/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Oprydning af blade
Fra : hawaii7
Vist : 1074 gange
100 point
Dato : 03-11-09 07:21

Jeg ved ikke rigtig om kategorien er rigtig eller om det skulle stå under hus og have.

I et område hvor der bor en del ældre mennesker og handicappede i små rækkehuse, ejes af boligforening, er der på nabo grunden mange ret store træer. Disse store træer smider for tiden en masse blade, som blæser ned foran yderdørene hos de ældre på nabogrunden. Gang stierne bliver næsten fyldt med blade, hver gang det blæser.

De stakkels enlige pensionister har ikke råd til en havemand flere gange for at få fejet blade op. Skal de selv sørge for det eller er det ejeren af de store træer der hænger på den?

Jeg kan finde en lov om hegn, og der står ikke noget. Jeg kan ikke finde noget på nettet omkring dette problem, men jer er heller ikkke "netnørd".
Findes der noget lov om dette problem, eller har andre været ude for det samme og hvad gik det op i?

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 07:42

Hmm, hvem har sagt at nedfaldne blade død og pine skal fejes op og fjernes, de skal da blot fejes ind på nærmeste jord, de indgår så i naturens kredsløb på meeget kort tid.

Ydermere ligger de som et som et lag hvor fuglene henter føde vinter og forår.

Blade kan i visse tilfælde ligge som et fedtet lag på vejen, men det er altså tilladt for bilisterne at afpasse hastigheden efter det.

De steder hvor man mener blade er et problem i bebyggelser kan man jo blot vha en lokalplan forbyde alt løvfældende, også hække, men husk de træer der står et par kilometer ude på markerne, de sender nemlig også 2-3 blade ind på folks trappetrin ved et stormvejr

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-09 08:51

hej
har fundet dette her måske du kan bruge dette
selve linket hvor dette er fundet har du her :http://www.vejsektoren.dk/vejjuradoc.asp?page=document&objno=193929

Renholdelse af fortov og oversigtsareal
Oversigtsareal beliggende mellem privat ejendom og fortov fritager ikke ejendommens ejere for renholdelse af fortovet.

Den 16. januar 2008

Kommunen har i e-mail af 14. januar 2008 bedt Vejdirektoratet om en ud­talelse om ovennævnte emne.

Spørgsmålet drejer sig om et oversigtsareal ud for en privat ejendom. Oversigtsarealet ligger mellem selve fortovet og private ejendom. Forholdene er vist på et medføl­gende kort.

I oplyser, at oversigtsarealet er beplantet med græs, og at oversigtsarealet ikke kan anvendes som fortov.

Vejdirektoratet kan oplyse

Vejbestyrelsen kan efter forhandling med politiet bestemme, at ejere af ejendomme, der grænser til en offentlig vej i byer og bymæssige områder, bl.a. andet skal renholde fortovet ud for ejendommen. Det fremgår af vin­tervedligeholdelseslovens [1] § 5, stk. 1.

Denne bestemmelse omfatter ikke vejrabatter – herunder græsrabatter - eller andre arealer, der kun anvendes til beplantning. Det omtalte oversigtsareal vil derfor ikke være omfattet.

Det forhold, at der mellem en ejendom og fortovet findes et vejareal udlagt til beplantning mv., fritager dog ikke grundejerne for forpligtelserne vedrø­rende fortovet. Den pågældende grundejer vil derfor kunne pålægges at ren­holde og snerydde mv. fortovet langs oversigtsarealet. Den i § 5, stk. 2, omtalte 10-meter regel omfatter kun bredden af det areal renholdelsespligten mv. omfatter, men ikke afstanden fra en ejendoms skel til fortovet.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 03-11-09 09:31

Selvfølgelig skal ejeren af træerne da ikke gå rundt i andre folks haver og fjerne blade, det kan aldrig blive dennes problem.
At man skal fjerne sne og is foran sin ejendom er velkendt, men ikke rende rundt og lede efter sine blade.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 09:57

Bladene samler sig også i tagrender, men de kan jo forsynes med net, det eneste kommunerne så tager sig af er at opsuge blade fra gader med afløb så disse ikke stopper til.

Ejerne har kun pligt til at beskære træerne over naboens grund hvis der er fare for nedstyrtninger af rådne grene eller de kan genere bygninger, samt selvkart at beskære ud mod offentlig vej og luftledninger.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 03-11-09 11:33

Nu griner jeg højt, ved synet af alle haverejer der render rundt for at finde deres blade

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 03-11-09 11:37

Gus - jeg får travlt til næste forår med at mærke alle mine blade

Gad vide om det ikke kan laves om til et aktiveringsjob for arbejdsløse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 12:09

Citat
Gus - jeg får travlt til næste forår med at mærke alle mine blade

Lidt af et arbejde med det "snask" fra birketræer, for ikke at tale om blomster fra kirsebær, blommer og forsythia

>>hawaii7. Nu skriver Du boligforening, har de ikke en mand i forvejen til den slags, og snerydning ??
Ellers kan beboerne måske skillinge sammen til en gartner til at tage det værste en gang om ugen., eller en der tager imod Uganda-dollars.
Ellers har en af de ældre vel for pokker et familiemedlem der skulle få RØ*** op af stolen, jeg hjalp selv min mor med opgaver som denne da hun boede i pensionistbolig, selv om jeg skulle rejse 70 km.

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 03-11-09 17:36

Tak for svaret return.
Det var lige hvad jeg søgte efter.

hawaii7

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 23-11-09 17:07

selv