/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
porcelæns hunde
Fra : TanteAnne
Vist : 12239 gange
100 point
Dato : 02-11-09 14:08

Hvad hedder de hunde som sømandens kone har i vinduet, som bliver vendt alt efter om manden er hjemme eller ej.
Hvor kan man købe dem....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-09 14:14

Stafford hunde ""China-dogs", (kinesiske Fo-hunde) porcelænshunde, fremstillet i Stafford,Trent og Stoke-området, i England blev meget efterspurgt omkring 1700-tallet.
Meget eftertragtet af søfolk, der købte dem parvis. Hundene skulle have hovederne mod hinanden. Den vestre hund kaldtes "hjertehunden" og havde til opgave at skærme kone og hjem og minde om fatter, indtil han kom hjem fra langfart.
Historier omkring hundene: Man fortæller f.eks., at de blev solgt til sømændene i engelske havnebyer af uartige piger, som ikke måtte tage betaling for deres velvillighed, men nok måtte sælge figurene til overpris som dækning for ydede tjenester.
Det berettes som bekendt også, at sømandshustruerne, der fik dem af deres mænd, havde dem stående i vinduet, og når manden var hjemme, vendte hustruen dem med ryggen udad, så den eventuelle elsker var advaret mod at komme på besøg så længe. (Kilde: H&S, årbog 1968 side 106 og H&S, årbog 1969, side 130)."

Ved ikke lige hvor du kan købe dem, men har ofte set nye hunde i div. kinaforretninger

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-11-09 15:26

- fik din mand dem ikke udleveret, da han fik hyre?

Så må der være sket en fejl...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-09 15:55
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-09 16:10

Du kan finde et par her for en tusse

http://www.papkassen.dk/BuyAndSell/show.asp?adid=153243

Men der er lidt mere klasse over disse originale kinesiske fra Bruun-Rasmussen, de blev ikke solgt for 6 tusser, så måske er der håb forude

http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?iid=300181350&mode=detail

De engelske var jo kun billige kopier af de kinesiske

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-11-09 17:41

Lauritz.com har et sæt på aktion nu.