/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen hakker ved udkobling
Fra : Hemmje
Vist : 4559 gange
100 point
Dato : 01-11-09 20:37

Hej

Nu sidder jeg og tænker på hvad det kan være som får min bil til at ryste som en gal nå jeg udkobler uanset hvordan jeg udkobler, fra start til 1gear og fra første gear til anden gear og fra anden til tredje gear. Rystelsen kommer ikke når jeg går ned fra feks anden gear til første gear men kun fra stillestart.

Er det kobling, gearkasse, trækaksel eller noget andet?

Håber på svar

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-11-09 21:34

Svært at svare på. Knokleled ved drivaksel måske.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-11-09 22:03

Vi ved ikke hvad slags bil du har. Du må give nogle oplysninger når du spørger.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-11-09 22:06

Jeg har set det da kardang akslel krysset er defekt, med jeg kan ikke vide om det er det på din bil, da du ikke fortæller hvad slags bil du har.
alimak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-09 22:10

Det du prøver at sige, er det at den rusker når den skal trække?
For så kunne mistanken falde på et simpelt tændrør, hvis du er heldig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-11-09 22:42

Flere fakta tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-09 23:30

Er det du kalder udkobling det samme som at koble til ? dvs at løfte foden fra koblingspedalen ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 02-11-09 00:21

Hejsa Hemmje -

Uanset hvilken bil model du har, kan der være tale om mange forskellige fejl.
Det kan du også læse ud af de andre indlæg.
Det jeg selv har oplevet som årsag er :

1) udslidte motorophæng. Gummiet mørnermed tiden og kan ikke holde motoren fast længere.
Nemt at tjekke : hvis du nemt kan rokke motoren frem og tilbage skal de udskiftes.
2) oliespild på kobling fra utætheder på topstykket, f.eks. rådden ventildæksel pakning, udslidt simmerring til strømfordeler eller vacuum/servo pumpe lige over koblingen.
3) utæt simmerring på krumtapakslen bagved svinghjulet
4) utæt simmerring på gearkassens indgangs aksel
5) generel udslidt friktionsplade på koblingen

ad 2 : det er også ret nemt at tjekke, og man kan muligvis redde koblingen, ved at prøve at brænde den ren.
men lad et værksted gøre det.

ad 3-5 : det kan man desværre kun tjekke ved at pille koblingen ud, og så skal man altså skifte den komplet ved samme lejlighed - uanset.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 02-11-09 02:05

Bilen er en Hyundai sonata 2.0 ..96

Ja det er nå den skal trække men kun i de små gear.

Ja jeg mener nå jeg skal koble til og nå koblingen tager fat så rusker den godt i kabinen.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 02-11-09 02:08

For at sige det på en anden måde, så er det ligesom at starte bilen feks i anden gear eller tredje og så prøve at gasse bilen op. Den måde rysker hele kabinen på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 10:12

Der er nok sivet olie ned over koblingspladen som får den til at ruske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-09 10:20

Det er lidt mystisk at det kun er i de små gear.

Jeg gætter på at det er fordi du har vænnet dig til uvanen med at give noget gas inden du kobler til.
Så kører motoren hurtigt med den ene koblingspart, mendes den anden roterer ret langsomt , eller står stille. Ved tilkoblingen sker så noget ret voldsomt i koblingen. Det er racerkørermaner, hvor det er ligegyldigt med materiellets. Væn dig til ikke at give mere gas end strengt nødvendigt.
I kombination med slidte ophæng kan det give en del rysteri.

Dit koblingsnav er nok ret dårligt og skal udskiftes.

Men som sagt er det gætteri. Uden bilen og en ordentlig undersøgelse, kan man ikke være sikker.

Olie i koblingen plejer at virke på en anden måde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 10:32

Citat
Olie i koblingen plejer at virke på en anden måde.

Nej nej nej Transor - det var netop fejlen på min Sunbeam Avenger en gang.

Når den stod stille sivede en smule olie ned over pladen.
Resultat.......................... > meget friktion > lidt friktion > meget friktion > lidt friktion
Og det gav netop ruskende tilkobling.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-11-09 13:11

Det vil jo netop mærkes i de lave gear skulle jeg mene da drejningsmomentet er størst her. Man kan jo heller ikke lave hjulspin i 4 gear.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-11-09 14:24

Koblingen skal udskiftes, og pakdåsen ved højgearsakslen ligeledes, for at hindre at det gentager
sig med den nye kobling. Mvh. k.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 15:52

nemlig kogalejy

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-09 16:07

Det er helt sikkert koblngen der er slidt. Det må være en tørkobling der er i bilen. Jeg har selv haft en bil med de samme symptomer, koblingen var blot slidt. Det koster nok en 3 - 4 tusind med arbejdsløn.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-11-09 16:22

Lad en mekaniker se på den. Det er kun gætterier der her kan være tale om, da de oplyste symptomer er vanskeligt definerbare.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 02-11-09 16:45

Okay vil også have en mekaniker til at se på det, det var også mere om det kunne være noget meget værre feks gearkassen, så koster det jo en del mere. Men har lige værer ude og kører en tur igen og kan kun sige den hakker ved tilkobling uanset om man gasser lidt, meget , slet ikke.
Så nå tilkobling sker kommer der lige nogle hakker, lidt ala en fugtig hånd slidt over en løs træplade de vibrationer kommer der- ellere rettere sagt en stol der slæber over trægulvet sådan lyder det ved tilkobling og så ryster hele bilen som sagt.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 02-11-09 17:28

Evt hvis nogle kender et billigt værksted eller kender nogle mekaniker der kan skifte koblingen må de gerne sende en PB

Jeg er fra holbæk

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-09 17:52

Prøv allerførst, at starte en enkelt gang i andet gear, godt med omdrejninger og så "file" på koblingen. Det er IKKE en metode du skal bruge ukritisk, men er der tale om oliefedtede koblingsdele, får du "høvlet" det væk, og så skulle den gerne kunne lidt igen. Bliver den ufortrødent ved, må du nok se i øjnene, at en adskillelse og udskiftning er vejen frem.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 02-11-09 19:04

Jeg har lige prøvet at file koblingen som du siger og det har squ hjulpet en helt del :)

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 08-11-09 10:48

Tak for svaret Alle, det har været en stor hjælp