/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Berner Sennen hund ???
Fra : sabrina
Vist : 1726 gange
200 point
Dato : 31-10-01 17:16

Hejsa NG!
Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med:

1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???

2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe op?

3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en Berner Sennen hund?

4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale (ved ikke hvordan man staver til det)?

5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?

6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?

Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 31-10-01 17:21

Hej igen
Glemte lige at få nogle spørgsmål med *SS*

7. Hvad koster sådan en hund i gennemsnit? Er det bedst med eller uden stamtavle (skal kun bruges til familiehund)?

8. Nogle der kan anbefale gode steder hvor de har Berner Sennen hvalpe?

9. Ang. spørgsmål 5...vi har også overvejet Golden Retriever eller andre store lignende racer (må ikke være specielt selvstændige, såsom Terrier)

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-10-01 17:57

hej Sabrina
Jeg kender ikke så meget til Berner sennen hunden,derfor kan jeg jo heller ikke skrive noget om den,men jeg har nogle link til sider på nettet med hunden
Det her link http://www.berner-sennen.dk/ er til en berner sennen klub mon ikke her står noget af det du spørger om.
det her link http://www.dog-inn.dk/ er bare godt,der står simpelhen alt om alverdens hunde
det sidste link http://www.hundeguiden.dk/ guider dig simpelhen rundt om en masse om hunde.
Håber der er noget du kan bruge
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 210 point
Dato : 31-10-01 18:16

Hvis det skal være en Bernen Sennen Hvalp så kontakt http://www.berner-sennen.dk/
Hvis I påtænker anden Racehund, så er det altid en god ide at kontakte http://www.dansk-kennel-klub.dk/ der kan i indhente Hvalpelister over forskellige emner fra Godkendte opdrættere.

1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
I starten vil Tarzan "præge" en lille hvalp. Hvem er "Førehunden" hjemme hos jer ?? Den der er det, skal lære Hvalpen at det det ikke er Tarzan der er førehund i huset.

2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe op?
Ikke absolut,-Du kan sagtens opdrage den lille ny til "at det gør man ikke"

3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en Berner Sennen hund?
Bernen Sennen er en Pragtfuld Familiehund,-en dygtig Vagthund samt meget Intelligent. Det eneste negative jeg kan komme på er ---Faktisk intet Den der overvejer køb af denne dejlige race er jo selvsagt klar over at det er en Hund der kræver plads.

4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale (ved ikke hvordan man staver til det)?
Det er også rigtigt,- Det at passe på sine ejere og sit område er noget der ligger dybt i en Berner Sennen,-helt tilbage fra gammel tid. Derfor er det utroligt sjældent at finde "strejfere blandt denne Race.

7. Hvad koster sådan en hund i gennemsnit? Er det bedst med eller uden stamtavle (skal kun bruges til familiehund)?
Der er jo stor forskel på om Stamtavlen skal med. Jeg mener stadig det I kan gøre at henvende jer hos dem jeg nævnte i starten. På den måde kan i være sikre på ikke at købe en Hund med div. uklarede baggrunde. Prisen vil ligge fra ca 5000 kr.

9. Ang. spørgsmål 5...vi har også overvejet Golden Retriever eller andre store lignende racer (må ikke være specielt selvstændige, såsom Terrier)
Golden Retriever er jo også en dejlig hund,-men mere krævende med Motion ,-du skal jo ikke glemme at det en Jagthund.
Prismæssigt er den Billigere end en Berner Sennen.
Ang. valg af anden stor race,-ja det er jo sandeligt et bredt spørgsmål. Prøv at gå ind på :
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Exp=4&Vis=/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/86C93BC56C58BA6CC12569670034DE35?OpenDocument&Titel=K-oeb+af+hund
der er nogle ideer at hente.

Mht. 2 Hanhund sammen,-så er det lidt af et spil i Lotteriet,-Personligt vil jeg fraråde dig det,-jeg har oplevet alt for mange ulykkelige sitiationer, hvor kampen om Førehundepladsen endte dramatisk.

Hilsener
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 18:05

Wed, 31 Oct 2001 16:15:53 GMT, sabrina wrote:

>1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
>give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???

Ja så afgjort!

>6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
>(seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?

Hvorfor i al vide verden skal de være lukket inde i et lille badeværelse???

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Updated 20.10.2001

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 18:09

jeg kender ikke til racen, men synes det er lidt synd sådan en stor hund (og
hvilken som helst hvalp) skal være lukket inde på så lidt plads. Og et
badeværelse er nok også det sidste sted jeg ville lukke min hund inde.
Slukker du også lyset?

Hvis det er fordi din terrier fx. besørger inde eller bider ting istykker,
ja, den slags kan du godt regne med den nye vil efterligne.

Jo mindre plads de har at deles om, desto større risiko for ballade, der
skal være plads til at de begge kan trække sig væk til hver sin plet. Hvis
de ikke kan det, vil den underlegne ikke kunne flygte og den overlegne vil
måske altid være irriteret på den anden, fordi den ikke får lov at være i
fred. En hvalp kan lege mange timer, og det gider en halvgammel herre måske
ikke.

