sætte strøm på den fjernbetjeningsboks, og ser på hvilken ledning der kommer strøm ud af, når du aktivere den med fjernbetjeningen. Dette kan du enten måle dig frem til, eller med en lille prøvelampe, der er forbundet mellem ledningen der skal afprøves og til stel.
Har du to prøvelamper kan du have en på ON ledningen og en på OFF, så skulle de gerne skifte i takt med at du bruger fjernbetjeningen.

På bilens manuelle betjening vil jeg anslå, at der på kontakten er tre ledninger. En med en fast plus, og de to andre er dem der sender en lukkestrøm og en åben strøm, når kontakten aktiveres.

Det er muligt, både ved kontakten og ved boksen, at der kun kommer strøm, så længe der trykkes på knappen.

Ved at prøve dem hver for sig, vil du blive klar over virkemåden, inden du slutter dem sammen.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-11-09 22:02

Citat
Centrallås systemer virker ofte sådan, at der også er strøm ud til låsemotorerne, således at når bilen er låst, så vil et forsøg på at dirke den op, være forgæves da motorerne så vil trække den tilbage i låsestilling.

Severino> Den er jeg ikke enig i.... Og da SLET ikke en 96 asiat... Har låst en del biler op uden nøgle (Som autohjælp) Og så længe det er mekaniske dørlåse så holder din teori ikke vand... De elektroniske ka man ik dirke op, men det er fordi at der ikke er noget at få ved...

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 09-11-09 20:38

Så fik jeg fat i et multimeter fra harald-nyborg, Men hold op jeg kan knalde sikringer nu

Kan du ikke lige give mig en guide om hvordan jeg måler 12v med sådan en, der er en rød og en sort og jeg gætter mig til jeg skal sætte den sorte på stel og den røde på strøm men så knaler sikringen i bilen.. Hmm...

Må håbe du kan give mig en guide om hvordan sådan en nybegynder bruger det smarte instrument.

undskylder mine sikkert dumme spørgsmål , men jeg kan bare ikke finde ud af at bruge det ordentligt

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-09 21:30

Jo hvis man stikker den i det forkerte huld, så går det galt!
Den sorte skal blive i det der hul som oftest bliver beskrevet som COM; altså stel eller minus.
Den røde har så rådighed over de to andre huller. Den ene hvor der måles volt og ohm (modstand) det andet hul er til at måle strømforbrug i ampere, her skal strømen gå igennem instrumentet, i serie med det som du vil måle forbruget på.
Ved måling af spændingen (12 volt) skal den røde sidde i det hul for volt og ohm.
Du har to typer spænding. Jævnspænding som der er på bl.a. batteriet, og vekselspænding som er i lyskontakten.
Man skal være bevidst om størrelsen af strøm og spænding, og vælge det område der passer, hvilket vil sige ved 12 volt vælger du jævnsænding i området 0-20. Altså hele tiden et områder der dækker ind over denforventede maximale målte mængde.
Ved måling af modstand, måles uden strøm i ledningsnettet, for her sender instrumentet sin egen strøm igennem og måler den elektriske mdstand.

Er du i tvivl så spørg igen!

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 09-11-09 22:46

Super, Ja jeg havde sat den i det andet hul og nu har jeg så sat det i det rigtige røde hul og nu virker det sørme ... Dvs at nå jeg sætter den i det andet hul (hvor sikringen røg) så sender multimeteret strøm ud? Eller er det til brug i 230V lysnet?

Og mange tak for hjælpen hele vejen igennem

Til autooplukker manden..

Kan hilse og sige min asiat bil holder låsen nede KONSTANT nå den er låst har jeg efterprøvet , men den trækker tilbage self vil en arnold nå kunne trække den op

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-09 23:09

Næh næh næh fy fy skamme sig.
Når du har den røde i volt og ohm, så måler du på tværs af det elnet du måler på.
Når den står på ampere, så er det fordi du skal måle den strøm der løber igennem instrumentet, altså forbruget.
Jeg formoder der var vejledning med instrumentet!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-11-09 09:11

Citat
Til autooplukker manden..

Kan hilse og sige min asiat bil holder låsen nede KONSTANT nå den er låst har jeg efterprøvet , men den trækker tilbage self vil en arnold nå kunne trække den op

Ikke hvis du trækker låsepalen op i føredøren! Er ret sikker på at jeg ka lukke den op med simpelt værktøj... Men det var jo ikke det du skulle bruge...

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 10-11-09 17:11

super.. Nu forstår jeg bedre.. hehe ja der er vejledning med men den forstod ikke meget af den :D ... Har lige et spørgsmål til som jeg håber du kan hjælpe mig med..

Jeg er ved at sætte blinklys til alarmen men har et problem.. Der er to ledninger til blinklyset (højre og venstre og kun en ledning ud fra alarmen... Sætte jeg dem sammen med en klemmemuffe så virker mit blinklys ikke nå jeg skal dreje til højre og venstre (de blinker begge veje) ... Jeg har dog et rælæ der hedder 85 86 87a og 30 kan jeg bruge det og hvilken ledning til hvilket nummer på rælæet

Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 10-11-09 17:13

Hmm kan godt ske, men hvis jeg fjerner pinden du kan trække i så tager det dig nok lidt længere tid at komme ind

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-09 18:37

Hvis du kun haren ledning fra alarmen til blinklyset, så skal du forbinde det til både højre og venstre, således at det går ind over to dioder, en til hver side, og med plys enden til/imod blinklyset.
Disse dioder skal være en type der kan bære belastningen fra de pære der er i hver side, som vil udgøre ca 50 watt, altså skal dioderne kunne bære ca 4 amp. ved 12 volt.

Så vil du kunne nøjes med at blinke til den side du skal dreje, når du kører.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 10-11-09 18:49

Okay har du et link til hvad det er for nogle dioder og evt hvor de kan købes..?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-09 20:28

Nogle almindelig kraftdioder af typen BY127 eller lignende vil kunne bruges, o nødvendigt så kan to kobles i parrallel på hver ledning.
Fandt nogle på nettet, men de var steget gevaldigt i pris; som om de var lavet af guld. Uforskammet!

Men send mig en kuvert med returporto, så får du nogle stykker af mig, som jeg har en del af, der an bruges.
Så skriv en PM, hvis du har lyst?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 15-11-09 22:49

Så blev lysset lavet på bilen :) .. Dejligt at få lyset til at virke rigtigt, endnu engang tak for dioderne

Mvh dan