/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Manglende bas
Fra : marc43
Vist : 1285 gange
100 point
Dato : 06-11-09 20:59

Jeg er lige flyttet og har sat mit anlæg op, der består af en sony forstærker og bose acc. 5 højtalere med subwoofer. Hvor jeg i mit hus havde masser af bas med basknappen lidt til højre for midten så mangler jeg bas nu i min nye lejlighed med basknappen på max. i den gamle lejlighed var trægulvet lagt på strøer. I den nye lejlighed er det pergo trægulv (vist nok på beton).

Jeg er godt klar over, at der skal mere bas til et betongulv, men jeg kan ikke få det til at passe, at en kraftfuld forstærker og nogle dyre højtalere har problemer med at spille det op. Gør jeg noget forkert?

Jeg har testet med TV-indgang og med cd-afspiller. Højtalerledningerne er forbundet korrekt og der er forbindelse alle steder.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-11-09 21:09

Beton kan fjerne al bas. Det er nok det der er problemet. Jeg har oplevet nøjagtigt det samme. Lige meget hvad jeg jeg gjorde, så var der nul bas.

Det kan muligvis hjælpe på det, at lade højttalerne spille på langs i stuen. Ellers er der nok ikke meget mere du kan gøre, desværre.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 06-11-09 21:14

Hvad mener du med på langs?

Lige nu vender den imod mig. Skal så dreje den 90 grader? Måske skal jeg prøve at flytte den til et andet sted i stuen.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-09 21:17

Hvis stuen er aflang, så lad højttalerne spille på den lange led. Er stuen kvadratisk er det også et problem for basgengivelse.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 06-11-09 21:48

Tak for svaret stl_s.

Jeg prøver.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-11-09 22:00

Selv tak. Ellers prøv at flytte rundt med subben. I min nuværende stue er der et bestemt sted, hvor højttalerne spiller bas. Prøv f,eks også at lade subben spille direkte ind i et hjørne.

Lad høre hvordan det går.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-11-09 09:25

Bassen bliver altid kraftigst, når bashøjttaleren (subwooferen) spiller ind mod en væg, eller endnu bedre, ind i et hjørne. Det skriver Bose jo også i deres manual.

Nu skriver du jo ingenting om hvor stor den nye stue er i forhold til den gamle, det er jo også et vigtigt punkt for bassen. Det er ikke så vigtigt med M², derimod er antallet af M­³ mere vigtigt.

Du skriver:
Citat
men jeg kan ikke få det til at passe, at en kraftfuld forstærker og nogle dyre højtalere har problemer med at spille det op.

Hvad hjælper det at højttalerne er dyre, hvis ikke de har en fornuftig størrelse???
Husk lige på at de 2 bashøjttalere der sidder i din subwoofer kun er 5,25 tommer i diameter (13,3 Cm)
Det er altså en lille bashøjttaler, uanset om den så sidder i nok så "tunet" kabinet.
Husk det er arealet af bashøjttaleren, der betydning for meget "baspower" man kan opnå i et højttalersystem.
Bashøjttalerne der sidder standart, i en lille bil i dag, har jo betydligt større areal, end dem du har i stuen!!! (jeg ved godt at de ikke sidder i et "tunet" kabinet ligesom dine) men det er jo værd at tænke over, når man så samtidig sammenholder det med, at der er måske kun 2-4 M³ rumfang i en bil.

Du må altså ikke forvente at opnå "diskobas" med 2 bashøjttalere på 13,3 Cm i en stue.

PS: du var lige hurtig nok med at lukke spørgsmålet, det var jo kun åbent i 18 minutter.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-09 11:00

Min første tanke er nu hvorvidt man har samlet systemet rigtigt, eller fået vendt et pat ledninger!

PS Skal der flyttes luft ved realistiske lydtryk kræves noget membranareal. Da jeg er lidt fanatiker med koncertoptagelser, anvender jeg 2 x 15" i push/pull + 12" i side og bagsystemerne.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-11-09 13:33

Det er rigtig samlet. Det er jeg sikker på. Min nuværende stue er mindre end den gamle, så jeg troede ikke, at det blev noget problem. i den gamle stue stod den i et hjørne. Nu står den på midten af den længste væg fordi anlæg og tv står der. Det kan være det gør en forskel at flytte den til et hjørne. Det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-09 14:42

Det gør det. En hjørneplacering virker som et horn og puster bassen noget. Ikke nødvendigvis på en klædelig måde. Men det booster bassen en del.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 13-11-09 17:06

Jeg vil lige komme med en afsluttende kommentar for jeg har løst problemet.

Jeg skilte den ad, tog højtalerne ud for at se om en ledning var faldet af. Det var der ikke. Så satte jeg en længere ledning på for at afprøve den på et bord for at se om begge enheder bevægede sig og det gjorde de. Den blev så sat tilbage på sin oprindelige plads og virkede

Nogle gange skal man måske bare skille det ad og samle det igen Jeg fik i hvertfald berkæftet at den virkede som den skulle.