/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fraflytning af hus under salg
Fra : SandraFalk
Vist : 4584 gange
300 point
Dato : 01-11-09 18:51

Hej.
Vi har vores hus til salg (som mange andre)
Vi overvejer at flytte til foråret, selvom huset stadig skulle være til salg. Vi flytter til en billig lejet lejlighed.
Men hvordan er det nu med udgifterne på huset imens. Er der nogle af dem, vi kan spare væk?:

-Jeg har læst mig til at vi kan slippe for at betale ejendomsværdiskatten idet vi fraflytter boligen.

-Men ejendomsskatten skal vi vel stadig betale? Også selvom vi ikke bruger renovation?

-Strøm : Kan man afregne det, så vi ikke skal betale aconto strøm 2 steder? Vi kommer dog til at bruge en smule strøm, når vi er her engang imellem mht. rengøring osv.

-Hvordan med radiatorene. Er det bedst de står på 1 eller?

-Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

-Hvordan tror I at potentielle købere vil se på det ved en fremvisning? Ville det blive sværere at sælge, hvis huset står umøbleret og der ikke lige er stuetemperatur osv.?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-11-09 18:54

De boligprogrammer der har været vist, der siger de, at huset er nemmere at sælge når det er møbleret

Du skal have ca 5-7 graders varme for ikke at der kommer fugt

Du kommer jo til at bruge lidt strøm, ergo kan du ikke framelde det, men ring til dit elselskab, så må de da kunne sætte beløbet væsentligt ned

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-09 18:55

Med mindre huset skal sælges til nedrivning har du stadig de samme udgifter (blot i mindre målestok)

Der skal jo stadig være strøm og Varme (men 10-15 grader er OK) ellers bliver det da automatisk til nedrivning...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-11-09 18:56

Refi, så varmt behøver der da ikke være i et ubeboet hus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-09 18:58

Kommer sandelig an på hvor længe det skal stå

Men ellers er det da nok med frostfrit - jeg ville bare ikke vove det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-09 19:06

Enhver potentiel køber, der kommer ud til et koldt og umøbleret hus, vil gå i gang med at skambyde, for de ved jo at I sidder med udgifterne måned for måned.

Så, medmindre I har tvingende grunde til at flytte er det sikkert dyrere end at blive boende.

Men det er da surt at rende rundt i noget man mentalt er flyttet fra, holde det så det hele tiden kan fremvises osv., så jeg har ikke fulgt den medicin selv.

Og selv om vi sikkert tabte på det, ved vi heldigvis ikke hvor meget

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-11-09 19:33

Vi har et hus på næsten 200 m2, og det bruger en del varme ja.. Må da spare en del olie, ved at her ikke skal være stuetemperatur! Min mand arbejder i KBH og jeg selv skal studere i KBH, så det ville være dejligt at komme til KBH eller tættere på end vi bor nu! Vi bor mellem Slagelse og Næstved!
Vi bor på landet nu og ville flytte til byen. I gå/cykelafstand til alt. Vi ville spare den gamle bil væk, og benzin, forsikring, vægtafgift. Det er også værd at tage med! Vi bruger ca 1300 kr på benzin pr, måned bare for at køre og handle + gå i skole/hente i daginstitution..vand også dyrt her..

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 01-11-09 20:34

Det er et større regnestykke, og tid er også penge.

En tommelfingerregel siger, at for hver grad man sætter temperaturen ned sparer man ca 7% af varmeregningen, så selvfølgelig kan man godt skrue ned når man ikke bor der. Men stadigvæk, det er vigtigt at huset virker indbydende, og det gør et råkoldt hus ikke.

Vores sommerhus med varmepumpe har en 10 graders frostsikring, og selv om det første vi gør når vi kommer ned er at tænde på fuld power, ild i brændeovnen og en varm kop the, så virker det bare ikke rart før der er blevet varmt, min viv sidder med en dyne på de første par timer.

Hvis jeres fyr har natsænkning kunne I jo lade den gå ned på 10 grader, og op på 15-18 grader ml- 9 og 17, det vil stadig give en pæn besparelse men ikke virke ubehageligt ved fremvisninger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-09 21:40

Temperaturer under 14 grader bevirker fugt og skimmelsvamp...og et koldt, tomt, muggenrlugtende hus vil ikke være nemt at sælge.

Når du skal bruge strøm en gang imellem kan du jo ikke afslutte og få lavet en opgørelse.
Men når flytteregnskabet skal gøres op kommer det for meget indbetalte acontobeløb jo tilbage.

Jeg ved ikke om I kan slippe for ejendomsværdiskatten når I blot flytter og huset står tomt.

jeg ved man kan såfremt huset er lejet ud.

Ejendomsskat, renovation skal I stadig betale...renovation er jo en afgift på ejendommen og ikke en forbrugsbetaling.

