/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilkørekort+knallert. Fratagelse af køre~
Fra : elxx
Vist : 2446 gange
20 point
Dato : 21-04-03 17:43

Hej. Jeg skal til at have en knallert, og den skal helst kune løbe ca. 80 km./t. Problemet er, at jeg ikke vil miste mit bilkørekort hvis jeg bliver taget for at køre 80 på en 45-knallert el. en 30-knallert. Jeg ved ikke, om det bedre kan betale sig, at købe en 30-knallert da der måske er andre regler for dem???
Jeg kender 70% reglen for biler, men gælder den også for 45- og 30-knallerter???

Mvh.
elxx

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-04-03 17:48

jeps

husk lige, at hvis du bliver taget for promille kørsel på din CYKEL, kan du også miste dit kørekort til bilen....

Kommentar
Fra : PSX

Dato : 21-04-03 17:49

ja det gør den jeg har selv haft en 45 knallert med jeg solgte den da jeg ikke ville miste mit men har du mc kørekort kan du købe en 70 knallert og så køre du som en bil

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:04

Jeg har ikke mc-kørekort. Nu skal man jo ikke have kørekort overhovedet for at køre en 30-knallert, så er i sikre på, at 70%-reglen også gælder for den. Man kan jo sagtens få en 30-kanllert til at løbe 80 km/t.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-04-03 18:08

hvis du på din 30 knallert, bliver stoppet med 60, er det 100 % over det tilladte, og betjente tager dit kørekort og klipper det i småstykker, plus du får en betinget frakendelse af kortet og en klækkelig bøde..

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:14

Jeg tror på jer, men syntes i ikke selv at det er en åndsvag regel. Helt ærligt. Hvis jeg bare ikke havde bilkørekort, så vil jeg bare få en bøde, og måske få taget knallerten.... Ønsker lidt mere bekræftigelse.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-04-03 18:16

jo sådan er reglerne for motoriseret køretøjer, man mener simpelthen at hvis du køre ulovligt på knallert, vil du også gøre i bil..

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:24

Melander. Det er ikke fordi, at jeg ikke tror på dig, men hvor har du det fra. Det kunne jo godt være, at du var kørelærer...

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 21-04-03 18:25

hmmm, tænk lige på at han jo kan køre knallert uen kørekort, når han er over 18. For en betjent ville det være lidt svært at kippe i et kort som manden ikke har.
Så jeg ville klart købe en 30 knallert, og hvis du vil have den til at løbe hurtigt, skal du nok lige lægge en 5000-7000kr. oven i, hvis du vel og mærket vil have kvalitets tundele (Polini, Malossi etc.), bare du ikke køber proma. Men nok om det.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 21-04-03 18:29

har lige snakket med en paner, som siger at man IKKE for taget kortet for at køre for stækt på en 30-knallert, da den ikke er indbefattet af at man skal have bil- eller mc-kørekort. Og man kan heller ikke miste kortet for at køre promillekørsel på en cykel, men mindre man så derefter har sat sig ind i betjentens bil, og kørt i den.

/ZeroXP

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:30

Ja. Men hvis jeg ikke må køre så hurtigt på en 30-knallert kan det være ligemeget. Nu har jeg kørekort til bil, og jeg ville ikke miste det...

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:32

Nu ved jeg ikke hvem jeg skal tro på.... Jeg bliver forvirret :-| argh....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 18:43

tro på mig! Kør lovligt... det er sgu meget nemmere! Og sandsynligvis også mere forsvarligt!!!!

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 18:53

Om vinteren vil jeg helst gerne frem hurtigst muligt, så der bliver jeg simpelthen nødt til, at føre op for dyret.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-04-03 19:03

Registreringspligtige og ikke-registreringspligtige knallerter
Ved lov nr. 292 af 28. april 2000 er der indført hastighedsgrænser for
både registreringspligtig og ikke-registreringspligtig knallert, jf.
færdselslovens § 43 a.
Der er ikke i bemærkningerne til lovforslaget angivet nærmere retningslinier
for fastsættelse af bøden for overtrædelse af færdselslovens
§ 43 a. Der er endvidere i færdselslovens § 118, stk. 3, ikke
henvist til § 43 a, hvorfor de ovenfor under §§ 42 og 43 anførte bødetakster
ikke kan antages at finde anvendelse i disse sager.
I disse sager vil der ofte tillige foreligge en overtrædelse af bekendtgørelse
om køretøjers indretning og udstyr i form af konstruktive ændringer
af knallerten. Dette vil som udgangspunkt betyde en forhøjelse
af bøden (kumulation) samt konfiskation af de ulovlige knallertdele
og i 3. gangs tilfælde hele knallerten.
På denne baggrund finder jeg, at anklagemyndigheden bør nedlægge
påstand om en bøde på 500 kr. for overtrædelse af færdselslovens §
43 a, hvilket svarer til bødetaksten for overtrædelse af de almindelige
regler om hastighed i færdselslovens § 41.
Ifølge færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 2, skal der ske frakendelse af
førerretten, såfremt føreren af en registreringspligtig knallert har
overskredet den i henhold til færdselslovens § 43 a højest tilladte hastighed
med mere end 70 procent.
3.7. Kapitel 8 (§ 51). Særlige regler for knallerter
Paragraf Forseelsens art Bødetakst kr.
51, stk. 1 Kører ved siden af hinanden 500
Undlader at holde til højre i vognbane 500
51, stk. 2 Forkert placering før og under svingning m.v.
med eller uden ulempe 500
51, stk. 3 Kørsel over gangsti eller fortov 500
Kørsel på fortov, jf. § 14 500
51, stk. 4 Undlader at holde på styr - og begge fødder på
pedaler 500
51, stk. 5 Holder fast i andet køretøj m.v. 500
51, stk. 6 Befordrer passagerer, begge 500
51, stk. 7 Kørsel med for tunge, lange eller brede genstande 500
bkg. om køre- Knallert godkendt til varekørsel
tøjers indretning
og udstyr Fører 500
Ejer 500

