/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Leje bolig
Fra : o0nellie0o
Vist : 676 gange
50 point
Dato : 01-11-09 11:24

Hej derude...

Vi står og har besluttet os til at sælge vores hus med et større tab og får derfor en hel del gæld med os... Om 8 år skulle vi så gerne være gældfrie hvis vi lejer os ind i stedet.
Vi har aldrig lejet et hus før og har nu fundet det helt rigtige...
Men hvordan fungere dette med at være lejer - hvad er det jeg står for og hvad står ejer for?
F.eks.
Haven - vedligehold af den?
Huset - vedligehold af den?
Må jeg lavet et bed i haven eller skifte et gulv (linoliums gulv i køkkenet)??
Hvad hvis der går en rude...eller noget andet...
Hvilke forsikringer skal vi nu have...

Ja spørgsmålene er mange....har jo altid ejet hus selv....så er helt på bar bund.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 01-11-09 12:05

Ja, alt dette skulle jo gerne stå i kontrakten.
Står det der ikke, så få det tilføjet inden I skriver under.
Normalt skal alle forbedringer, omforandringer godkendes først af udlejer. dvs. du ansøger (skriftligt) om at gøre tingene, hvem der skal betale, og hvordan ved fraflytning.
Gå ikke i gang før du har en skriftlig godkendelse fra udlejer, med alle betingelser.

Normalt skal I kun have en alm. indboforsikring. Udlejer står med brandforsikring osv.

Kig evt. ind på www.familieadvokaten.dk under brevkassen.

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-09 12:06

Det skulle meget gerne fremgå af din lejekontrakt

Gør det ikke det - gælder standardbetingelserne....

DVS - det du har råderet over skal du også vedligeholde... (men IKKE erstatte ved ælde)

Og du må reelt IKKE ændre en "skid" uden tilladelse fra ejer/udlejer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 12:38

Men hvorfor leje og ikke eje. I min verden er det for dyrt at leje og hvis man ellers ikke er for dårlig økonomisk er det vejen frem. Selvfølgelig kan man være uheldig med økonomien og må være nødsaget til at bo til leje, så er det jo en anden sag. Men jeg mener bare det er for dyrt. Samtif´dig er man også hæmmet af netop de før nævnte begrænsninger af hvad man må og ikke må.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 01-11-09 13:20

Fijala

Grunden har jeg beskrevet i tråden...
Vi er nød til at sælge vores hus med en større gæld og derfor har vi ikke før om 8 år råd til at købe vores ejet hus igen...
Lejekontrakt har vi endnu ikke fået - er så nyt også derfor jeg var nysgerrig og tænkte at der måske var nogle herinde som kunne forklare mig lidt om hvordan det er....måske der var en web side for lejere hvor betingelserne fremgår...

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 01-11-09 13:21

Standartbetingelserne - kan de findes nogle steder?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 13:24

Ok undskyld, men jeg læste det som
Citat
Vi står og har besluttet os til at sælge vores hus med et større tab og får derfor en hel del gæld med os... Om 8 år skulle vi så gerne være gældfrie hvis vi lejer os ind i stedet.

Derfor fik jeg ikke lige fat i at det var en nødvendighed det er jeg ked af for jer.

Men jeg er ikke ige klar over hvor man kan søge om information vedr. lejebolig. Internetter er jo selvfølgelig oplagt, men jeg er altså ikke inde i det desværre.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 13:25
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 13:26
Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 01-11-09 13:46

Super - tak til jer alle... nu har jeg lidt at bruge søndagen på...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-11-09 10:23

Vi er selv blevet lejere og er rigtig glade for det - og nej det er ikke nødvendigvis dyrere end at eje. Personligt sidder vi for en husleje inkl. forbrug i et hus, hvor det ville svare til RENTEUDGIFTEN på et realkreditlån hvis vi havde købt vores lejebolig.

Alt omkring vedligeholdelse såvel indvendigt som udvendigt skal fremgå af lejekontrakten. I vores egen skal vi vedligeholde hus og have som var det vores eget - dvs vi skal selv smøre låse, slå græs, male plankeværk mv. Laver vi ændringer, skal vi bare kunne bringe det tilbage til oprindelig stand ved fraflytning. Men ALT sammen fremgår af lejekontrakten.

Glæd jer til fleksibiliteten det er at være lejer - man er ikke stavnbundet - hvilket vi selv sætter stor pris på i disse nedgangstider.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 03-11-09 16:21

ampere

Hvor lyder det bare fedt sådan som i har fundet ud af det i jeres leje kontrakt... Lige netop sådan jeg håber det vil blive for vores vedkommende... Vi har en aftale med ejer på torsdag -. så der skulle alt falde på plads...

Hilsen Nellie

Kommentar
Fra : hepo124

Dato : 06-11-09 00:30

Hejsa når i lejer i en feks almin boligselskab, er det altid dem som veligeholder alt udvendig på boligen, så som tag-murværk-træværk-fliser alt dette hvis der en noget der går i stykker, så skal du ikke tænke på det, men haven og at det ser pænt ud er dig som skal holde.
Hvis der er noget der går i stykker inde for toilettet, vandrør, punterede ruder, ovnen eller køleskabet går i stykker ordner de det også, du skal bare veligeholde boligen ellers kan du få en meget stor regning fra selskabet når i flytter igen. hvis det er privat, så kan det være meget forskelligt, læs din kontrakt godt igennem, så du ved hvad du hæfter for.
For det meste må du godt lave bede og div i din have, hvis det ser pænt ud.
mvh hepo

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 13:20

Tak for svaret viskinge.