/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Berlingo/Partner
Fra : ymot
Vist : 2358 gange
120 point
Dato : 21-04-03 21:21

Jeg står og skal købe ny bil. Valget står mellem en Citroen Berlingo eller en Peugeot Partner. Jeg har fået at vide, at jeg skal vælge en Partner i stedet for en Berlingo på grund af undervognens kraftigere kvalitet. Er det rigtigt? Er der andre forskelle på bilerne (fx motormæssigt)?
Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej til at vælge den rigtige bil?
Man vil jo helst gøre det bedste køb!

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 21-04-03 21:40

Jeg har prøvet begge modeller og vil foreslå Partneren.
Det er ud fra køredynamisk kvalitet, den er mere fast i undervognen hvorimod Berlingoen,
er mere komfortabel sat op!!!

MVH

Gert

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 21-04-03 21:42

Jeg ved ikke helt hvad for en jeg ville vælge, jeg har haft begge 2 i ca ½-1 år som firmabiler og de er jo totalt ens den ene var med HDI motor og den anden bare med (torbo disel) eller hvad det hedder,så man kan ikke helt sammenline dem, jeg ville nok vælge den med HDI motoren for det var den der kørte bedst i motoren. de er vist lavet over den samme undervogn og alt det. de var 99% ens.

Hilsen Michael.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 21-04-03 21:56

hvilken en af bilerne, er reservedele billigst til?? er der nogen forskel??

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 22:25

Det kommer jo an på om du kan lave skidtet selv og iøvrigt er ligeglad med om delene er uoriginale. En citroenforhandler vil til enhver tid hævde at citroen KUN kan køre med originale dele...hvilket altså ikke passer (har haft citroen i mange år). Men hvis du ikke selv kan lave den og ikke orker at argumentere med mekanikeren vil jeg nok foreslå den anden...selvom jeg holder meget af citroen!!!!
Chrisitna, hvis mand reparerer citroenen, når den er syg!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-03 09:57

Kig på de ulemper der er ved begge biltyper (kundernes snakkehjørne) på http://www.mandagsbil.dk

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 120 point
Dato : 22-04-03 19:48

Jeg fandt lige Bilmagasinets sammenligningstest fra nr. 8 2001 Altså ikke de nyeste modeller, men grundlæggende er det de samme biler i dag!! Har valgt at poste hele artiklen:

SELVOM CITROEN Berlingo var blandt de første af sin slags på det danske marked. er den stadig den bedste. og det gælder også. hvis man tager Peugeots sidestykke. Partner. i betragtning. De to biler er som enæggede tvillinger. men i privatversionen på hvide plader løber Berlingo med guldet som følge af et større modelprogram og bedre udstyr.
Da de to biler blev introduceret. fik Citroen æren af personbil-modellen, mens Peugeot koncentrerede sig om varevognsversionen. Angiveligt skulle begge parter sidenhen få lige adgang til Berlingo/Partner-programmet. men det er ikke helt sket. Peugeot har stadig klart den største markedsandel på varevognssiden, mens Citroen er tilsvarende størst på personvognssiden, hvilket også afspejles i programmet. Citroen har et stort program med mange forskellige versioner og fire forskellige motorvarianter. Peugeot nøjes med en udstyrsvariant og tre motorvarianter. Kendsgerningen er da også, at man som privatkøber står sig bedst med en Citroen Berlingo, om end det kræver forstørrelsesglas at se forskellen.
Med introduktionen af den nye 16- ventilede 1,6-liters motor på 109 hk har Peugeot og Citroen droppet den gamle 9O-hestes 1,8-motor. Den passede ellers godt til bilen, men til gengæld er merprisen for den mindre, men kraftigere og mere moderne 16-ventilede motor beskeden, og brændstoføkonomien er også betydeligt bedre. Teknisk set er Berlingo og Partner i øvrigt helt identiske, og de bliver også produceret på det samme samlebånd.
Forskellene ligger i udstyr og valgmuligheder, og det er her, Citroen har fat i den lange ende. Ny på Berlingo-listen er Modutop-versionen med ændret tag. Det er delvist i varmedæmpende glas, men derudover er det udstyret med en mængde aflæggerum, ved alle siddepladser. Desuden har Modutop en blæser, der sørger for luft til bagsædepassagererne via tre dyser, der også sidder i tagsektionen. Aircondition er dog stadig ekstraudstyr ti114.999 kroner.
Modutop koster 10.000 kroner ekstra, det samme som et stof-foldetag i hele bilens længde. Peugeot tilbyder ifølge prislisten ingen af delene, og det er ærgerligt, for begge dele er et åbenlyst aktiv for bilen. Især på rejser og længere ture har Modutop-indretningen en indlysende fordel.
Men herudover kommer andet udstyr, som rigeligt opvejer den beskedne Berlingo-mmerpris i forhold til en tilsvarende Partner. Blandt andet har Citroen Berlingo en RDS-radio med CD og seks højttalere som standard. Peugeot nøjes med en skrattende stereoradio uden kassette og med kun to højttalere, og hvad værre er. Højttalerholderen i dørbeklædningen er også væk. Berlingo har også sædevarme, hvilket Partneren sjovt heller ikke har -på næsten alle andre Peugeot-modeller er det ellers standard. Til gengæld er Peugeot Partner lidt billigere at servicere end Berlingo, og mærkeligt nok har den også længere serviceintervaller.

Kommentar
Fra : 106

Dato : 24-04-03 17:34

Det der står i den lange tekst oven over passer ikke helt , da der i år lige er kommet en helt ny model af Partner/Berlingo. Du skal nok prøve at sammenligne prisser og udstyr efter den nye prisliste. http://www.peugeot.dk. Eller kontakt nærmeste forhandler.

Kommentar
Fra : 106

Dato : 24-04-03 17:34

Det der står i den lange tekst oven over passer ikke helt , da der i år lige er kommet en helt ny model af Partner/Berlingo. Du skal nok prøve at sammenligne prisser og udstyr efter den nye prisliste. http://www.peugeot.dk. Eller kontakt nærmeste forhandler.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 24-04-03 18:56

Vi er mest interesseret i den gamle model - det passer bedre til vores pengepung!

Kommentar
Fra : HNO

Dato : 30-04-03 13:28

Hej

Jeg har haft begge mærker/modeller og jeg vil påstå at deres kvalitet og køre egenskaber er fuldstændig den samme lige meget hvilken mærke du vælger !
Derimod får du mere udstyr i citroen berlingo end Peugeoten.
Men af en eller anden grund, er den brugte Peugeot dyrest, måske fordi der er flere Berlingoer på gaden ?

Godkendelse af svar
Fra : ymot

Dato : 30-04-03 16:33

Tak for svaret g_h.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 30-04-03 18:18

Selv tak!!