Hvis ellers din Cairn kommer godt ud af det med andre hanner, burde det ikke
være noget problem, men de eneste jeg kender af slagsen går fuldstændig amok
når de ser en anden hanhund, bjæffer og krænger læberne helt op til ørerne.
Så de er vist ret hidsige, og din lyder som om han er vant til at få sin
vilje. Men det er sikkert ikke umuligt.

:Pia

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 31-10-01 18:28

HEj Parkenss!

Tak for svaret

Hvem er "Førehunden" hjemme hos jer ??
Jeg har ikke et særlig godt lederskab - arbejder på det - men Tarzan stikker af! Hvordan skal jeg lære hvalpen at det ikke er Tarzan som er førerhunden?
Har hørt hunde fra kenler med stamtavle ofte er meget indavlede! Er der noget rigtigt om det udsagn?
Så må alternativet jo være en hunhund som er stereliseret! Er det også nødvendigt at kastrerer Tarzan så? Hvad koster en sterelition? HVordan bliver hunhunde generelt efter sådan en?

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 31-10-01 18:40

Jeg har ikke et særlig godt lederskab - arbejder på det - men Tarzan stikker af! Hvordan skal jeg lære hvalpen at det ikke er Tarzan som er førerhunden?
Det er simpelthen ved at vise hvalpen at den skal respektere dine "ordre" --jeg har selv har stor hjælp fra den måde Fårehyrder opdrager deres hunde på,-Bla. hvis de gør noget helt galt,-så skal du nappe hvalpen i øret med dine tænder ,---ikke Hårdt,-et blidt bid.
Har hørt hunde fra kenler med stamtavle ofte er meget indavlede! Er der noget rigtigt om det udsagn?
Nogle sorte får vil der altid være blandt avlere,-men generelt mener jeg at DKK er ved at have styr på tingene.
HVordan bliver hunhunde generelt efter sådan en?
Ingen forandring i sindet som sådan ,- den vil dog som Ikke steraliserede Hunhunde også kunne få "falsk Graviditets" symptomer.

Hvad koster en sterelition?
Det svinger utroligt meget fra Dyrlæge til dyrlæge - samt specielt hvr i Landet du bor,---Ca fra 700 kr og opefter.
Er det også nødvendigt at kastrerer Tarzan så?
Nej ,-det mener jeg ikke det er.
Hilsener
Parkens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 18:25

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med
at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???

<> du kan roligt regne med at hvalpen vil tage ved lære af Tarzan også
når det gælder uvaner .. så jeg vil hvad det angår ikke anbefale at få
en hund nr. 2 før jeres første hund er nææææsten som I ønsker det ..
eller er forberedte på div. gode som dårlige sider hos Tarzan kan
smitte på den lille nye
>
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at
springe op?

<> Tja som ovenstående men da skal I jo så være konsekvente og ikke
give den lille nye mulighed for at springe op .. men i stedet sætte
jer ned til den ... men generelt vil jeg sige at I måske skulle
koncentrere jer om at få Tarzan opdraget i første omgang/få de
uønskede sider pillet af ham inden I anskaffer jer endnu en hvalp ..
at forme, aktivere og træne en hvalp i sig selv er en stor opgave og
samtidig at skulle aktivere og afrette en voksen hund gør det ikke
lettere .. tro mig ..

> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?

Jeg synes helt ærligt det er for lidt plads når man tænker på hvor
stor en Berner sennen bliver .. noget andet er at jeg ikke ville lade
de to hunde være sammen uden opsyn de første lange tider og ville
generelt være lidt bekymret for det når der er tale om to af samme køn
... og endelig noget helt andet .. en hund skal helst ikke være
passiv/sove mere end 18-20 timer i døgnet .... dvs du skal aktivere en
hund mellem mellem 4 og 6 timer dagligt, da den ellers let finder på
at aktivere sig selv på en mindre ønskelig måde .. .. og du vil have
brug for at træne dem hver for sig en del af tiden da deres behov for
træning jo ligger på hvert sit niveau .. når hundene så er alene 6
timer om dagen vil det betyde at du når du er hjemme faktisk skal
beskæftige dig rigtig meget med hundene mere end blot en time eller to
... så har du overvejet at det måske ikke bliver så meget tid til
"udenomting"

Du spørger om jeg kan /vil anbefale andre racer i stedet for .. det
føler jeg er lidt svært at svare på blot håber jeg du har sat dig
grundigt ind i hvad en Berner Sennen kræver af aktivering osv.. og
virkelig har læst meget om racen samt snakket med en opdrætter af
racen eller folk der har en hund af denne race og så sammenligne
hvordan det passer ind med den hund du har nu ..men igen tænk jer
grundigt om før I anskaffer jer hund nr. 2 og tænk over om i
tidsmæssigt har plads til to hunde .. og når det drejer sig om køn
ville jeg helt sikkert vælge at lade den sidst ankomne blive en tæve
... så I har en hund af hvert køn ...

