/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvordan slettes "alt" på pc'en
Fra : ks9000
Vist : 1151 gange
100 point
Dato : 30-10-09 09:47

Min gamle pc er solgt, og nu skal den tømmes for alt, hvad der er mit personlige (diverse filer, genveje, koder, mapper m.v.), men hvordan gør man det nemmest. - Der er jo en frygtelig masse alle steder.

Styresystemet er Vista.

Er der en behjertet sjæl, der kan opstille forløbet - gerne i punktform.

Og lige til sidst - den skal altså virke bagefter

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-10-09 09:54

Killdisk er lige sagen, den sletter alt, også drivere til bundkort, lydkort m.m. Der er intet tilbage.
jeg tror dette link er rigitigt
du kan google kildisk, og den er gratis.
Ellers kommer der sikkert en med det rigitige link.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-10-09 09:57

Det burde være dette
www.helgec.dk/killdisk.
Han har så hvidt jeg husker også en god vejledning i brugen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-10-09 10:08

Med en killdisk er der intet, der virker bagefter, alt skal geninstalleres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-09 10:08

Hvad med bare at skifte Harddisken

Der ligger sikkert en masse du gerne vil gemme alligevel...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-10-09 10:34

Formater harddisken og genindstaller Vista og drivere.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 30-10-09 10:40

". . . skal den tømmes for alt, hvad der er mit personlige (diverse filer, genveje, koder, mapper m.v.), "

Dvs at programmer, drivere m.v. IKKE skal slettes, så Killdisk er nok ikke lige sagen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-10-09 10:44

Det kan kun gøres under documents and setting under din bruger-

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-10-09 10:45

At slette alle spor kræver en øvet pc-bruger, og klares ikke via lidt skriveri. :D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-09 10:51

Citat
Dvs at programmer, drivere m.v. IKKE skal slettes

Så har du INGEN mulighed for at slette sporene fra resten

Du kan godt slette filerne - men ikke sporene

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-10-09 10:58

Du kan gøre det på den utraditionelle måde. Tag backup. Læg Vista CD'en i drevet, Gå ind i stifinder, find windowsmappen og slet med lystig hånd filer i Windows. Så genstarter du og nu vil Windows installeres, og så får du mulighed for at formatere. Hvis Windows ikke vil installeres, så slet lidt mere i Windowsmappen.
Det virker, jeg gør det selv. Så held og lykke med det.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 30-10-09 11:15

prøv med eraser så skulle der ikke være noget tilbage som kan gendannes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-09 11:58

Kivi er inde på noget her Eraser kan overskrive ubrugt diskplads og det er jo det du gerne vil efter at du har slette diverse ting og sager, den overskriver de slettede filer op til 35 gange og det tager meget lang tid hvis du har en stor harddisk:
http://download.cnet.com/Eraser/3000-2092_4-10231814.html?tag=mncol

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-09 12:24

Engang måtte man aldrig skrive: "format c:" prøv det...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-09 12:29

Her du læst spørgsmålet svendgiversen computeren skal virke efter oprydningen

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-09 12:33

1. Slet alle programmer der ikke mere skal bruges i Tilføj/Fjern programmer
2. Slet de mapper som du selv har oprettet og gemt "noget" i
3. Opret en NY bruger
4. Slet din bruger profil, fjern evt resten af den ved at slette det manuelt i stifinder
5. Hent CCleaner http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
installer og kør en oprydning med standard indstillinger + Rens ledig plads,
lav evt os en oprydning i Registreringsdatabasen,
klik på Register, marker alt, klik Skan efter problemer, vælg alt,
klik Udbedre valgte problemer, Vil du lave en sikkerhedskopi, klik evt Nej

Nu burde der være ryddet nogenlunde op

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-09 12:49

Nej, det havde jeg ikke...
Sorry Svend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-10-09 12:52

Jeg ville selv pille harddisken ud og købe en boks til den, eller tabe den fra femte sal.

Muligvis stoler man på køberen hvis det er ven eller familie, men den kan hurtigt overgå til 3.part

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-10-09 12:57

ks9000 vil jo gerne have den til at virke bagefter, læs sidste linie i indlæg

Citat
Og lige til sidst - den skal altså virke bagefter

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-10-09 14:34

Det er altså sevet ind for længe siden.

