/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ollerup forstander Bækhøj
Fra : svendgiversen
Vist : 1713 gange
160 point
Dato : 03-11-09 09:52

Ud fra dette:
"
Himmerigsgården, Ollerup sogn, 4 km fra Sørup st. og 7 km fra Svendborg.
Ejere: forstander L. Bækhøj Andersen og Niels Bukh, som overtog gården i 1915. L. Bækhøj Andersen er født på Mors l9. novbr. l876 og gift med Kirstine Bukh, født sammesteds 27. juli 1874-
"
Hvem kan så finde hvor L. Bækhøj Andersen er født på Mors 19. novbr. 1876?
Hvad han hed til fornavn?? Og hvem hans forældre var???

Havde han børn sammen med den kendte gymnastiklærer Niels Bukh´s søster????

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 11:31

1914 solgtes skolen til Lars Bækhøj
fundet på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ollerup_Folkeh%C3%B8jskole

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 11:43

Godt så hed han Lars,
(vi havde en Laurs på Mors?).

Men hvor, hvilken by, kommer han fra?
Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 11:48

Her kan du se hans gravsten

http://fynhistorie.dk/node/656

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 11:51

Der er også en mindetavle

http://www.historie-info.dk/node/1252

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 11:55

Citat
Den nævnte svigersøn er formodentlig Lars Bækhøj, der som dreng sammen med familien var udvandret til Argentina. Som voksen vendte han flere gange tilbage til Danmark, bl.a. som elev på Vallekilde højskole, hvor han må have truffet Kristine Bukh, som han blev gift med. I 1911 vendte de igen tilbage, og han blev lærer på Ollerup Højskole. Det forekommer naturligt, at de i denne forbindelse har været på familiebesøg i Vallekilde, hvor han så har holdt foredrag for eleverne, hvor det altså må have været sydamerikanske forhold, der har været emnet. Lars Bækhøj blev senere forstander for Ollerup Højskole.

http://www.sams-arkiv.dk/hans-nissen.html

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 12:03

Hej Svend
Så har vi ham
På AO:
FT 1916 Ollerup opslag 38 fam 5
Og kirkebogen Skallerup 1876-1891 opslag 5

MVH
Modersvilje

PS der er børn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 12:08

Citat
LARS BÆKHØJ
Født på Mors 1876 - Død i Ollerup 1957
I Argentina 1889-1911
Lærer ved Tandils danske skole 1906-11
Højskoleforstander i Ollerup 1914-37
Formand for Dansk Argentinsk Forening 1926-57
Lær os at bære fremtiden ind
Fædrenes sind
L.B.

http://www.roennebech.dk/www_fredericiashistorie/html/ERRITSOE/steder/er_steder.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 12:16

Citat
Lars Bækhøj, 1876-1957, højskoleforstander, forfatter (danske i Argentina) (se DBL), og hans 3 børnebørn, Niels Haastrup, 1933-, professor i engelsk ved RUC (se Krak), Nanna Damsholt, 1935-, kvindehistorisk forfatter (se DKBL), og Kirsten Haastrup, 1939-, professor i engelsk ved Danmarks Lærerhøjskole (se Krak).

Ane nr. 44-45

http://www.viborgslaegt.dk/anetavleab.html

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 12:20

Vrøvl!!
Ikke FT 1916, men 1921

FT 1921 Ollerup opslag 38 fam 5

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 12:21

Citat
BÆKHØJ Lars Højskoleforstander; f

19. Nov. 1876 i Tornp paa Mors: Søn

af Husmand Kristen Andersen (død

1933) og Hustru Mette f. Thorsdatte-

(død 1901); gift (9. Febr. 1906) m. Kirstine B., f. 27. Juli 1874 i Galtrup. Datter af Højskolelærer Peder M Bnkh

(død 1924) og Hustru Maren f Dissinn (død 1924).