MVH Ami

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 31-10-01 19:05

Hejsa Sonja
Fordi vi har alarm i vores hus...og det er det eneste sted, hvor bevægelser ikke bliver opdaget

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 31-10-01 19:24

HEjsa
Tak for alle jeres svar...de er yderst brugbare!!!
Jeg har lige et spørgsmål:
Hvilken forskel er der på temperament, kontakt-søgning m.m. fra en hanhund til en hunhund?

Venlig hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 21:13

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...

> Hejsa NG!
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
>
Mange har allerede skrevet "ja" til dette spørgsmål. Når det lige er en
berner sennen du ønsker, så er jeg ikke så sikker, men det kommer an på din
individuelle opdragelse
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?
> Højst sandsynlig, men da min Berner Sennen han vejer 60 kg og endnu ikke har
opnået "fuld kampvægt" vil jeg råde dig til at lære den at blive ved jorden.
> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?
Masser....... Har haft berner sennen (bs) i snart 12 år og er desuden vokset op
med dem derhjemme, så...........
Vil anbefale dig en god bog skrevet af Irene Jarnved "helhjertet hundetræning"
der står en masse rigtigt om bs og en masse gode tips om træning - også til
ham du har nu.
Vigtigt omkring en bs - den kan tænke selv, så hvis du ikke opdreager den så
tager den magten fra dig. Den har brug for en blid opdragelse, den vil nemlig
mægtig gerne samarbejde - hvis du ber pænt. Din motivation skal være i top
ellers gider den ikke lære noget. Den strejfer som regel ikke (det er ikke
kønsbestemt hvis den gør), så det er bestemt ikke sikkert at den vil følge med
Tarzan - i hvert fald ikke hvis du har gået tur med den i haven og lært den
hvor
grænserne er. Bs er en god vagthund men ikke særlig gøende (som regel) har
intet
jagtinstinkt, hvorfor den er let at lære at gå uden snor. Kommer som oftest
godt ud af det med andre hunde og andre dyr. Er også som hvalp RIMELIG
flegmatisk
men kan sagtens få ødelagt temperamentet, hvis der er for meget "gang i den".
Årsagen til at den ikke strejfer er, at der intet jagtinstinkt er i den.

>
> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?
> Se ovenfor. Nogle af de problemer som man kan få er, at de kan blive for
territoale. Det kan give en uønsket adfærd overfor gæster. Husk derfor på at
hunden er lavet til at holde vagt. Det er derfor vigtigt at ALLE gæster
respekterer at hunden skal komme til dem og IKKE omvendt. Det er vigtigt at
miljøtræne er bs blandt mennesker.
> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?
>
> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
> Det er dyreplageri med så lidt plads....... Husk en bs har en del pels så den
skal have mulighed for at ligge på køligt underlag (ingen varme i gulvet)
Pelspleje ca 1 t. ugtl.
Hanhund er ok. En bs trives fint med andre hanhunde. Kan have dominante
tendenser overfor andre bs hanhunde som den ikke kender. Ingen hormonelle
problemer med to hanhunde og der er fin aldersforskel.
> Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig
>
> Hilsen Sabrina
>
> -- Hilsen Charlotte
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

--
Posted from p305-100.ppp.get2net.dk [195.47.150.100]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 01-11-01 07:02

HEj Charlotte
Først en stor tak for dit lange svar
Har ligne enkelte spørgsmål ang. det du skriver:

> Mange har allerede skrevet "ja" til dette spørgsmål. Når det lige er en
> berner sennen du ønsker, så er jeg ikke så sikker, men det kommer an på din
> individuelle opdragelse
HVorfor er det forskelligt fra en Berner Sennen hund til så mange andre racer?

> > 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> > op?
> > Højst sandsynlig, men da min Berner Sennen han vejer 60 kg og endnu ikke har
> opnået "fuld kampvægt" vil jeg råde dig til at lære den at blive ved jorden.
Har du en god måde, som du af erfaring ved fungere, til at lære hunden ikke at springe op? Det er bare fordi, nogle mener man skal vende ryggen til hunden når den springer op. Andre mener, det er bedst at sætte sig på knæ, så hunden aldrig får mulighed for at springe op!

> > 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> > Berner Sennen hund?
> Masser....... Har haft berner sennen (bs) i snart 12 år og er desuden vokset op
> med dem derhjemme, så...........
Det glæder mig at høre Er det mest hanhunde eller tæver du har haft?

> Vil anbefale dig en god bog skrevet af Irene Jarnved "helhjertet hundetræning"
> der står en masse rigtigt om bs og en masse gode tips om træning - også til
> ham du har nu.
Jeg har læst bogen, men mindes ikke der står noget om præcist BS! Eller for den sags skyld andre racer...

> Vigtigt omkring en bs - den kan tænke selv, så hvis du ikke opdreager den så
> tager den magten fra dig.
Den har brug for en blid opdragelse, den vil nemlig
> mægtig gerne samarbejde - hvis du ber pænt.
Vil det sige, den ikke kan tåle at jeg træner f.eks. JA/NEJ-øvelser med den? eller andre øvelser der ligner?
Din motivation skal være i top ellers gider den ikke lære noget.
Hvad mener du med motivationen skal være i top? at det er nogle overlækre godbidder?
Den strejfer som regel ikke (det er ikke
> kønsbestemt hvis den gør), så det er bestemt ikke sikkert at den vil følge med
> Tarzan - i hvert fald ikke hvis du har gået tur med den i haven og lært den
> hvor
> grænserne er.
Hvordan skal jeg gøre det? Gå hen for enden af græskanten og sige NEJ?

