/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Greb til skabslåger.
Fra : scooter
Vist : 5426 gange
500 point
Dato : 03-11-09 14:33

Jeg skal bruge 12 stk skabsgreb enten i rustfri stål eller i plastic. Problemet er
jeg kan ikke finde nogle på de mål. Målet er 70 millimeter til midt midt af huller.
Bliver glad hvis du kan finde en side hvor de mål er på.

MVH. scot.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-09 14:43
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 14:53

"De gamle" der sad der var vel ikke grå firkantede plastgreb ?
I så fald udgik de totalt fra markedet for 10-12 år siden.

Glem plastgreb, de er næsten også yt da rustrfrit er billigere (Kina)

Der findes rustfri greb med lange fødder eller ligefrem en skinne hvor centerafstanden er 96 mm, det kan dække det en af de gamle huller.
Der findes også "uni" greb hvor den ene fod kan forskydes, dem har de i flere byggemarkeder, men kønne er de sgu ikke.
Hvis lågerne er malet så prop det ene hul til og mal.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-11-09 14:54

Den jagt var jeg på sidste år..........opgiv de hulmål

Enten må du spartle hullerne ud og male over - hvis det kan lade sig gøre på dine låger -

Eller gøre som os, vi fand i en køkkenskabsforretning, greb, der dækkede hele vejen ned, det er ikke nemt at forklare

Hvis du forestiller dig en lineal (hvordan skal jeg dog forklare det?) men altså en lineal på f.eks 10 cm, stiller den med den tynde side på lågen, så har du et langt greb, der skjuler de gamle huller

Det er godt nok smart at de ændre de greb hele tiden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 14:56
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 15:06

Citat
Det er godt nok smart at de ændre de greb hele tiden

Det gør de forsåvidt heller ikke, jeg tror det var i 1982 man blev enig om en europæsisk standard:
16-32-48-64-96-128-160-224 osv.

Der er stadig en mindre produktion af 78 samt 86 mm, og der sælges dog lidt.
Jeg har været i branchen i 39 år, såeh....

Men jeg har ikke no`et job lige nu

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-11-09 15:21

Prøv at se om du kan finde noget her:
http://www.beslagskassen.dk/shop/articles.php?tPath=3

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-11-09 16:08
Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-11-09 16:25

Du ska da ha fat i en smed!

unika greb

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-09 16:35
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-09 17:21

Her er lige en hurtig "mål skitse",over rustfri stål greb som vi har købt i HTH-Gør det selv.

De burde kunne dække det hul som du må bore,for at indskrænke mål mellem hullerne.

http://peecee.dk/upload/view/201227

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-09 17:49

Skal lige sige at disse,er til små skabe i badeværelse.

Måske er de for små til køkken skabe.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 18:21

Størrelsen er nok ikke afgørende, medmindre det er en handicapvenlig bolig.

Jeg undrer mig over størrelsen og udseendet af nogle af de greb jeg selv sendte ud fra grossereren, ikke mange jeg kunne drømme om at bruge selv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-09 19:00

http://www.koekkengreb.dk/shop/default.asp?gclid=CMTXme23750CFVtB3god7mrPLA

Smokei har vist dig en mulighed- og ovenstående link kan du se greb der kan forskydes fra 64 mm til 96 mm- problemet er at de ikke er på lager og jeg kan ikke finde dem andre steder- der er 90 dages leveringstid

Måske nogen kan finde et sted med lagervarer ?

mvh smuller

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-09 19:56

http://www.metaform.dk/chr_pdf/cjgreb08.pdf

74mm- ja jeg ved ikke, 2 mm. i hver side - hvis hullet bliver for stort kan man købe nogle skiver i rustfrist stål som man sætter under i hver side på forsiden og bagpå på døren måske en sikring så det ikke rykker sig.

Jeg skulle engang skifte hvide HTH bøjlebeslag ud med nogle i rustfrit stål, men de gamle beslag havde en skive under- der hvor bøjlebeslaget er skruet fast på forsiden.og de havde sat mærker.
Jeg fik HTH til at bestille nogle skiver, som passede til de nye beslag- de var lidt dyre, men det skjulte altså de gamle mærker.

Måske det kunne være en løsning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-09 20:04

http://www.metaform.dk/chr_pdf/cjgreb08.pdf

denne er måske bedre, jeg er ikke sikker på at havde læst størrelsen rigtig på den forrige- men vis jeg har forstået denne rigtig- skulle det være det der greb med forskydning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-09 20:06

her er så det oprindelige link

http://www.chr-joergensen.dk/katalog.html

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 250 point
Dato : 03-11-09 22:57

Dette er en grossist hvor private ikke kan handle.

http://www.jst-as.dk/data/images/gruppe2.pdf
Rul ned på side 4, øverst er der vist nogle UNI-greb

De føres i mange byggemarkeder, og jeg mener at Silvan har dem tilsvarende i rustfrit stål.

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 04-11-09 06:59

1000 tak for de mange svar... skal lige se om jeg kan finde de rigtige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-09 09:06

Dette link fra Granner01... er præcist sådan et greb jeg mente... et langt greb, der skjuler gamle

huller, og kan bruges både til skabslåger og skuffer

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50141347

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 12-11-09 12:32

Har ikke kunnet finde de rigtige på mål... så jeg får lavet nogle der passer af en ven.
MVH. Scot.

Godkendelse af svar
Fra : scooter

Dato : 12-11-09 12:35

Tak for svaret LuffeA.