Udvandrede sammen med Forældrem til Argentina 1889; opholdt sig i Dan mark 1897-99, i Argentina 1899-1901 ol-atter i Danmark 1901-06; Lærer vei; Ollerup Højskole 1903-05, ved den dan ske Skole i Tandil i Argentina 1906-10. atter ved Ollerup Højskole 1911-1-4. Forstander for denne 1914-37; derefter atter Lærer ved samme Skole.

Medstifter af og Bestyrelsesmedlem i Dansk Skoleforening i Argentina 1908 10; Medlem af OHerup Menigrhedsraac 1916-45 og af Bestyrelsen for Forenin gen af Menighedsraadsmedlemmer Fyns Stift 1921-46; Medlem af Besty­relsen for Foreningen for Højskoler ot Landbrugsskoler 1927, Formand 1929-43 Formand for Dansk-Argentinsk For ening 1936 og for Dansk Folkeoplys nings Samraad 1941-43; Medlem af Un dervisningsministerens Ungdomsudvalg at 1939; paa Foredragsrejse bland Danske i Argentina 1923. 1933 og 1946

Har skrevet: Argentinas Historie Juan Fugl; Adolf Petersen; Danske i Argentina (1948): Afhandling om Hen rik Ibsen (i Nordisk Digtning i Nyti­den; Afhandlinger i Folkehøjskolen-Festskrift 1944.

Adresse.: Ollerup.

http://www.rosekamp.dk/BLAA_Bog_1949/A/b.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 12:37

Tusind tak begge to.

Den af jer der fortæller hvilke børn de havde, får points...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 12:55

Nanna Damsholdt

Citat
Forældre: højskoleforstander, seminarielektor Tage Haastrup Petersen (1901-91) og lærer Ellen Bækhøj (*1912).

http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/482/

Så Ellen Bækhøj må være et barn til Lars Bækhøj.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-09 13:06

Om de havde mere end datteren Ellen Bækhøj ved jeg så ikke.

Jeg har kun fundet de tre børnebørn ... de to af dem hedder Haastrup til efternavn.

Nanna Damsholdt's forældre hedder

Citat
Forældre: højskoleforstander, seminarielektor Tage Haastrup Petersen (1901-91) og lærer Ellen Bækhøj (*1912).

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 160 point
Dato : 03-11-09 13:08

Hej svend
Det kan du se i den FT 1921 jeg har givet dig opslagsnr, til

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 13:12

Tak for svaret modersvilje.

Ellen, Inger, Kirsten og Signe...

også, tak til dig ans du havde den første.

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 03-11-09 13:14

Her er oplysning fra DDD udvandredatabase:

Navn: Andersen, Lars Bækhøj Stilling: Højskolelærer
Alder: 29 Bestemmelsessted: Buenos Aires
Kontrakt nr.: 44300 Forevisningsdato: 2/14/1906
Fødested: Ollerup Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: ? (Dansker)
Sidste oph.sted: Ollerup Bestemmelses land: Argentina
Bestemmelses by: Buenos Aires Bestemmelses stat: Buenos Aires
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0506A2314

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 13:20

Hej Svend
Alle børn er født i Ollerup!

Ellen f 24/29? 2, 1912
inger f 23. 2/7? 1913
Kresten f 22. 9 1915
signe f 11. 1 1917

Der er flere Bukhøj i hustanden
Peder M. Bukhøj f 12. 2. 1844 (Flade sogn)
Maren Bukhøj f. 18 1 1839 (V. Jølby?)
Peder Bukhøj f 12 2 1895 (Flade sogn)

Dette fordi du ikke altid kan komme på AO

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 14:25

Tak Torben.
Ja han var i Sydamerika,
med familie, dem har jeg ikker kunnet finder udrejst?

Og modersvilje
Jeg var på AO, synes det er lidt besværligt.

