/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
gratiskanaler med parabol-kort
Fra : emlau
Vist : 1928 gange
50 point
Dato : 04-11-09 19:28

Starter lige med, at undskylde min uvidenhed!!

Min gamle mor, har en parabol siddende som tidligere (1,5 år siden) er opsat af canaldigital.
Abonnementet er opsagt, men parabolen er hendes.

Kan man på den se de gratis kanaler? Der er indkøbt en ny mpeg4 boks til en skod stueantenne, men så tænker jeg på om man kan bruge parabolen som antenne for de nye 10 gratis kanaler?
Indrømmet jeg er totalt blank, på dette område!

Mvh.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-09 20:13

Du skal bare søge på kanalerne i boksen. Så kommer de ind som på en perlerække. Men så skal din mor vænne sig til at skifte kanaler på boksen og ikke på TV'et. Dog kan hun stadig se Tekst TV direkte på fjernsynet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-09 20:17

Helt blank!
Parrabolen er afstemt til et helt andet frekvensbånd, og er beregnet til at hente de signaler ned, som kommer fra satelitterne (hvis den peger den rigtige vej).

Alt efter hvor du vil fange de signaler der udsendes fra TV masterne med det nye digital signal, skal du bruge en antenne der er konstrueret til disse frekvenser. Det kan være en indendørs, hvis du bor forholdsvis tæt på, ellers må du stikke hovedet ud af vinduet, og holde den udendørs antenne, så længe din mor skal se panter tanter!

Men har hun er parabolmodtager, så er der da også gratis kanaler fra satelit, hvis du drejer den, den rigtige vej.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-09 20:32

Hvis du bruger parabolen skal den vist nok dreje 1° Vest

Antennen på taget skal pege mod nærmeste antennemast.

Antenne i stuen må hun prøve sig frem.

Og her kan du læse lidt om det. http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 20:54

MPEG kan tage alle de gratis kanaler på en TV antenne (helst med digital mærkning)
Her kan du se hvad vej antennen skal vende:
http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-09 20:58

Stop nu lige....

Du kan INTET fange af danske kanaler pr. sat.....

Det går kun med et abo - de er alle scramblede.... (også gratiskanalerne)

Du kan få tyske og engelske.... (via Astra)

Iøvrigt er det underordnet med mpeg4 boksen til disse....

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 04-11-09 21:15

Der er du sku igen refi

Har fået købt den boks og det var nødvendigt, da antenneforeningen ikke laver dem om til et signal jeg kan se. Og det er de vel heller ikke forpligtiget til, da de jo er gratis?

Ok du mener ikke jeg kan bruge parabolen? Hun har tidligere kunne se dr. og tv2 med sne på den stueantenne hun har! (du kaldte mig nærig tidligere! Det er KUN fordi du ikke kender min mor!!

Hun bor i Ejby mellem Roskilde og Holbæk, der er 20 km. til de to antenner hun kan bruge.
"Hove" og en anden jeg ikke kan huske, men 20 km. er vel langt ikke??
Skal hun sælges en af de der små udendørs "digital" antenner til en "plov?
Mvh.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 04-11-09 21:19

p.s. Ja hun har et gammelt skrummel af et B&O! Jeg har prøvet, at sælge hende et nyt for ikke, at købe sig fattig i bokse og skidt! Men nej det 10 år gamle B&O "virker fint og er alt for godt til at skrotte"

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-11-09 21:25

Ja du kan se 700 kristne kanaler fra hele jordkloden.
plus et par tusinde radiokanaler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 21:26

Ja der er ikke langt til Hove.............men er det den kortet viser at du skal bruge.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 04-11-09 21:28

20 km. er IKKE langt?? eller det er langt??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-09 21:42

Du kunne jo give hende en udendørsantenne i kombineret fødselsdags-/julegave og så være en god søn og sætte den op på taget for hende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-09 21:44

Se her, her kan du få en antenne og endnu bedre, de giver alle de råd du har brug for pr. tlf. Og de sender antennen til dig og fortæller hvordan den sættes op.

http://www.antennelageret.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-09 22:00

Citat
Har fået købt den boks og det var nødvendigt, da antenneforeningen ikke laver dem om til et signal jeg kan se. Og det er de vel heller ikke forpligtiget til, da de jo er gratis?

