/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
En ret med
Fra : takker
Vist : 2407 gange
120 point
Dato : 07-11-09 08:03

Jeg skal have en ret med i min datters skole.

Jeg kan ikke nå hjem og lave den, så den skal laves aften før og med på arbejde, hvor den kan stå i køleskab - men hvad pokker skal jeg lave.

krav.

1. nem at lave
2. skal kunne stå i køleskb hele dagen
3. skal med på cykel

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 07-11-09 08:08

en stor gryde chili con carne?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-11-09 08:17

Hvor mange skal du ca lave til?
Kan/skal den opvarmes på skolen?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-11-09 08:58

kan den varmes i skolen eller inden i tager af sted. Så Lasagne

ellers tunsalat

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 07-11-09 10:23

Hej

Frikadeller eller kyllingelår eller ½ kyllingebryster og tzatiki eller pastasalat.
hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-11-09 15:27

Pizzasnegle eller pølsehorn er enormt populære. Normalt skal man kun lave det der svarer til hvad man selv kan spise- men dem her, skal man nok lave så der mindst er til hvert barn i klassen.

Og hvis du vælger pølsehorn, kan du køber færdig tærtedej, skær den runde dej ud, i trekanter og læg en pølse i hver som du ruller dejen rundt om ( jeg køber alm. pølser som jeg deler i 3)

Husk en flaske kethup :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-11-09 16:54

så lige i føtex - at nu kan man købe færdig dej til både små pizzaer og pølsehorn.

Jeg ved ikke hvad forskellen er, men så kan det da ikke blive nemmere- det er ovenikøbet på tilbud.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 07-11-09 22:19

Man kan ikke varme på skolen og man skal bare have en ret med det svare til hvad man selv ca kan spise.

Jeg ved at der er 3 der har pølsehorn med, så det er dum idé - eller en god idé jeg var bare ikke hurtig nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-09 23:06

Kog en kylling, og spil den skilt ad i små stykker, kog ris

Bland kylling og ris, tilsæt ærter, lidt grøn salat og rejer, tag dressing og flutes med

Serveres kold

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-11-09 23:36

lasagne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-09 23:42

Kold lasagne

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 08-11-09 00:36

Hvem kan ikke lide kold pizza.

Eller en god tærte

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-11-09 07:29

MIG. Jeg kan ikke lide kold Pizza.

Mine forslag er "tapas"-lignende:

Artiskokker med vinaigrette

1 ds artiskokhjerter
Marinade:
Vineddike
Salt, peber, hvidløg
Dijon-sennep
krydderurter

Medbring i cykelkurven: en dåse artiskokhjerter, en dåseåbner, en mindre plasticskål, et syltetøjsglas med vinaigretten.

Tun i butterdej

1 ds tun natural
2 æggeblommer
½ dl creme fraiche
salt, pebber
dild eller purløg

1 pk. Butterdej

Bland ingredienserne sammen.
Tegn formen på en fisk på et stykke papir og klip det ud.
Rul butterdejen ud.
Læg skabelonen på og skær to fisk ud.
Fordel fyldet på midten af den ene fisk.
Pensl kanten med pisket æg og læg den anden fisk ovenpå.
Pres kanterne sammen med en gaffel.
Pensl fisken med resten af ægget og bag i ovnen ca 10 min ved 200 grader til den er pæn gylden.
Kan også spises kold.
Du kan selvfølgelig også "bare" fylde tunblandingen på den ene halve side af butterdejen og smække den anden halve over. Er hurtig lavet og smager smaddergodt

Skinke-ostesalat

1 lille fast icebergsalat
1 pakke frossen majs/paprika/ærter
200 g kogt skinke
200 g svenbo
1 bk lucernespirer

Carrymarinade

2 dl cultura
1 spsk citronsaft
lidt honing
1-2 tsk carry
salt, peber

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 08-11-09 08:42

her er en dejlig pastasalat som ungerne sikkert kan lide og den bliver kun bedre af at stå i køleskabet

500g pasta skruer
en agurk skæres i tern
en pakke skinketern
en pakke chedderost, skæres i tern

Dressing:
½ l creme fraise
½ citron
1 stor dusk persille
1 finthakket løg
1 sp.ske sennep
salt/pebber

Dressingen blandes i en stor skål og de kogte og afkølede pastaer vendes i. Derefter, agurk, skinke og ost.