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 19:10

Hmm. Det er mest volapyk for mig. Jeg syntes det er ret indviklet. Hvad for du, ud af at læse det?, og hvor har du fundet det???

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 21-04-03 19:10

Hmm... ifølge færdselsloven (FL) §126.1 nr. 2, fratages førerretten ved 70% overskridelse, men henvisning til bl.a. §43a som omhandler ikke-registreringspligtige knallerter, altså 30-knallerter. Som jeg læser disse bestemmelser er det førerret til motorkøretøjer som frakendes, dvs. til alt, undtagen 30-knallert.

Kommentar
Fra : nhaipepsi

Dato : 21-04-03 19:10

du er for dum køb en 30 sæt en regtig udstødning på så løber den 40 det må være nok nhaipepsi

Kommentar
Fra : nhaipepsi

Dato : 21-04-03 19:11

du er for dum køb en 30 sæt en regtig udstødning på så løber den 40 det må være nok nhaipepsi

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 19:17

Vil det sige, at hvis jeg kører mere en 70% på en 30-knallert så sker der intet, bortset fra en bøde??? Eller er det mig der tager fejl???

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 21-04-03 19:27

Som jeg læser §§'erne mister du det kørekort du har, dvs. dit bil kørekort. Og du får en bøde.
Men ZeroXP siger en betjent siger noget andet, så.....

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 19:31

Jeg må vente og se, hvad andre svare...
Har politiet eller nogle andre ellers nogle mail-adresser hvor man kan spørge om sådan noget???

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 21-04-03 20:28

Man kan IKKE blive frakendt kørekortet til bil for at køre for hurtigt på en knallert 30 km/t, idet et det ikke kræver et "bilkørekort", det samme gælder spirituskørsel på knallert!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 20:30

man kan få frataget sit kørekort for at færdes til hest i spirituspåvirket tilstand..og mig bekendt skal man ikke have kørekort til en pony.....

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 21-04-03 20:50

OK, "skingur",
hvis du bliver taget "skide fuld og på rulleskøjter" hver anden dag, vil man fra politiets side vurdere, hvorvidt du har et generelt spiritusproblem, og hvis dette er tilfældet vil man tjekke om du har kørekort. Har du det vil det kunne komme på tale at inddrage dit kørekort administrativt.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 21-04-03 21:01

Er der nogen beviser for, at kørekortet ikke bliver indraget ved for høj fart på en 30-knallert??? Grunden til, at jeg spørger er, at der er så mange forskellige besvarelser her inde.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 21-04-03 21:16

Der er ingen beviser for, snarere imod. Men et godt råd, lad være med at bryde loven, det kan kun føre ondt med sig.

---> skingur: Det hedder Pony-kort, kategori P.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 21-04-03 21:34

>>Ifølge færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 2, skal der ske frakendelse af
førerretten, såfremt føreren af en registreringspligtig knallert har
overskredet den i henhold til færdselslovens § 43 a højest tilladte hastighed
med mere end 70 procent.<<

Som jeg læser dette, omfatter frakendelse af føreretten (kørekort) kun registringspligtige motorkøretøjer. n 30-knallert er ikke registreringspligtig. Men køber du en knallert til at køre stærkt på, så køb for dit livs skyld, ikke en af de små. Køb en i størrelse som en Runner, Dr. Big, Sym Jet 50, RMX/SMX (ikke scootere men ofrosder med 6 gear). Husk at vise hensyn, og brems ned til min. 30 km/t ved et fart bump (erfaring...hrrmm), så går det sjældent galt. Tag de mindre veje, da du har mindre chance for at blive set/fanget af "ægget".

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 21:37

tag de mindre veje der i særdeleshed ikke er beregnet til at køre stærkt på og bliv uvenner med de mennesker hvis børn og hunde du enten skræmmer livet af eller bare kører over.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 21:38

Al respekt zero... så var det fandme et dumt råd!!!