> men kan sagtens få ødelagt temperamentet, hvis der er for meget "gang i den".
Vil det sige, at det er klogest ikke at lade de to hunde lege for meget eller træner med Bs'en for meget? eller er det bare træklege jeg skal undgå?
>

> > 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> > (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
> > Det er dyreplageri med så lidt plads....... Husk en bs har en del pels så den
> skal have mulighed for at ligge på køligt underlag (ingen varme i gulvet)
Hvor meget plads skal hunden mindst have?

> Hanhund er ok. En bs trives fint med andre hanhunde. Kan have dominante
> tendenser overfor andre bs hanhunde som den ikke kender. Ingen hormonelle
> problemer med to hanhunde og der er fin aldersforskel.
Jeg har fået at vide fra andre i gruppen at to hanhunde slet ikke kan fungere og formentlig vil ænde galt. Derfor bliver det nok en tæve i stedet for...passer alt ovenstående også til den? Eller er det specifikt for hanhunde du har skrevet?

Mange hundeglade hilsner
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 10:42

Ja som de andre allerede har skrevet så lærer hundene lynhurtigt af hinanden
,så hvis du har en uopdragen hund så kan du meget nemt regne med at få to
hvis du sætter en valp sammen med den !

Og man kan da ikke lukke hundene inde på 7 kvm det er da synd !!og der er da
helt klart stor risiko for at når
bernersennen vokser op"det bliver jo en stor hund" vil komme op at slås der
er jo ingen mulighed for at gå væk fra hinanden når der ikke er mere plads

Jeg tror at det grænser til det ulovlige at lukke dem inde på så lidt plads
men du kan jo prøve at læse dyreværnsloven jeg orker ikke at skrive ned her
,men der står at dyr skal behandles forsvarligt o.s.v. og jeg mener at det
ville grænse til dyreplageri at lukke dem inde på så lidt plads

sabrina <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
> Hejsa NG!
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
>
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?
>
> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?
>
> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?
>
> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?
>
> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
>
> Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig
>
> Hilsen Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 10:41

Hej Sabrina!

Jeg har ingen erfaring ang. Berner Sennen, men det har jeg hvad Cairn
Terrier angår. Og det som slår mig i dine spørgsmål, er mht. de 7 kvm. Jeg
går ud fra at det reelt betyder, fratrukket plads til bruser/badekar, vask,
toilet, at din terrier kun har 3-4 kvm gulvplads at bevæge sig på i så mange
timer. Og det synes jeg ærgelig talt at syndt. En cairn terrier kan li' at
bevæge sig - også når den er alene hjemme. Hvis I lukker den inde i
badeværelset fordi den laver ulykker i resten af hjemmet, er det højst
sandsynligt fordi den har et "alene-hjemme-problem" og det løser man altså
ikke ved at spærre hunden inde på badeværelset. Jeg håber I finder en
løsning som både I og Tarzan kan blive glade for.

Med venlig hilsen

Susanne

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
> Hejsa NG!
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
>
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?
>
> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?
>
> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?
>
> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?
>
> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
>
> Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig
>
> Hilsen Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 01-11-01 12:07

Hejsa Susanne...
De 7 kvm er i gulvareal - badekar og vask og WC...har har 7-8 kvm at bevæge sig på...han læser skam ikke nykker når han er alene hjemme...men vi har alarm i huset...og det er det eneste sted (og så mit værelse), som ikke er sikret med en alarm!!!

Mange hilsner
Sabrina

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 01-11-01 12:07

Hejsa Susanne...
De 7 kvm er i gulvareal - badekar og vask og WC...har har 7-8 kvm at bevæge sig på...han læser skam ikke nykker når han er alene hjemme...men vi har alarm i huset...og det er det eneste sted (og så mit værelse), som ikke er sikret med en alarm!!!

