/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Danfoss vejrkompensering
Fra : Visionary
Vist : 2444 gange
293 point
Dato : 03-11-09 09:58

Er der nogen der har erfaring med det?

Jeg overvejer at montere det, på min fjernvarmeinst. med veksler.
Men jeg kan ikke rigtigt gennemskue, om det er noget at spare, selvom jeg har de fleste dele liggende.

Jeg har en ny pex inst. og ny radiatorer, med forinstilling på termostaterne.
På gulvarmen har jeg blandesløjfe og styring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-09 11:09

Jeg har set og oplevet systemer med styring af indendørs varme efter udevejret.

Det har i alle tilfælde virket elendigt.

Det er elementær teori for reguleringssyetemer, at man skal måle den størrelse som skal reguleres, og ikke noget andet.

Derfor skal reguleringssystemet måle indedørstemperaturen ( og kun den) et passende sted, og så styre varmemængden efter den med en passende blanding af PID.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 04-11-09 15:14

Jeg er selv elektriker, og jeg synes heller ikke det giver nogen mening, da termostaterne jo åbner/lukker efter behov. Både på radiatorer og på veksler....

Kommentar
Fra : j_bach

Dato : 04-11-09 19:32

Hej Visionary.
Jeg bruger det på de anlæg vi har på vores arbejde. Men det er altså også 10000-20000 m2 haller med over 10 meter til loftet og strålevarme. Her virker det ok, men det skal på visse tidspunkter ændres i stigningskurverne. Jeg vil give transor helt ret i at det ikke er noget hit i huse. Men hvis du prøver må du da godt komme med et indlæg om resultatet.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 05-11-09 06:45

Hej Bach,

Det sjove er jo, at Danfoss beskriver at de er velegnet til huse på x-antal kvm.
Så jeg tror lige, at jeg vil skrive til dem. De må jo have en eller anden form for dokumentation..

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-11-09 19:10

Hej.
På mit arbejde, hvor jeg bl.a styrer varmecentralerne for ca. 4000 lejligheder, kunne vi ikke drømme om at lave en varmecentral uden vejrkompensation.
Besparelsen for hver enkelt lejer ligger i størrelsesordenen en vinterferie pr. lejlighed (uden lommepenge).

Der er meget sund fornuft i at styre dit anlæg, så der pumpes mere varme rundt, hvis en kold vind står lige ind på et par meget store vinduer i stuen, frem for hvis den samme vind rammer en gavl uden vinduer.
Og så skal jeg da nok lade være at nævne, at en sådan styring kan lukke helt ned for din varme, når udetemperaturen er over 16 - 17 grader, og du derfor ikke har brug for varme overhovedet (det er nok her den største besparelse ligger).

Det virker - og hvis du alligevel har stumperne liggende, så se dog og få smækket dem på.

Om transor og de andre så kan se fordelen i det eller ej, er vel egentligt ligegyldigt.
Jeg er som sagt varmemester for ca. 4000 lejligheder, og tro mig - jeg var ikke sluppet fra at bruge andre folks penge til sådan noget pjank, hvis det ikke var en god forretning.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-11-09 19:22

Nå ja ... undskyld transor, jeg havde ikke læst dit indlæg ordentligt.

Vejrkompenseringsanlæg regulerer ikke indetemperaturen efter udetemp.
Det regulerer den temperatur vandet i radiatoren har efter nogle parametre man indstiller, sådan at, hvis man har en lav temperatur ude, bliver vandet der ledes til radiatoren varmere.
Herved spares en stor del af det varmetab der er mellem varmeveksler og radiator (som tommelfingerregel nedsættes regningen for varmetabet med 5% for hver grad man reducerer temperaturen), samtidigt opnåes en bedre afkøling af fjernvarmevandet, da der skal bruges mindre fjernvarmevand til at opvarme radiatorvandet til f.eks 45 grader i stedet for 60 grader (flere og flere varmeværker stiller krav om en mindste afkøling af fjernvarmevandet).
Men som nævnt tidligere, den allerstørste besparelse ligger nok i, at automatikken lukker helt for cirkulationspumpe og veksler, når udetemperaturen er så høj, at der ikke er brug for varme - uanset om det er i februar/marts eller i juli.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-11-09 16:25

Det jeg mener er, at mine radiatorer kalder på det varme de skal ha´efter inst. på termostaten
og om sommeren slukker jeg jo selv, for mine pumper....

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-11-09 17:38

Det lyder da meget fornuftigt, men vejrkompenseringen kan altså slukke din pumpe, når bare udetemperaturen er over den grænse du selv har sat, uanset om det er en time eller flere dage, og tænde for pumpen igen når forholdene er til det - den styres af udetemperaturen og ikke af kalenderen.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 10-11-09 18:19

Når pumpen automatisk regulere hastigheden i forhold til det efterspurgte flow... tjaahh.... så kan der ikke være mange basseører at spare...

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 293 point
Dato : 11-11-09 23:27

Det ved jeg nu ikke rigtigt - de pumper vi har siddemde i de store anlæg er som regel pumper i stil med Grundfoss' Magna serie, der kan styre sig selv efter propotionaltryk, konstanttryk, automatisk tryk, lineæert tryk, medietemperatur osv, og alligevel har vi vejrkompensering på - fordi det er en god forretning.
På de helt små gasfyrede villa-anlæg sidder automatikken typisk i fyret, og alligevel er der monteret sparepumper i stil med f.eks Alpha2 i de nye kedler.
Det samme er gældende på de små fjernvarme units vi monterer, som kun skal trække en enkelt bolig.
De nye pumpers force er først og fremmest, at de er meget effektive, dvs. de bruger meget mindre strøm en de gamle. De er trinløst regulerede, men altså kun indenfor visse rammer. Typisk 30 -> 100% af max ydelsen.
De er ikke i stand til at se, om din thermostaten på dine radiatorer sidder i træk fra utætte vinduer eller terrassedøre osv., så hvis du har bare en enkelt radiator der bliver "snydt" til at tro at din rumtemperatur er f.eks 18 grader, så vil din radiator åbne for varmen, så falder trykket i varmestrengen, så skruer pumpen op for det tryk den hele tiden opretholder (ellers kan den jo ikke vide, at trykket falder), så kører varmen rundt i dine rør, og hvis du ikke har vejrkompensering på, er dette vand altid typisk mindst 50grader varmt, så stiger dit varmetab, så får du en større bon fra varmeværket, og så får ungerne ingen is til sommer og du kommer ikke på vinterferie fordi du skal betale varmeregning ( - undskyld...det ved jeg ikke en dyt om)

Men da du tilsyneladende har besluttet at du ikke gider montere det anlæg du selv nævner du har liggende, så lad dog være - det er dig selv der betaler varmeregningen

Godkendelse af svar
Fra : Visionary

Dato : 14-11-09 12:28

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-11-09 23:32

Selv tak.
Håber du fik lidt ny viden.

Ha' en god vinterferie når den tid kommer

Finn