Men min mening er klar.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-09 15:04

tag harddisken ud og sæt den i en anden computer og formatere den.
Sæt den tilbage og sæt din windows CD/DVD i og installere på ny.
så har du gjort hvad du kunne.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-10-09 17:31

Den hurtigste/nemmeste måde er at følge den udmærket guide klaudi har givet
Citat
1. Slet alle programmer der ikke mere skal bruges i Tilføj/Fjern programmer
2. Slet de mapper som du selv har oprettet og gemt "noget" i
3. Opret en NY bruger
4. Slet din bruger profil, fjern evt resten af den ved at slette det manuelt i stifinder
5. Hent CCleaner http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
installer og kør en oprydning med standard indstillinger + Rens ledig plads,
lav evt os en oprydning i Registreringsdatabasen,
klik på Register, marker alt, klik Skan efter problemer, vælg alt,
klik Udbedre valgte problemer, Vil du lave en sikkerhedskopi, klik evt Nej

jeg ville dog som 1. punkt allerførst

slå "systemgendannelse" fra
fortag klaudi's guide
slet Ccleaner igen
slå derefter systemgendannelse til igen.

derved har du gjordt så computeren ikke kan tilbages stilles, og "dine data" ikke bare lige kan hentes
igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-09 18:16

Hvis du har følsomme oplysninger, som absolut ikke skal ud til uvedkommende, er der kun en sikker måde.

Pil harddisken ud . Læg den på huggeblokken, og giv den en kraftig omgang med en muggert.
Derefter ud til forbrændingssanstalten, hvor du selv overvåger, at den kommer i ovnen.

alt det ovenstående soft-fis, kan de rigtig snedige omgå.
Hvis komputeren skal virke, sætter man en ny harddisk i.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-09 07:53

Hm.... dét bli'r et større arbejde. Der findes ingen 'nemme' løsninger.

Følg Klaudi's råd, men der vil være filer som 'nægter', at blive slettet ved den angivne procedure.

Vær dog opmærksom på, at der findes 'skjulte' filer som kun kan ses, hvis du har indstillet stifinder til at vise dem. Dette gøres under menuen:

Funktioner -> Mappeindstillinger -> fanen; Vis -> Fjern nu de relevante flueben og klik på [Anvend på alle mapper] -> Tryk [Ok]

Når du sletter 'manuelt' vil der som sagt være filer som ikke umiddelbart lader sig slette. (De er i brug når windows kører).

Dr. Delete sletter disse 'genstridige' filer:

http://www.docsdownloads.com/dr-delete-1.htm

..eller hér: http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Dr-Delete.shtml

Jeg vil dog som flere har foreslået vælge: Den 'barske' løsning:

Slet ALT med Derek's Nuke and Boot (...så er der GARANTERET INTET tilbage på din harddisk som kan gendannes ..ej heller af 'eksperter' )

http://www.dban.org/

Derefter:

Geninstaller (..du formaterer hardisken under installationsproceduren) Vista og alle de programmer du må ønske skal være tilgængelige (..antivirus, office pakke mm.). Opret derefter dine personlige indstillinger. Det er et større arbejde, men betydeligt nemmere end at 'rydde op'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-11-09 08:07

Ok, hvis man lider af paranoia eller noget andet grimt,
så pil HD'en ud af PC, find nærmeste krematorie eller forbrændings anstalt,
få lov til selv at putte HD'en i ovnen,
så er jeg næsten sikker på at HD'en ikke ovelever.

R.I.P.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-09 18:31

Klaudi ->

..så anbefaler jeg nu hellere krudt: http://da.wikipedia.org/wiki/Krudt

.. og dynamit: http://da.wikipedia.org/wiki/Dynamit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-11-09 18:49

Ja eller en tur under en 16 Tons vejtromle, på en betonvej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-09 20:46

Nu er der vist gået småsnakken i spørgsmålet den slags sker jo når spørger ikke selv deltager, det ser ud som om alle har glemt at der er grænser hvor meget der skal ødelægges, computeren skal kunne virke efter oprydningen står der i spørgsmålet

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-09 16:33

Der er en ordre under dos der hedder wipedisk. Den skulle slette alt og overskrive det der er på harddisken. Jeg mener den skulle være OK til dit formål. Det skulle ikke være muligt at rekonstrueere programmerne eller tekstfiler m.m.
Gå ud kommandoprompt under c:/ og prøv at skrive wipedisk c:

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 03-11-09 09:41

Så har jeg gennemført det meste af det Klaudi skrev.

Når jeg skriver 'det meste' så er det fordi de tidligere brugers mapper stadig ligger der når jeg kigger i Stifinderen: C/Users/xx. Men mapperne er tomme.

Nu betyder det ikke noget, for vedkommende der får pc'en er ikke 'farlig' for mig. Det er en gammel kusine, som bare skal bruge pc'en for sjov, og da der ikke mere ligger noget privat, lader vi det blive som det er.

Men tak for hjælpen - også til de, som kommer med mange alternative forslag om både det ene og det andet, som jeg desværre ikke kan bruge til noget.

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 14-11-09 15:17

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-09 16:26

Velbekommen, og du har fået slettet det der skulle slettes?