/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvem skal ha' mad først...
Fra : Heidi-Ho
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 04-11-09 19:51

Vi sad i jagthytten og hyggede os. Kaminilden brændte lystigt og temperaturen i hytten var ca. 23 grader. De gule ærter m/flæsk og pølse var fortæret, og luften i hytten var tyk af de fyldtes maver uddunstninger. Jo, luften var hel og aldeles vitaminrig.

Efter en langtrukken fjært udbrød slagteren pludselig;
"Hvaeeeee, til hverdags..... giver i så hunden mad før i selv spiser - eller spiser i først, før i giver hunden mad.??"

Dette tilsyneladende simple spørgsmål, gav faktisk anledning til megen diskussion om hvorvidt hunden skal ha' mad før mennesket - eller om mennesket spiser før hunden.

Hvem skal ha' mad først.???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-09 19:52

Man sørger altid for dem der ikke kan klare sig selv først

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-09 20:11

Iflg. de hundetrænere jeg kender, så får hunden mad sidst. Den er sidst i flokken og forventer ikke mad før til sidst. Hvis man giver hunden mad først, så er det et signal til hunden om at den er over os. Og det er en rigtig dårlig ide at den er det.
Hundens plads er underst i hirakiet og derfor får den mad til sidst.

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 04-11-09 20:25

Her får hundene lige inden vi går i seng.. Så det må jo så være mig der får mad først. Men det er nu ikke derfor, men fordi det passer bedst ind i "dagens program". Og i naturen er det jo naturligt at når der er spist, hviler (rov)dyret bagefter, så det kan være frisk til at fange næste måltid.. Og så passer det også med at resterne fra aftensmaden er blevet koldt..De har fri adgang til tørfoder hele døgnet, men det er nu restene der er mest spændende..
Men ved godt at nogle mener at menneske skal spise før hund, da det er det naturlige for føreren af flokken. Men tror nu at hvis man er en god flokfører ellers, så betyder det nok ikke så meget + det jo stadig er mig der "bringer byttet hjem" og giver dem "tilladelse" til at spise.

(Eventuelle manglende bogstaver må i selv lige sætte ind, da jeg har et par løse knapper på tastaturet, der skal daskes lidt ekstra hårdt på, men opdager altså ikke lige altid at de mangler)

Kommentar
Fra : Kbh-N

Dato : 04-11-09 20:34

Katten skal først have mad

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 20:49

Hunden fik samtidig med os..........værsgo - når vi satte os. (den blev først færdig)
Alle kunne tage madskålen med selv den lækreste mad.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-11-09 19:42

Kære alle, tak for svarene.

Jeg havde dog håbet på, at jeg fik et eller andet svar fra vores faste personfnidder-panel (ingen nævnt - ingen glemt) -det var så ikke tilfældet.
Hvad betyder det mon.? Joeee, enten mener personfnidder-panelet, at de ikke har forstand på emnet......... Hvilket lyder helt utroligt.......ELLER..??? Var der for lidt personfnidderfnadder i emnet.????

Nå, men jeg ringede til en af mine bekendte, som forøvrigt er dyrepsykolog. Han sagde næsten ordret det som granner01 skriver;
Citat
Iflg. de hundetrænere jeg kender, så får hunden mad sidst. Den er sidst i flokken og forventer ikke mad før til sidst. Hvis man giver hunden mad først, så er det et signal til hunden om at den er over os. Og det er en rigtig dårlig ide at den er det.
Hundens plads er underst i hirakiet og derfor får den mad til sidst.

Så derfor, min dejlige tøs, får du pointene.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-11-09 19:43

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-11-09 20:54

Tak for det Heidi og endnu en gang tak for mange grin.

Kommentar
Fra : morodi

Dato : 05-01-10 11:48

He he, den dyrepsykolog er vist ikke fulgt med tiden.