Mange hilsner
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 15:22

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0u5E7.4283$Ip2.148426@news010.worldonline.dk...
> HEj Charlotte
> Først en stor tak for dit lange svar
> Har ligne enkelte spørgsmål ang. det du skriver:
>
> > Mange har allerede skrevet "ja" til dette spørgsmål. Når det lige er
> en
> > berner sennen du ønsker, så er jeg ikke så sikker, men det kommer an
> på din
> > individuelle opdragelse
> HVorfor er det forskelligt fra en Berner Sennen hund til så mange andre
> racer?
>
> > > 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at
> springe
> > > op?
> > > Højst sandsynlig, men da min Berner Sennen han vejer 60 kg og endnu
> ikke har
> > opnået "fuld kampvægt" vil jeg råde dig til at lære den at blive ved
> jorden.
> Har du en god måde, som du af erfaring ved fungere, til at lære hunden
> ikke at springe op? Det er bare fordi, nogle mener man skal vende ryggen
> til hunden når den springer op. Andre mener, det er bedst at sætte sig
> på knæ, så hunden aldrig får mulighed for at springe op!
>
> > > 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> > > Berner Sennen hund?
> > Masser....... Har haft berner sennen (bs) i snart 12 år og er desuden
> vokset op
> > med dem derhjemme, så...........
> Det glæder mig at høre Er det mest hanhunde eller tæver du har haft?
>
> > Vil anbefale dig en god bog skrevet af Irene Jarnved "helhjertet
> hundetræning"
> > der står en masse rigtigt om bs og en masse gode tips om træning -
> også til
> > ham du har nu.
> Jeg har læst bogen, men mindes ikke der står noget om præcist BS! Eller
> for den sags skyld andre racer...
>
> > Vigtigt omkring en bs - den kan tænke selv, så hvis du ikke opdreager
> den så
> > tager den magten fra dig.
> Den har brug for en blid opdragelse, den vil nemlig
> > mægtig gerne samarbejde - hvis du ber pænt.
> Vil det sige, den ikke kan tåle at jeg træner f.eks. JA/NEJ-øvelser med
> den? eller andre øvelser der ligner?
> Din motivation skal være i top ellers gider den ikke lære noget.
> Hvad mener du med motivationen skal være i top? at det er nogle
> overlækre godbidder?
> Den strejfer som regel ikke (det er ikke
> > kønsbestemt hvis den gør), så det er bestemt ikke sikkert at den vil
> følge med
> > Tarzan - i hvert fald ikke hvis du har gået tur med den i haven og
> lært den
> > hvor
> > grænserne er.
> Hvordan skal jeg gøre det? Gå hen for enden af græskanten og sige NEJ?
>
> > men kan sagtens få ødelagt temperamentet, hvis der er for meget "gang
> i den".
> Vil det sige, at det er klogest ikke at lade de to hunde lege for meget
> eller træner med Bs'en for meget? eller er det bare træklege jeg skal
> undgå?
> >
>
> > > 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> > > (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
> > > Det er dyreplageri med så lidt plads....... Husk en bs har en del
> pels så den
> > skal have mulighed for at ligge på køligt underlag (ingen varme i
> gulvet)
> Hvor meget plads skal hunden mindst have?
>
> > Hanhund er ok. En bs trives fint med andre hanhunde. Kan have
> dominante
> > tendenser overfor andre bs hanhunde som den ikke kender. Ingen
> hormonelle
> > problemer med to hanhunde og der er fin aldersforskel.
> Jeg har fået at vide fra andre i gruppen at to hanhunde slet ikke kan
> fungere og formentlig vil ænde galt. Derfor bliver det nok en tæve i
> stedet for...passer alt ovenstående også til den? Eller er det specifikt
> for hanhunde du har skrevet?
>
> Mange hundeglade hilsner
> Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hej Sabrina

Man siger at to hanhunde som ikke ka' lide hinanden, klare det med en kamp
om rangen og så er det overstået ( kræver selvfølgelig at hanhund 1 ikke har
probs med andre hanhunde) men to tæver som ikke ka li' hinanden kommer
aldrig til det, så det er en større risiko at løbe med to tæver end to
hanhunde ( dette har jeg fået af vide af både dyrlæger og opdrættere, jeg
har dog selv to tæver, da det ikke er særlig ofte den ender så galt ).
Problemet med to hunde af samme køn mindskes også i det øjeblik det er en
hvalp som kommer til hjemmet hos en voksen hund, da rangen automatisk bliver
lagt i opvæksten, med mindre at den nyankomne hund er en dominerende ting og
så langsomt i takt med alderen overtager. Du skal også lige huske på at får
i en tæve, så skal i passe på 3 uger 2 gange om året, Løbetid, dvs. de skal
være hver for sig når de er alene og i kan ikke vende ryggen til dem i 2
sek., hvilket jo så også betyder at de skal fra start lærer at være alene
hjemme hver for sig.

Mine to hunde ( små racer ) er i et rum på ca. 5-7 kvm. om natten, de har
hver deres kurv men fortrækker at sove sammen, de elsker deres lille værelse
og går der ind om aftenen når de vil ha fred og løbet af dagen. Jeg tror dog
ikke de ville ku' li' det hvis døren var lukket, så den er pillet af og i
stedet sætter jeg et trappegitter ting for så ser det ikke så indelukket ud.
Grunden til at de kommer der ind er at jeg bor i lejlighed og hvalpen og
katten havde det med at larme en time efter sengetid, så for at undgå klager
( jeg kan godt holde til det ) fik de eget værelse, hvilket jeg skulle ha'
gjort noget før, for de har fundet en anden ro, selv om de altid har haft
tre kurve rundt om at vælge i mellem, så er det først nu de er " faldet "
til ro, og søger eget selskab.