Og selvom man må køre med en given hastighed, så er der altså også den der med at køre efter forholdene...

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 21-04-03 21:45

ja ok, mit råd kunne misforstås...sry.

Jeg mente ikke de små villaveje, men bare at du skulle holde dig fra hovevejene. Det er der "ægget" somregel køer mest, når han skal fra det ene sted til det andet, da det går hurtigst. Har han lidt tid, så tager de sq gerne en runde på alle vejene, så pas på alligevel. Pas også på bilerne der svinger, du ved aldrig om de holder til bage, hvis de nu ike har set dig. LIgger de foran dig, og ikke mener de har overhalet en knallert, så drejer de forståeligt nok bare ind, da en knallert ikke burde kunne overhale en bil, uden at bilen er kørt forbi den først.

Kommentar
Fra : ZnoWmAN

Dato : 25-04-03 16:09

Du kan jo også bare gå...

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 25-04-03 20:31

Ja, eller bussen eller blive hjemme!

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-04-03 01:10

Syntes i ikke selv, at i er dumme at høre på!!!!!

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 26-04-03 19:16

Næ,
sig mig, hvor gammel er du egentlig? Hvad med at få fat i en bil til at drøne rundt i, så kan du måske hurtigere få slået dig selv ihjel, men helst inden andre kommer til skade!!!

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-04-03 20:28

Jeg har kørekort-B, og jeg er 19 år.

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 26-04-03 20:33

Hvorfor kan du så ikke bare køre 80 km/t i en bil, det er jo lovligt?

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-04-03 21:35

Fordi jeg ikke har råd til forsikringen af en bil. Jeg får kun SU. Desværre, men ellers vil jeg gerne....

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 27-04-03 11:48

elxx,
hvis du ikke har råd til at købe bil/betale forsikring, så har du heller IKKE råd til at betale bøder, ligesom du IKKE har råd til at betale erstatning til de personer, som du evt. påfører skade på!!

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 27-04-03 15:32

Hvad ved du smarte?

Accepteret svar
Fra : ZeroXP

Modtaget 20 point
Dato : 27-04-03 16:27

du er jo fuldstændig ude i hampen tommypost. Hvis du ikke kender til en persons økonomi, kan du ikke udtale dig. Men lad mig indformere om at en bil, lad os til 15.000, ikke skal have kasko, da det blir for dyrt. Men ansvar skal den ha, og den koster min. ca. 12.000. Så skal der betales grøn afgift, vægtafgift, og benzin. så lander vi sq på den kedelige side af 30k. En bøde på en knallert koster ikke 30k, og har man den ssvarsforsikret, hvilket er lovpligtigt, så skal man ike betale noget til personen, det ordner forsikringen. Så tommykost, det der gider man ikke høre på, når du intet har at have det i.

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 27-04-03 20:12

Hvis elxx kører 80 km/t på en 30 - knallert og udøver skade på andre personer, betaler din lovpligtige ansvarsforsikring i første omgang, derefter kræver forsikringsselskabet pengene tilbagebetalt af dig, hvis du ikke vil betale slæber de dig i retten og selskabet får sandsynligvis ret.
elxx jeg er da glad for at blive kaldt "smarte" og jeg ved jo nok en hel del, som du intet ved om, du er jo KUN en knægt.
Til 0 XP: jeg ved kun at elxx selv har fortalt at han kun får SU og de "basseører" rækker sgu ikke langt.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 28-04-03 23:51

så ligger vi lige stridsøksen 'smarte' Jeg gør en ende på det her spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : elxx

Dato : 28-04-03 23:52

Tak for at du gad svare ham karlsmart igen. Her er nogen point for det. lol

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 23:55

ked af at blande mig i Jeres strid, men der er da en del rigtig i hvad "smarte" siger...kør efter reglerne eller lad være med at køre. Husk, at det lige præcis er din aldersklasse der noterer sig for den største del af trafikulykkerne i dette land..og iøvrigt er reglerne muligvis helt anderledes for dig, efter regeringen har indført en "tre-års-kørekortsperiode", hvor kortet bliver nappet, hvis man de første tre år efter at have fået kørekort laver uheld.. (en regel,der faktisk kommer bag på rigtig mange af de unge med et nyerhvervet kørekort!)

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 29-04-03 10:01

Det er nu 2-arig kørekortprøveperiode og ikke 3. Det fik jeg at vide da jeg tog kørekort.

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 29-04-03 18:10

Til elxx og ZeroXP:
det er kedeligt at hver gang I får smidt nogle facts på bordet eller I får et svar I ikke kan lide, så bliver I bare ubehagelige, men heldigvis er det jo ikke alle der er enige med jer.
(fortsat god fornnøjelse for at give hinanden "points")

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 29-04-03 22:09

tommypost > Vi laver jo barte lidt sjov med hinanden. Vi lever jo for, at vi skal have det sjovt ik'