/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Win XP version?
Fra : Desmersnaps
Vist : 606 gange
200 point
Dato : 03-11-09 01:26

Min kæreste har mistet sine sin gamle bærbare computer. På bagsiden af den står den originale kode. Jeg vil gerne slette alt på HDen og geninstallere windows, men er kommet i tvivl om hvilken version jeg skal få fat på. Jeg har downloadet Win XP professional Dansk med SP3, men jeg kan se at den version hun har på computeren er Win XP proffesional Dansk SP2 version 2002. Vil dette ha betydning for om den originale kode vil virke? Og hvis ikke, hvordan kan jeg så vide om den originale CD var med SP1, SP2 eller SP3? SP2 kan vel være installeret senere? Hvis ikke det Windows jeg har hentet virker, vil jeg også meget gerne ha et link til et der passer med koden, da jeg synes det er ret svært at finde et der passer helt.

På forhånd tak.

Kasper

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 03-11-09 01:28

rettelse: "Min kæreste har mistet sine Windows CDer til sin gamle bærbare computer" (hvordan redigerer man sit spørgsmål?)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-09 01:35

Du installerer da bare Service pack 3 efter installationen, du skal alligevel på Windows update og opdatere, der bliver i tilbudt Service pack som en vigtig opdatering.
Du skriver at du har downloadet Windows XP Pro det er vist ikke fra en lovlig side, Windows kan ikke downloades, så pas på der er sikkert virus i den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-09 01:38

Du kan ikke redigere efter at du har klikket på Send, men du kan bruge luppen oppe i højre hjørne en anden gang, og så læse indlægget/spørgsmålet igennem først, der er så mulighed for at fange fejl og rette i original teksten inden du klikker Send

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-09 01:40

Min gamle XP Pro har slet ikke nogen Service packs, men jeg har pakkerne på CD så de nemt kan komme på efter geninstallation

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-09 03:54

Citat
Hvis ikke det Windows jeg har hentet virker, vil jeg også meget gerne ha et link til et der passer med koden

Du er altså ude i noget temmelig snavset.
En lovlig XP Home kan stadig købes for 700 kr, Pro versionen har ingen almindelige brugere brug for.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 03-11-09 09:18

Normalt er det ikke muligt at downloade Windows - mm det er på Cracket sider.

Flere modeller (specielt gamle Compaq / fujitsu siemens modeller) har faktisk deres helt egen install CD - pga drivere mm. Derfor kan du komme ud for at den kode der står - KUN passer til deres specielle udgave af Winblows til deres model.

Normalt kan man kontakte firmaet og for en lille sum kan købe de manglende skiver.

Generelt kan man ikke downloade Windows på nettet - mm det er fyldt med alt muligt skidt og kanel. Og det er på ingen måde ansvarlig at downloade en Windblows fra nettet af, da de fleste gange er patchet eller lign af amatører eller crackere!

men som sagt - en pris på en ny udgave er småpenge - Men tja ellers er der altså diverse alternativer i Linuxverdenen!

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 03-11-09 11:22

Den version af windows der fulgte med computeren er XP pro. Og ja, er ude i at hente en ulovlig version fra nettet, hvilket ingen vel kan have ondt i røven over da hun allerede har den originale kode? - mangler bare CDen. Grunden til at jeg er ude i at hente den, er at jeg ikke har tid til at vente på at få tilsendt den i hardcopy. Og til dem der foreslår at købe en ny til 700 kr lyder det helt skørt i mine ører. Hun har allerede købt en original, og har stadig den originale kode. Mht SP, så ved jeg godt at man kan hente dem efter installation - pointen er at det ikke er sikkert installationen virker hvis den originale CD ikke havde service packs

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-11-09 11:49

Der er ingen problemer i at bruge den originale kode sammen med en CD med nyere service pacs.
Jeg har selv brugt programmet vLite http://www.vlite.net til at lave en ny installations CD ud fra den oprindelige og downloadede service pacs og efterfølgende geninstalleret Windows med den oprindelige kode.
mvh
Janus

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-11-09 11:55

Ups der var Vista versionen jeg henviste til, Win XP er nLite http://http://www.nliteos.com/
Janus

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-11-09 11:58

Ja - men det kræver du har den skive - som koden passer til for at du kan patche den, men for jeg har da også lavet min egen Cd - på en multilicens, Men derfor kræver det nu at du har den udgave af Windows der passer til din kode, om du så kan kopiere det fra den nuværende installeret version - tja det kan jeg ikke huske

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 04-11-09 10:59

Tak for svaret peque. Jeg tror du har ret, koden ser ikke ud til at virke til noget som helst, så det er nok kun de originale CDer fra firmaet der duer. Men tak til alle for forsøget...