Hilsen Amani

P.S 7 kvm. er dog ikke nok til en Berner sennen, end ikke når den er
alene, så to hunde der ...nej :)

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 01-11-01 16:27

Hejsa Amani
Hvis vi får en tæve...bliver den stereliseret...men har lige et spørgsmål:
Når man steralisere en tæve...kommer den så slet ikke i løbetid? kommer den til at bløde lige ikke-steraliserede tæver? Hvordan påvirker det tæven?
Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 17:01

Thu, 01 Nov 2001 06:01:55 GMT, sabrina wrote:

>Jeg har fået at vide fra andre i gruppen at to hanhunde slet ikke kan
>fungere og formentlig vil ænde galt. Derfor bliver det nok en tæve i
>stedet for...passer alt ovenstående også til den? Eller er det specifikt
>for hanhunde du har skrevet?

Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.
Har du han, skal du ha' han, og vice versa.
Men ligegyldigt hvordan, så kan du ikke spærre to hunde inde i et lille
rum i flere timer, uden at det kan risikeres, at den ene dør!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Updated 20.10.2001

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 17:37

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:npr2uts5t5bf0ph5gpf1ck953h3a8gfnne@4ax.com...
> Thu, 01 Nov 2001 06:01:55 GMT, sabrina wrote:

> Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.
> Har du han, skal du ha' han, og vice versa.
> Men ligegyldigt hvordan, så kan du ikke spærre to hunde inde i et
lille
> rum i flere timer, uden at det kan risikeres, at den ene dør!
>

Du har helt ret i at to hunde ikke kan være alene i et så lille rum ..
men når det er han- hunde er vel risikoen ikke så stor for at de slås
til den ene dør ..... hvis altså der er flugtmuligheder .. risikoen
skulle være større hos tæver har jeg ladet mig fortælle idet disse
ingen bidehæmninger har ..

Men under alle omstændigheder skal man ikke lade to hunde uanset køn
være alene i et lille rum på 7kvadratmeter ... det vil uværgeligt ende
galt ..og grænse til dyremishandling ... mvh Ami

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 01-11-01 19:14

HEj Alle sammen...

Vi har ordnet det sådan, at hvis vi får en berner Sennen tæve, vil den komme til at bo i et 40 kvm værelse for sig selv...
Det lader til der er meget uenighed om hvorvidt sammensætningen bør være (han-hun, hun-hun, han-han)!
Kan en stereliseret tæve og en ikke-kastret han ikke enes?

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 20:50

In article <npr2uts5t5bf0ph5gpf1ck953h3a8gfnne@4ax.com>,
x Vuf x <webmaster@***sonpet.com> wrote:

> Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.

Jeg har nu bedre erfaringer med det modsatte køn

--
MVH
Martin Edlich, MF
Mød Brotus på http://www.edlich.dk/vovsen/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 22:13

hvis du spærer to hunde inde sammen af samme køn er der en stor risiko for
at de kommer op at slås alvorligt på et tidspunkt det vil altid være bedst
at have en hund af hver køn så kommer der ikke den samme magtkamp mellem
hundene ! jeg ved det og har prøvet at have 2 hanhunde sammen og det kan
være en tikkende bombe uden at du lægger mærke til det selvfølgelig kan det
lade sig gøre men selv ude i det fri er det utroligt sjældent at to hunde af
modsat køn kommer alvorligt op at slås det ved de fleste at man skal passe
på med andre hanhunde hvis man har en hanhund selv og på samme måde med
tæver "måske ikke lige så slemt" selv om jeg har hørt at det skulle være
meget mere alvorligt hvis to tæver kommer op at slås ,altid to af
forskelligt køn hvis du ikke vil have flere problemer end nødvendigt , Og
det vil klart være dyreplageri at lukke dem inde i det lille rum sammen
uanset køn !

sabrina <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
> Hejsa NG!
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
>
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?
>
> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?
>
> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?
>
> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?
>
> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
>
> Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig
>
> Hilsen Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 01:05

Thu, 1 Nov 2001 17:37:23 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>>Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.
>>Har du han, skal du ha' han, og vice versa.
>>Men ligegyldigt hvordan, så kan du ikke spærre to hunde inde i et
>>lille rum i flere timer, uden at det kan risikeres, at den ene dør!

>Du har helt ret i at to hunde ikke kan være alene i et så lille rum ..
>men når det er han- hunde er vel risikoen ikke så stor for at de slås
>til den ene dør ..... hvis altså der er flugtmuligheder .. risikoen
>skulle være større hos tæver har jeg ladet mig fortælle idet disse
>ingen bidehæmninger har ..

Ja men der er jo netop ingen undvigeplads i så lille et rum!
Det var dét, jeg gik ud fra!

>Men under alle omstændigheder skal man ikke lade to hunde uanset køn
>være alene i et lille rum på 7kvadratmeter ... det vil uværgeligt ende
>galt ..og grænse til dyremishandling ... mvh Ami

Jeg vil sige...det ER dyremishandling! *s*

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Updated 20.10.2001

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 01:05

Thu, 01 Nov 2001 20:49:54 +0100, Martin Edlich wrote:
>In article x Vuf x <webmaster@***sonpet.com> wrote:

>>Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.

>Jeg har nu bedre erfaringer med det modsatte køn

Nu er det her ikke d.s.s., men en hundegruppe, sååååå...

