/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Læderlook
Fra : Fynboerne
Vist : 5577 gange
100 point
Dato : 03-11-09 07:27

Vi har været ude at se på nye møbler og er faldet for en sofagruppe af læderlook. Vi havde regnet med, at vi ville have det i ægte læder, men hvad er fordelen ved læderlook i stedet for ægte læder. Jeg ved prisen er billiger i læderlook, men jeg tænker på kvaliteten.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-11-09 07:35

Kvaliteten er ikke så slidstærk som rigtig læder, som man jo kan have hele livet hvis det bliver passet med læderfedt

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-11-09 08:30

hej

her er et link hvor du kan læse om det

http://www.hanbergs.dk/html/laeder.html

håber det er brugbart

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-09 11:14

Hej i tråden.

Den eneste fordel, jeg kan se, ved at købe læderLOOK i forhold til den ægte vare, det ER prisen! Min egen erfaring siger at læderlook mange gange er spændt stramt og derfor er meget modtagelig for små ridser osv. Jeg oplever også at disse småridser, måske netop på grund af det hårde, stramme opspænd, kan blive dybere, hvorefter de indenfor en relativ kort periode overgår til at kunne betegnes som revner.
Læderet er jo faktisk 'levende' hvilket vil sige at det 'arbejder' - en evt. ridse kan man behandle med læderfedt/voks og så kan man opleve at en lille ridse faktisk forsvinder - fordi læderet 'arbejder og - 'poppet' sagt nærmest 'heler ridsen, som var det et brækket ben der vokser sammen igen.

Det er fjoget forklaret men den korte version er så at - fordelen ved 'look' er afgjort prisen! Man behøver ikke, lige umiddelbart, at skulle have den tykke tegnebog op ad lommen som man skal ved den kostbare ægte læder MEN - på længere sigt vil 'looket', efter min erfaring være dyrere, ikke så lidt endda! Som en anden skriver, så kan man, ved ordentlig behandling, have sine lædermøbler hele livet.

Min egen 'ordentlige behandling' består i alm. afvask med sæbespåner og så en omgang læderbalsam. Hvor ofte? Jamen jeg aner ikke hvad det 'rigtige' er, jeg selv gør det lidt efter temperament. Afvaskningen sker vel en gang årligt og naturligvis hvis der er sket uheld, jeg giver osse læderbalsam ca. en gang årligt og selvfølgelig efter et evt. uheld/afvaskning

Held og lykke med Jeres køb - uanset hvad I vælger!
Det er rigtig rigtig dejligt at få nye møbler, uhh

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 11:48

Sammenlign med andre brugsgenstande i læder, det holder meget længere.

Der findes også mellemvejen, læder på udsatte steder og look-a-like hvor det bare skal være pænt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-09 12:14

Læder look er jo "plastic", altså et kunsstof, som kan være særdeles ubehageligt at sidde på hvis der er varmt (svarer til den fugt/kondens der ville danne sig, såfremt du satte dig på en plasticpose)

Dernæst er det ikke nær så holdbart.
Når det er nogen år gammelt, bliver materialet "stift" og knækker så der kommer revner i og kun det tynde lag stof på bagsiden holder det sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 04-11-09 11:12

Tak for svaret vil.du.
dova kom også med en god forklaring, men jeg kan jo kun accepterer et af svarene, derfor blev det dette svar, som fik mine point.
I skal have tak for oplysningerne, så nu vil jeg kikke efter en sofagruppe af læder.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-11-09 12:40

- og det er et rigtig godt valg, at kigge efter ægte læder! Held og lykke med det, jeg håber du liiiige render ind i et fantastisk knaldtilbud på alle tiders kvalitetsmøbler!

Selv tak!

Venlig hilsen Dorthe