De 3 ældre er ikke Bukhøj men Bukh. moderens forældre og farfar,
M. står for Mortensen

Har fundet Lars forældre i 1870, men kan ikke forbinde til vort Bækhøj træ...
Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 15:54

Jeg prøvede at hjælpe!
Kunne ikke!
Men jeg kan dog kaste lidt grus i maskineriet

--------------------------------------------------------------------------------

Lars Baekhoj Andersen
Birth: About 1870 (vrøvl) Of, Torup, Thisted, Denmark
Father: Kristen Andersen
Mother: Mette Thorsdatter

Marriages:
Spouse: Kirstine Mortensen
Marriage: 1906 Vallekilde, Holbaek, Denmark
Er dette også noget vrøvl????

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 16:13

Hej Svend
Den er god nok!

Marriage: 1906 Vallekilde, Holbaek, Denmark
(Vallekilde Valgmenighedskirke d. 9. 2. 1906)

Vi må jo have be-eller afkræftet om det er dine

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 18:00

Nej, det er ikke vrøvl.
Kirstine fik lov at kalde sig Bukh, men først i 1892, og indtil da hed hun Mortensen

Og de var lærer par på Vallekilde, den er god nok, Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-11-09 21:05

Hej Svend
Jeg tror at "din" Lars Bekhøj Andersens far er denne Christen Andersen,
og at han er opkaldt efter sin farbror ,
Håber at dette giver lidt mening
MVH
Modersvilje

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solberg Bye, Et hus, 43, FT-1850, B2406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Clausen 63 Gift Tækkemand, husfader Jegindø, Thisted amt
Ane Catrine Poulsdatter 53 Gift Hans kone, almisselem Elsø sogn, Thisted amt
*Lars Bekhøj Andersen 14 Ugift Deres børn Her i sognet*
Mariane Andersdatter 12 Ugift Deres børn Her i sognet
**Christen Andersen 9 Ugift Deres børn Her i sognet**

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-09 21:34

Den rigtige far Christian Andersen er 28 år i 1870 og født i Solbjerg,
så det kan være ham?

Det må vi undersøge nærmere...
Tusind Tak, Svend

Kommentar
Fra : ernap

Dato : 11-11-09 11:02

Lars Bækhøj Andersen er født i Skallerup, Morsø Nørre, Thisted amt

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 11-11-09 12:37

Hej Svend

"Den rigtige far Christian Andersen er 28 år i 1870 og født i Solbjerg,
så det kan være ham?"

Er det ham her fra Family Search - barn nr. 6)?

Husband
Anders Clausen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Ane Katrine Poulsdatter Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Poul Andersen Pedigree - Solbjerg 1814-1848, opslag 16
Male

Birth: 28 OCT 1826 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 28 okt 1826, Solbjerg Kirke
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Ane Andersdatter Pedigree - Solbjerg 1814-1848, opslag 62
Female

Birth: 17 JUN 1829 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 28 jun 1829 Solbjerg Kirke
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Niels Andersen Pedigree - Solbjerg 1814-1848, opslag 20
Male

Birth: 17 JUN 1829 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 28 jun 1829 Solbjerg Kirke
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Lars Bekhøy Andersen Pedigree - Solbjerg 1814-1848, opslag 28
Male

Birth: 11 NOV 1835 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 23 NOV 1835 Solbjerg Kirke
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Mariane Andersdatter Pedigree - Solbjerg 1814-1848, opslag 78
Female

Birth: 17 NOV 1838 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 18 NOV 1838, Solbjerg Kirke
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

6. Christen Andersen Pedigree :- Solbjerg 1814-1848, opslag 34
Male

Birth: 06 AUG 1841 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening: 08 SEP 1841, Solbjerg Kirke,
Death:
Burial:

Herudover fik ægteparret:

Lars Bekhøy Andersen Pedigree -
Male

Birth: 11 aug 1835 Solbjerg,Morso Norre, , Thisted, Denmark
Christening:
Death: 12 nov 1834, Solbjerg
Burial:

og en dødfødt datter 09 jul 1844, Solbjerg

Torben