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Updated 20.10.2001

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 08:48

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:ffo3utsd0p5bclf4t6gha9uom7hn3jesgu@4ax.com...
> Thu, 1 Nov 2001 17:37:23 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> >"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...
>
> >>Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.
> >>Har du han, skal du ha' han, og vice versa.
> >>Men ligegyldigt hvordan, så kan du ikke spærre to hunde inde i et
> >>lille rum i flere timer, uden at det kan risikeres, at den ene
dør!

Vi er helt enige om at hun kvm er alt alt for lille til to hunde ..
idet der jo ingen flugtvej er .. og at lade to hunde være alene på så
lille et areal bare er at udfordre skæbnen men hvad vi har sværere ved
at blive enige om er nok at to hunde af samme køn er at foretrække
idet både min erfaring og råd fagfolk faktisk fraråder to af samme køn
....

mvh Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 09:44

Ja der er ingen tvivl om at det er "farligst" at sætte to af samme køn
sammen !jeg har hørt grufulde historier om "mor og datter" der var ladt
alene hjemme mens ejerne tog på job flåede hinanden og skulle sys overalt i
hovedet og hvis man sætter to hanhunde sammen er det helt klart også at
udfordre skæbnen !

Og det er fuldstændigt uansvarligt at lukke dem inde i et så lille rum
sammen uden opsyn !ligegyldigt køn! hvis jeg var nabo til en person der
gjorde sådan noget ville jeg helt klart melde det til politiet ,det ville
jeg føle som min pligt som hundeejer og hundeelsker ! hvis folk ikke passer
ordentligt på deres dyr må vi mennesker jo "hjælpe dem" hunden kan jo ikke
selv ringe efter hjælp

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 02-11-01 13:33

Hej Alle sammen!
Siden i bliver ved med at tage op det med antal kvm skriver jeg igen dette: (jeg har skrevet det længere oppe men ingen har vist lagt mærke til det!!!)

Vi har ordnet det sådan, at hvis vi får en berner Sennen tæve, vil den komme til at bo i et 40 kvm værelse for sig selv...
Det lader til der er meget uenighed om hvorvidt sammensætningen bør være (han-hun, hun-hun, han-han)!
Kan en stereliseret tæve og en ikke-kastret han ikke enes?

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 19:02

Før havde jeg en af hvert køn, og det gik fint, og nu har jeg 2 hanhunde, og
det går også bare perfekt. De er begge næsten samme alder, men den sidste
ankom først til hustanden for 8 mdr siden.
Den første uge følte de hinanden lidt på "tænderne", nr 2 havde nemlig ikke
lært at dele sit legetøj med andre, eller at blive fodret samtidig med andre
hunde, Nu har de fælles legetøj, og han ved, hvis madskål der der hans.

Der er bare pragtfuldt at se hvor godt de leger sammen, og lige nu ligger
de i en bunke, (oven på mine fødder sel'fø'lig) under computerbordet.

Men jeg tror også, at det ville være sværere at sætte to tæver sammen, men
det har jeg ingen erfaringer med

Mvh Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 19:48

Fri, 2 Nov 2001 08:47:38 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...
>>Thu, 1 Nov 2001 17:37:23 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

>>>>Efter min erfaring, er det bedst at holde sig til samme køn.
>>>>Har du han, skal du ha' han, og vice versa.
>>>>Men ligegyldigt hvordan, så kan du ikke spærre to hunde inde i et
>>>>lille rum i flere timer, uden at det kan risikeres, at den ene
>>>>dør!

>Vi er helt enige om at hun kvm er alt alt for lille til to hunde ..
>idet der jo ingen flugtvej er .. og at lade to hunde være alene på så
>lille et areal bare er at udfordre skæbnen men hvad vi har sværere ved
>at blive enige om er nok at to hunde af samme køn er at foretrække
>idet både min erfaring og råd fagfolk faktisk fraråder to af samme køn

Så kommer det måske an på racen...Det tror jeg nu ikke, men vil man
være fri for afmærkning indendørs, er det bedst med samme køn.
Desuden undgår man jo vrøvl og kævl ved løbetid.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Updated 20.10.2001

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1.1 17/10 tricolour 2.2
-

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 02-11-01 21:16

jeg har tænkt mig at sterealisere tæven!
Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-01 00:59

sabrina <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
>
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med

Mon ikke du skulle prøve at få lidt mere skik på ham Tarzan, FØR du begynder
at anskaffe dig en ny og krævende hvalp?

> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???

Ja, selvfølgelig vil den det.

> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?

Højst sandsynligt...

> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?

Ja, jeg har selv haft en, og min mor har en ½ år gammel Berner Sennen i
huset lige nu.

Berneren kommer fra de Schweiziske Bjerge -> den elsker kulde. Et koldt
flisegulv (ex. køkken/bryggers) er lige sagen. Eller at ligge ude, når det
sner og regner... uuh, det er dejligt!

Nu har jeg jo kun haft en Berner Sennen, men jeg har derfor set rigtig mange
Berner Sennenhunde En Berner behøver plads - rigtig god plads. Dertil er et
badeværelse altså ikke nok. Og slet ikke, hvis der ex. er gulvvarme på om
vinteren. Men det er vel egentlig en selvfølge, at en hund behøver plads.
Især, når den skal dele pladsen med en anden hund.