Du kan jo blande dressingen og skære agurk og ost om aftenen og så vende det hele sammen lige inden i tager afsted.

ha en god aften på skolen.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 08-11-09 09:18

Fyldte pandekager - smager dejligt også kold, og ungerne elsker dem.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 120 point
Dato : 08-11-09 11:43

Du kunne medbringe

Kold kartoffelsalat .... enten kan du lave den selv eller købe en færdig, som du så lægger i en af dine egne skåle (så kan de ikke se den er færdigkøbt )

En paté ... her er flere muligheder http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-3.php?id=22

Hvis ingen har "sat" sig på dessert, så kunne du bage en kage.

God fornøjelse på skolen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 12:00

Hva´så med fiskefrikadeller - dem kan jeg godt lide kolde. Lidt rugbrød til og en god råkost.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 08-11-09 12:02

hehe kan godt lide den med kartoffelsaltal - og så lave en gang frikadeller eller noget andet nemt

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-11-09 12:36

jeg har lige lavet mad til min mands kollegaer. jeg lavede kartoffelsalat, frikadeller og glaseret skinke til 60 mænd og det var en kæmpe succes . jeg havde lavet det helæe hjemmefra og lunede frikaadellerne i ovnén på arbejdspladsen .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : takker

Dato : 08-11-09 20:54

Hej chicapigen

tillykke med dit overskud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 21:36

Citat
jeg har lige lavet mad til min mands kollegaer. jeg lavede kartoffelsalat, frikadeller og glaseret skinke til 60 mænd og det var en kæmpe succes . jeg havde lavet det helæe hjemmefra og lunede frikaadellerne i ovnén på arbejdspladsen .

Det var godt, at dit arrangement gik godt.
Og det var dejligt at høre- efter du havde stillet dit spørgsmål herinde, at det gik som det skulle.
Men dette spørgsmål handler om følgende :

Citat
Jeg skal have en ret med i min datters skole.

Jeg kan ikke nå hjem og lave den, så den skal laves aften før og med på arbejde, hvor den kan stå i køleskab - men hvad pokker skal jeg lave.

krav.

1. nem at lave
2. skal kunne stå i køleskb hele dagen
3. skal med på cykel

yderligere er det præsiceret, man skal kun have en mængde med, som svarer til det man selv kan spise.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 21:46

her på Fyn er det vældig populært med en gang æbleflæsk. Især her op til jul.
Æbler og røget flæsk(bacon)

Først ristes det røgede flæsk, (bacon) dernæst hældes æbler i både på og rister i fedtet. Lægges i et fad(skål) og flæsket skæres i stykker og puttes ned mellem æblemosen.

hertil et stykke rugbrød.

Kan spises både koldt og lunt.
Det er en ret jeg har haft med på skolen og til familiekomsammen ved juletid og der er ikke mere tilbage, at tage med hjem.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-11-09 12:50

Stegte kyllingelår - med 'h¨ndtag' af staniol...

Halve bananer - pakken i staniol...

Kogte, kolde røde pølser - med 'håndtag' af staniol...

- sådan noget er ALTID velkomment - men muligvis bør 'de røde' skiftes til 'de ufarvede' i disse tider (vi andre burde vist ikke være i live, med alt det som er 'giftigt' i dag )

God fornøjelse med det! Husk at det skal være sjovt og ikke en pestilens - tag det med som du kan nå/magte osv og blæs på at andre forældre står i køkkenet i flere dage og dermed 'overgår' - det 'sjove' er jo at der IKKE bliver sat navneskilte i maden?? Så - den fiiiiine bradepanderet med div. tilbehør kan lige så godt komme fra dig som fra andre

Venlig hilsen Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : takker

Dato : 11-11-09 11:03

Tak for svaret ans.

Jeg skal udover retten også have kage med, ved ikke lige hvordan jeg lod mig overtale, derfor skal retten være så nem som mulig.

Det bliver købt kartoffelsalt og dunser.

Tak til alle for rigtig mange gode svar.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-11-09 14:32

Det er et rigtig fornuftigt valg!

Men ved du hvad....du kan altså få en købe kartoffelsalat til at smage mere hjemmelavet ved at liiiige give den et lille pift, ved at tilsætte f.eks. lidt creme fraiche - lidt karry - lidt hvidløg ELLER hvad du nu ellers kan finde på Hæld den ud af kartonen og over i en skål og rør lidt lækkerier i - og når du så har færdiggjort den, så, som ans siger - over i en skål af dine egne og så pynter du evt. med f.eks. kvarte tomater eller/og purløg eller noget helt tredie

God fornøjelse!

Mvh Dorthe