Vandafgift, også der gælder det samme betingelse som for strømmen.

Forsikringer skal også betales på huset.

Så der I kan spare, det er på varmeregningen. Men ikke for meget, for det svier til jer selv i sidste ende.

Og ja, det er ofte sværere at sælge et ubeboet, tomt hus.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-09 00:43

De vil nok hoppe en gang hos elselskabet når I vil sænke aconto forbruget med 75%, men det er Jer der bestemmer.

Lad gardinerne hænge, og så et par hyggelamper med sparepærer, pas også haven lidt eller få naboen til det, ellers kommer huset til at ligne et "socialt tilfælde".

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-11-09 08:36

I kan tale med Jeres El-selskab, om i kan få acontobeløbet ændret til fx det halve beløb. Da I ikke bruger huset, kan i nøjes med omkring 15-18 grader. Når I kommer til huset, så luft rigtigt godt ud, og som LuffeA skriver, så husk, at passe haven, selv om der ikke er meget på denne årstid, men det bliver jo nok forår igen, og har I stadig huset så....

Øvrige udgifter i forb. med huset, kan I ikke rigtig gøre noget ved. De "kloge" taler om, at det er sværere, at sælge et umøbleret hus. Den/de som er interesseret i et hus, hvor pris og indretning passer dem, ser ikke på om huset er møbleret for slet ikke at tale om farverne på vægene. De tre huse vi har købt gennem årene, har alle været umøbleret ved besigtigelsen. Det passede os fint, så kan man rigtig se "gangmærkerne" på gulvene, hvor sengen, spisebordet osv. havde stået.

Som vagnr skriver, så får det nok indflydelse på salgs/købsprisen. Vores nuværende hus i Midtjylland købte vi i 1996. Det stod til 825.000 kr. men pga. "tilstanden" (som iøvrigt var perfekt, et fuldstændigt fejlfrit hus) blev vi enige om en pris på 728.000 kr., så ja, det kan blive et husprisspørgsmål også.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-11-09 12:19

Ja, I har nok ret.. Ved nærmere eftertanke er det jo rigtigt at tog vi møblerne væk og skruede ned for varmen.. Så ville det virke lidt trist i forhold til nu hvor det er hyggeligt.. Især her i vintermånederne.. hmm.. Vi må nok bare væbne os med tålmodighed og skrue prisen lidt ned endnu, og glæde os til fremtiden med mere tid sammen
Jeg overvejer lige hvem af jer der skal have point.. Siger tak for svar allesammen!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-11-09 14:38

SandraFalk, det er måske ikke lige dig der skal skrue prisen ned. Er der ingen henv., så skrug prisen ned, men er der henv., så lad evt. køber gå i forhandling med dig om ny pris!

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-11-09 14:48

alka: Der har netop IKKE været henvendelser endnu.. desværre..Eller jo, masser af henvendelser, men ingen fremvisninger, selvom jeg står med dejlig rengjort hus og kaffen klar hver dag
Har godt nok også kun haft huset til salg i lidt over en måned - og det er jo ingenting i denne tid åbenbart..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-09 14:59

>SandraFalk

Snak med jeres mægler om pris mv. Mit indtryk af mæglerne er, at de sætter en høj pris når de snakker med sælger, for en høj pris er jo noget af det man går efter som sælger. Når der så ikke er sket noget et stykke tid, begynder de at foreslå at sænke prisen, sælger er jo "i gyngen", og nu vil mægleren gerne have lidt action=salær.

Med 2 salg og tre køb de seneste 5 år har jeg fået en klar fornemmelse for mæglere, og -ligesom bankrådgivere- tænker de mere på deres egen end på kundens økonomi.

Det var sjovere at være sælger for fem år siden, men sjovere at være køber nu

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-11-09 16:29

Jeg har også købt og solgt nogle gange nu efterhånden Vi har fået sat prisen "realistisk", da vi ikke er ude på at tjene penge, men sælger huset pga mange andre årsager. Vi får intet ud af det, måske endda et tab. Ellers skulle vi have blevet boende og det kan vi ikke. Så vi aftalte med mægleren fra start at prisen skulle fastsættes" attraktivt" fra starten af.. og ikke et eller andet opskruet med flere hundrede tusinder over. Vores m2 pris er ret lav i forhold til andre. Men vi bor på landet, og det er nok ulempen i øjeblikket
Der har været heftigt run på vores annonce - men ingen fremvisninger
Derfor har vi idag i samarbejde med mægler sat prisen ned.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-09 17:28

Ja, det er et hårdt marked for sælger, men I tjener det jo nok ind i livskvalitet og tid ved at flytte nærmere arbejde/studier.

Held og lykke med salget

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-11-09 19:47

Det er netop det

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-11-09 19:49

Tak for svaret allesammen - point går til vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-09 19:50

Selv tak, og held og lykke med både det ene og det andet