Når man er så glad for hunde (alle andre racer end Schæfere) som jeg er, så
er det lidt svært at finde negative sider ved dem.

> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?

Tjae... øeh... det kan jeg vist ikke helt stå inde for. Min hund havde et
kæmpeområde (boede laaaaangt de på landet) at løbe rundt på, men det hændte
da af og til, at naboen ringede og fortalte os, at vores hund sad og kiggede
på hans høns gennem trådgitteret, hvis vi gad komme og hente den...

Min Berner var en rigtig Schweizer. En af gangene jeg var dernede med hende
for at besøge hendes hundemor og søster gik hun da tur med sin lillesøster -
helt alene.

> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?

Nej da!

> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?

Prøv selv at kigge på det spørgsmål..... jeg håber så sandelig, at du kan
se, at du egentlig ikke havde behøvedes at stille det, for det er da
indelysende, at det kan de IKKE! En hund behøver plads - nøjagtig ligesom
mennesker. Hvad ville du sige til at blive spærret inde på et badeværelse en
hel dag?

--
Mvh
Ida Maria Kiefer
www.kiefer.dk

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 03-11-01 07:59

HEj Ida...
Jeg har for 3. skrevet at jeg har fundet en løsning på det med antal kvm! Berneren bliver lukket ind på mit værelse i stedet fro - det er 40 kvm! Desuden bygger vi en løbegård.

Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-01 12:32

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:71e5utouoinv0vtj5j6nukm8otn0mc8ogg@4ax.com...
>
> Så kommer det måske an på racen...Det tror jeg nu ikke, men vil man
> være fri for afmærkning indendørs, er det bedst med samme køn.
> Desuden undgår man jo vrøvl og kævl ved løbetid.

Nej det har ikke noget med racen at køre ... afmærkning indendørs har
jeg aldrig været ude for hverken da jeg havde en hver køn eller to af
samme køn ..men det er måske afhængig af hvor på rangstigen hundene
står .. altså jeg mener det er et spørgsmål om at "markere" at
indendørs har jeg .. og kun jeg .. lov at afmærke ..

Noget andet er at den vrøvl og kævl ved løbetid jo er muligt at undgå
ved simpelthen at lære hundene at bagerste del at andre hunde er mors
...og i øvrigt lade sine hunde kastrere .. hvis man ikke skal bruge
hunden til avl, vil det jo være langt den bedste løsning også for
hunden mener jeg .. mvh Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-11-01 20:49

Hej
Du er godt klar over hvor stor en Berner Sennen bliver????

Seks timer er enormt lang tid at være lukket inde på et badeværelse....Lyder
meget underligt for mig at ville gøre det i første omgang.....Har du ikke
andre muligheder end et 7 kvm stort badeværelse???
"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:CnVD7.1377$RM3.159977@news000.worldonline.dk...
> Hejsa NG!
> Vi har i forvejen en Cairn Terrier på 6 år, Tarzan, som kommer fint ud
> af det med langt de fleste hunde - han er ikke kastreret!!! Han er ikke
> så lydig...tigger ved bordet...springer op ad os...stikker af m.m. - alt
> dette er jeg dog ved at prøve at vende ham af med
> Vi overvejer at anskaffe os en hund til - Berner Sennen Hunden, er meget
> oplagt! I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber
> nogle af jer kan hjælpe mig med:
>
> 1. Vil hvalpen efterligne Tarzan og tigge, selv om vi er stoppet med at
> give ved bordet, men Tarzan stadig tror der vanker noget???
>
> 2. Vil Berner Sennen Hunden også efterligne Tarzan hvad ang. at springe
> op?
>
> 3. Nogle der har erfaringer med de positive og negative sider ved en
> Berner Sennen hund?
>
> 4. Jeg har læst de ikke stikker af, efter som de er meget terrotoriale
> (ved ikke hvordan man staver til det)?
>
> 5. Andre racer i vil anbefale i stedet for?
>
> 6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
> (seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?
>
> Håber nogle i gruppen kan hjælpe mig
>
> Hilsen Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-11-01 21:15

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev :

>6. Hvalpen skal være en hanhund...vil de kunne enes, når de om dagen
>(seks timer) er lukket inde i et badeværelse, 7 kvm.?

Du må meget undskylde - men jeg har kun en kommentar :

Hvis du vil lukke vufferne ind i et 7 kvm badeværelse i 6 timer om
dagen , bør du overveje om du og dine omgivelser nu også er egnet til
at have en Berner

<< ryster_på_hovedet.avi >>

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Kommentar
Fra : Rasser9000

Dato : 14-01-02 13:12

Hej!

Jeg har blot et par kommentarer, selvom jeg ikke har hund. Jeg vil helt klart anbefale jer allesammen at læse ALLE indlæggene før i besvarer, da der f.eks. i dette tilfælde op til flere gange er blevet skrevet at hundene ikke bliver lukket inde sammen på 7 kvm. Det var egentlig det eneste foruden at jeg kender Sabrina og at det er en utrolig sød Berner hun har fået ;)