Jo - det er de faktisk

Noget andet er hvis det btot er en fællesantenne beboerne har sat op....

At hun har kunnet se DR og TV2 via parabolen MED SNE er kun fordi den har "fanget" det gamle analoge signal og IKKE via en sat.....

Som nævnt så ofte - hver en strikkepind kan kaldes en antenne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 22:32

Måske kan du sætte parabolboxen i serie med antennen og MPEG 4 æsken og se noget TV.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-09 00:50

Enig med Refi - der skal et kort i før der kan vises noget som helst med den boks, alle kort koster en kortafgift og et abonnement så helt gratis er parabol tv ikke, den billigste fra CanalDigital (kun danske kanaler) koster 99 kr. om måneden, og det er et tilbud normalt koster den billigste 149 kr. om måneden + kort afgift, så er spørgsmålet om ikke den billigste løsning vil være en ny udendørs antenne.
Jeg ved ikke om i kan nøjes med kort afgiften, alstå ingen pakke abonnement, men jer tror det ikke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-09 13:08

Der er fra ejby til Hovesenderen højest 25 km. Hvis der også var klart sigt ville en lille stueantenne være nok. Men en del af Ejby ligger da i et hul ned mod fjorden, og så skal der nok en tagantenne til. Der findes ikke digitale antenner så en gedigen uhf antenne skåret til det rigtige bånd vil være den rigtige løsning. Parabolen kan ikke bruges til noget fornuftigt uden abonnement, hvis man ikke bryder sig om tysk fjernsyn.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 05-11-09 13:41

Ok Transor, du lyder næsten lokalkendt.
Du har ret, der er huller i Ejby.
Min moder bor på Hellesvej, som ikke er i en dal. Næste problem er så, at hun "IKKE vil have en stor grim antenne på taget" Så vi starter med, at prøve med stueantennen, derefter hvis nødvendigt køber jeg sådan en lille hvid fætter i elgiganten de kalder "digitalantenne" til 400 kr.
Mvh.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-09 14:13

Transor - igen må jeg spørge hvorfor du driller spørgeren.
>>>>>>>>>MPEG kan tage alle de gratis kanaler på en TV antenne
>>>>>>>>>>>(helst med digital mærkning)
Det var hvad jeg skrev.

Jeg kan oplyse at der er forskel på alm. antenner og dem der er mærket "digital"

http://sat-com.dk/digitale-antenner-35/?gclid=CIDo5pz8850CFQk13godWBlpKA

Der findes også alm. antenner mærket digital.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 05-11-09 14:47

Eyvind....

Tillad mig at blande mig lidt igen - selvom du "klandrer" transor....

Selvfølgelig er der forskel på antenner....

men lad os slå FAST ar der IKKE findes digitale antenner....

Grunden til man kalder dem det er fordi de er bedre til at modtage det digitale signal da det for det første er kraftigere end det analoge og for det andet er disse "pinde" IKKE så følsomme som f.eks. en UHF eller VHF antenne da de modtager signalet 360 grader (de fleste)

Det er virkelig forretningsmisbrug at kalde antennerne digitale

Citat
MPEG kan tage alle de gratis kanaler på en TV antenne

Hvad du mener med dette forstår jeg så ikke

En mpeg2 tuner kan modtage de "gamle" danske kanaler (DR1, DR2, TV2 ) på ALLE former for antenner

En mpeg4 tuner er nødvændig til ALLE de nye på ALLE former for antenner

Dernæst kan så diskuteres kvalitet af de forskellige antenner
Og så "glemmer" vi lige betalingskanaler

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 07-11-09 13:44

Tak for hjælpen "venner"

Pisset virker, med stueantennen ca. 25 km. imponerende!

Refi for point.

Godkendelse af svar
Fra : emlau

Dato : 07-11-09 13:47

Tak for svaret refi.

Nyt spørgsmål bliver oprettet ang. Loewe tv med mpeg2, men med en slot indbygget.

Kan man købe sig til, at se de nye gratis kanaler med det? eller hvordan slipper jeg for set top box?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-09 14:24

Citat
men lad os slå FAST ar der IKKE findes digitale antenner....

Det er jo netop det jeg påpeger - men at de er mærket digital > for bedst modtagelse af de nye signaler.
Jeg skal nok tage et billede, når jeg får købt mig en af dem.