Som de tidligere kommentarer indikerer, er det selve bil-typen der gør at det grundlæggende er en tørstig bil at køre i.
Alene det faktum, at du pænt og tålmodigt følger med i trafikken, er bestemt ingen garanti for at du kører økonomisk.
Det er nok meget svært i praksis, med dagens myldretids og bytrafik.
Du kan dog selv give bilne de bedste betingelser for at køre som den skal.
Alle de små kendte ting tilsammen, kan give en målbar forbedring af økonomien.
1) dæktrykket skal være optimalt. Kør gerne med 10% overtryk i dækkene.
Vigtigst af alt : trykket skal være helt ens på samme aksel.
2) skift luftfilter mindst 1 gang om året på motorens indsugning
3) tændrørene holder længe nu om dage, men fejllraten stiger ganske langsomt gennem deres levetid. Skift dem hvert 2.det år eller 50.000 km højest.
4) tændrørsledninger skal holdes rene og tørre
5) undgå brug af a/c
6) sæt lysdæmper modstande på kørelys relæet. Kørelys skal ikke være lige så kraftigt som nærlys ifl loven
7) vær opmærksom på at el-bagruden ikke er tilsluttet konstant
8 ) skru ned for blæseren, når der ikke er behov for den
9) husk at slukke for sædevarme
Du må derimod gerne bruge varme i bilen, sålænge det kommer fra motorens køleanlæg.
Det betyder nemlig kun, at køleren skal af med lidt mindre spildvarme.
Det hjælper på afdugning at åbne en sprække i sideruder, da der så kommer større luftgennemstrømning i kabinen forbi forruden.
Husk at alle strømforbrugende apparater altid æder benzinforbrug.
Batteriet kan ikke levere strøm i sig selv. Det kan kun opbevare strøm.
Strømmen kan kun komme fra generatoren, som trækkes af motoren.