/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
mindretalsbeskyt. almen bolig
Fra : snaptil
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 06-11-09 06:28

Jeg bor i en almen bolig. Der har lige været bestyrelsesmøde, hvor der er blevet vedtaget et forslag.
Det blev vedtaget med lige over 50 %. Nu vil jeg godt vide om der findes love på området som beskytter et mindre tal imod forslag, samt hvilke regler der gælder for at være stemmeberettiget.
I dette tilfælde kan jeg se der var 34 boliger tilstede og 58 stemmer til mødet.

Er der generelle love på området?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-09 06:52

Det kan du se på retsinfo,og LLO

www.llo.dk
og Retsinfo.dk søg på lejeloven

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-09 06:54

Alternativt kan du melde dig til bestyrelsen og blive valgt ind i denne, så har du større muligheder for at bidrage med dine meninger og holdninger.
vh ben

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-11-09 07:49

Folk der ikke er tilstede kan give en anden en fuldmagt til at stemme.
Disse regler står i jeres vedtægter. Når et flertal har vedtaget noget skal alle rette sig efter det.
Det er så moderne at sige "DET ER DEMOKRATI".

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-11-09 08:08

Var det et bestyrelsesmøde, med så mange i bestyrelsen, eller var det et årsmøde/repræsentabntskabsmøde eller et afdelingsmøde? 34 boliger tilstede og 58 stemmer til mødet, lyder ikke som et alm. bestyrelsesmøde.

Normalt, er det vedtægtsbestemt omkring afstemninger, og ud over ændring af vedtægter, som normalt kræver fx 3/4, er øvrige afstemninger med alm. flertel og ved stemmelighed bortfalder et forslag - eller ved bestyrelsesmøder, er det formandens stemme der er afgørende - hvis det altså fremgår af vedtægterne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-09 08:08

Jeg var selv til beboersammenkomst forleden om vores nye TV-løsning, det var nu blot en teknisk orientering med folk udefra da anlægget er klar.

En sur beboer råbte "jeg gider ikke høre mere" ti minutter inde i mødet hvorefter han skred.

En anden brokkede sig højlydt flere gange, hvorefter han fik at vide at løsningen var kommet igennem en demokratisk proces og at han var velkommen til at melde sig senere som udvalgsmedlem hvis der skulle ske ændringer.
Så kom der ikke mere fra ham

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-09 19:52

Jeg bor i almen lejebolig og der er regler for beboermøder. Reglerne er at ved afstemning så gælder det de fremmødte. Er der flertal blandt dem så er forslaget vedtaget. Hvis der kun kommer 15 beboere ud af 100, så er de 15 beslutningsdygtige. De kan dog beslutte at sende et forslag ud til urafstemning. Eller udsætte det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-09 19:54
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-09 21:33

Det var da nogle træls regler, granner

Vores demokrati er også lidt krøllet, vi har 28 boligblokke, hver blok holder interne møder (hvis nogen gider møde) og sender så forslag og afstemninger til det fælles råd, hvis der så mangler repræsentanter eller stedfortrædere fra enkelte blokke er den gal, men bordet fanger.
Enkelte vigtige ting har vi dog holdt urafstemning om.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-09 22:10

Ja det kan være uretfærdigt nogle gange, at de få beslutter på de manges vegne. Men det er demokrati. Og ved du hvad der kan trække fulde huse til beboermøder?

Internet, TV kanaler og dyrehold. Der er sort af mennesker når de ting skal til afstemning.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-09 13:21

Du skal være opmærksom på, at der er forskel på afstemninger om vedtægsændringer - der kræver kvalificeret flertal, som regel 2/3 af stemmerne - og andre forslag, der kan vedtages med et simpelt flertal af de tilstedeværendes stemmer. Det kan være forslag om husorden, om at indrette en gårdhave, om vedligeholdelse eller renoveringsopgaver, - den slags er normalt
undergivet afgørelse ved simpelt flertal.
Hvis vedtægterne f. eks. har bestemmelser om at holde hund eller kat, er det svært at få ændret. Men hvis den slags kun står i en husorden, som kan ændres med simpelt flertal, er det enklere.

Simpelt flertal betyder ganske enkelt, at man ser om der er flere, der stemmer ja eller nej, eller omvendt.

Hvis I er 58 stemmeberettigede på generalforsamlingen, og hvis der stilles forslag om at ændre i husordenen eller lign., og der er 25 der stemmer ja, 10, der stemmer nej og 23, der undlader at stemme, så er det vedtaget (selv om det var under halvdelen, der støttede det).

En ting undrer mig i dit spørgsmål, snaptil, du skriver at der er 34 boliger, men 58 stemmer. Det forstår jeg ikke. Har I ikke en ordning med en stemme for hver bolig? Er der nogen, der kan stemme dobbelt? Stemmer man efter antal personer/beboere og ikke efter antal boliger? Prøv at tjekke vedtægterne, om det er rigtigt.

Jeg er også enig med granner01 og med alka. Desuden synes jeg, at Benjamin.Hansens ide er god. Prøv at mase lidt på ved de næste par generalforsamlinger, hermed mener jeg at tage ordet, sige fornuftige ting, være hjælpsom og venlig over for andre beboere etc., så er det meget troligt, at du kan komme i bestyrelsen. Det kan være interessant, jeg sad i mange år i en sådan bestyrelse på Frederiksberg; god måde at lære problemerne at kende på.
Held og lykke, og god fornøjelse
Oldboston

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-11-09 16:40

Her hos os er det for mange år besluttet at hver bolig har 2 stemmer. Så skal par ikke skændes om hvad der skal stemmes.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 26-01-10 11:42

Tak for svaret Oldboston.
Jeg vil rekvirere vedtægterne.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-01-10 11:45

Jeg spurgte egentlig om generelle regler på området, som beskytter mindretal.
men ud fra jeres svar, kan jeg tyde at ingen af jer har stødt på dem.
Det er egentligt lidt sjovt når det findes så mange andre steder, feks i anpartsselskabsloven mv.