/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Digitalt signal
Fra : marhel
Vist : 467 gange
45 point
Dato : 01-11-09 11:22

Okay. Væbn jer med tålmodighed ;)

Jeg prøver at forstå. Der er "slukket" for det analoge signal. Nu kører man på digitalt signal? Hvad er forskellen?

Jeg har i lang tid haft digitale kanaler gennem You See, hvor jeg har et kort siddende i mit tv.
Det er vel ikke længere nødvendigt at betale ekstra for at få digitale kanaler? Det får amn vel automatisk?

Er der nogen forskel på at betale sig til digitale kanaler ved YOu See, eller bare at modtage dem gennem sin antenneforening?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 55 point
Dato : 01-11-09 11:41

Forskellen ligger i at det analoge tv signal skulle bruge en selvstændig kanal, og var langt mere følsomt over for støj og reflektioner.

Det digitale signal, er med den moderne teknik, langt mindre følsom over for disse forstyrelser, og kan hente signalet fra flere sendere, da man bruger de samme kanaler til at udsende TV på,således kan man opnå en langt bedre dækning, når man befinder sig midt imellem to eller flere sendere.
Man kan ydermere udnytte digitalteknikken med at man kan sende (multiplexe) flere programmer over samme kanal samtidig. Og det er da også her at digitalmodtageren kommer ind i billedet, da den skal kunne udskille programmerne fra dette fælles signal.

Modtagelse af signalet fra forskellige udbydere, er vel mest et spørgsmål om, hvilke kanaler de sender ud til kunderne. Udbyd og antal kan nemt variere fra den ene til den anden.

Godkendelse af svar
Fra : marhel

Dato : 01-11-09 12:01

Tak for svaret severino.