/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bensin forbrug
Fra : 190e
Vist : 500 gange
40 point
Dato : 05-11-09 22:21

har lige fået en dejlig varer vogn en toyota previa 2,4 gli fra 1992, den er meget dyr i drift, jeg kører meget pæn i den ikke over 85 km i timen på landevej ingen speeden op helt stille og roligt, alligevel går den kun 8,5 km/l-- kan der ikke gøres noget ved det på nogen måde??

190e

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-11-09 22:40

En 2,4 bruger jo noget så tag cyklen på de korte ture og på de lange ture så betjen speederen som om der var et æg imellem foden og spederen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-11-09 22:48

Nej !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-09 23:08

Det erjo en større motor og da det er en varevogn, må du regne med, at den er lavere gearet, så det er jo noget af en tørstig partner du der har lagt an på!

Du skriver at du køre pænt, men gør du nu også det? - Køre du den ikke lidt for meget ud i gearene?

Jeg har en kammerat der har købt sig en lidt større bil, og som klager over, at han ikke kan få den op på mere end 13 km/l på landevejen.
Jeg har så prøvet den, medens han var ude og rejse, og her kunne jeg komme op på 15 km/l.

Så det er et spørgsmål om kørestil, hvis du vil have forbruget ned!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-09 23:17

Ja, sådan en er dyr i drift, og du er faktisk dygtig når du kan få den til at køre 8,5 km/l .

Så jeg tror bestemt ikke du på nogen måde kan forvente bedre resultat, medmindre du piller motoren ud og spænder en hest for

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-09 23:20

Så har den i det mindste 1 HK

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 06-11-09 01:07

Toyota previa er desværre kendt for at gå særdeles kort på litteren.
Jeg tror ikke du kan gøre det meget bedre end nu.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-11-09 01:51

Hmmm,.. det er jo en stor tung bil,.. med en egenvægt på 1625 kg. !!
i ’Bilrevyen- 93’ er benzinforbruget opgivet til 9,1 km/l,… (ny bil)

da bilen sikkert har et ’pænt’ antal km på bagen,.. er det nærmest et mirakel at du kan køre 8,5 km/l

TV programmet ’Basta’ lavede for nylig en test af 4 økonomi-biler, som skulle kunne køre 20 km/l
bilerne blev kørt af 4 uddannede og miljøbevidste chauffører bag rattet.
resultatet blev at bilerne kun kørte ca ¾ .. (75 – 80%) af hvad producenten lovede,

sammenlignet med det resultat,.. skulle din Toyota køre omkring. 7 km/l
men du kører hele 8,5 km/l,….. det er faktisk flot klaret,..
læs test :
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-25076559.html

hvis du vil køre længere pr./l,... må du nok se dig om efter en mere økonomisk bil, evt. Diesel

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-09 06:44

køb dig en gammel golf diesel. den går over 20 km på literen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-09 12:35

Man kan ikke stole på at den køre de kilometer, som den viser på tælleren. De fleste viser 8 - 10% mere end de reelt har kørt.
Men alderen kommer man ikke uden om!

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 06-11-09 17:00

Køb en lupo som vi gjorde. 160 kr i vægtafgift pr år og mellem 25 og 35 km pr liter diesel alt efter kørestil og fart Det dur . Det er selvfølgelig ikke det vilde man kan stable ind i den hvis det er en varevogn man står og mangler

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-09 17:37

Lupo er en lille bil, men der kan godt sættes e træktøj på den, og så have en lille bagagetrailer under de 500 kg total, så skal der ikke betales vægtafgift af traileren, og den kræver heller ikke hængerkort!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-11-09 18:43

Som de tidligere kommentarer indikerer, er det selve bil-typen der gør at det grundlæggende er en tørstig bil at køre i.
Alene det faktum, at du pænt og tålmodigt følger med i trafikken, er bestemt ingen garanti for at du kører økonomisk.
Det er nok meget svært i praksis, med dagens myldretids og bytrafik.

Du kan dog selv give bilne de bedste betingelser for at køre som den skal.
Alle de små kendte ting tilsammen, kan give en målbar forbedring af økonomien.

1) dæktrykket skal være optimalt. Kør gerne med 10% overtryk i dækkene.
Vigtigst af alt : trykket skal være helt ens på samme aksel.
2) skift luftfilter mindst 1 gang om året på motorens indsugning
3) tændrørene holder længe nu om dage, men fejllraten stiger ganske langsomt gennem deres levetid. Skift dem hvert 2.det år eller 50.000 km højest.
4) tændrørsledninger skal holdes rene og tørre
5) undgå brug af a/c
6) sæt lysdæmper modstande på kørelys relæet. Kørelys skal ikke være lige så kraftigt som nærlys ifl loven
7) vær opmærksom på at el-bagruden ikke er tilsluttet konstant
8 ) skru ned for blæseren, når der ikke er behov for den
9) husk at slukke for sædevarme

Du må derimod gerne bruge varme i bilen, sålænge det kommer fra motorens køleanlæg.
Det betyder nemlig kun, at køleren skal af med lidt mindre spildvarme.

Det hjælper på afdugning at åbne en sprække i sideruder, da der så kommer større luftgennemstrømning i kabinen forbi forruden.

Husk at alle strømforbrugende apparater altid æder benzinforbrug.
Batteriet kan ikke levere strøm i sig selv. Det kan kun opbevare strøm.
Strømmen kan kun komme fra generatoren, som trækkes af motoren.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 07-11-09 00:35

Til severino

Jeg mener at du er galt på den vdr. træk på en Lupo.

Man kan ikke få synet en Lupo med træk,men man kan godt montere et og svejse en møtrik på toppen af kuglen og så bruge det til et cykelstativ.

Det har noget at gøre med den lave Vægtafgift,man må eks. heller ikke montere andre slags dæk og fælge end den slags som bilen er født med.

Annuller spørgsmålet
Fra : 190e

Dato : 07-11-09 00:46

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

jeg har solgt bilen derfor