/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
MPEG2 - MPEG4
Fra : lassethorsted
Vist : 1300 gange
50 point
Dato : 28-10-09 17:18

Er det muligt at få udskiftet en "gamle" MPEG2 tuner i et TV til en MPEG4? Da jeg købte fladskærm for godt 2 år siden, var det ingen der talte om MPEG4 tunere nemlig, og vil helst ikke skrotte TVet når det ikke er ældre...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-10-09 17:26

Det vil jo virke med mpeg2 til år 2012.

Hvis det er muligt at udskifte tuneren til mpeg4 vil jeg tro det er en så kostbart, at det ikke vil kunne svare sig.

Men du kan købe en digital box til dit fjernsyn. http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dekodere.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 17:26

Næ for to år siden var mpg4 ikke på tale til tv i Danmark.

Tknisk set skulle det være muligt at ombygge et fjernsyn til anden dekoder, men jeg tror ikke du får nogen til det.

Jeg ved godt at folk taler om mpg2 eller mgpg4 tunere. Men det er falst betegnelse. Den egentlige tuner er den samme. Forskellen ligger i den enhed som dekoder det demodulerede men komprimerede signal til et billedsignal.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-09 17:26

Nix, Du skal købe en box eller nyt TV.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 28-10-09 19:59

Altså reelt set så kan man jo sagtens skifte en tuner i et TV hvis den bliver defekt. Om man så erstatter den med en anden slags, skulle vel ikke gøre forskel (så længe den passer i altså).

Jeg er godt klar over at en boks er en nemmere løsning, men synes jeg har RIGELIGT fjernbetjeninger på sofabordet som det er nu!

I øvrigt har jeg også TV hos VIASAT - så bruger altså min reciver til at skifte kanal. Dog kan jeg bare ikke se TTV via den reciver (aner egentligt ikke hvorfor?) - derfortænkte jeg på at skift TVets tuner. Tog synes jeg det er lidt ærgeligt at kassere et TV til 20.000 kr efter bare 2 år pga den tuner!

Jeg er klar over jeg fortsat kan bruge det til 2012, men feks. DR HD vil jo ikke blive understøttet da det kun udsendes på MPEG4 "nettet" eller hvad det nu hedder...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-09 20:02

Ak ja det er vel Stereoen om igen.
I min barndom købte mine forældre et kombineret radio og tv, der var stereo forberedt. Det ville den gang sige, at man skulle have en ekstra modtager til den anden kanal. - Men sådan blev det jo ikke.

Senere købte jeg en radio som var stereo forberedt. Der kom da såogså en stereo dekoder i, da den kom på markedet.

Nu jager man et system igennem, som først hedder mpg2, og lure så med en forbedring med en mpg4.

Jo jo, de forstår skam at hive pengene op ad lommerne på os forbrugere.
Man kan godt føle sig ført lidt bag lyset.
Vi vil jo så gerne følge med tiden, og være med på noderne. For vi har vel ikke den tålmodighed der skal til, for at vente på det endelige produkt.

HAR VI ????

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-10-09 20:42

Citat
HAR VI ????
Jow da, nogen af os har . Jeg har fx en 2½ år ny bil uden aircondition (fungerer dog med åbne vinduer) og uden radio/cd-afspiller. Man kalder sådan en bil, for den meget skrabede model, og jeg bruger heller ikke GPS .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-09 20:53

Sagen er vel at du som mange danskere uden teknisk indsigt og det gælder vel os alle på visse områder, så er du blevet snydt. Osse producenterne på det produkt du købte er blevet snydt. Men jeg tror ikke uanset hvad du gør, undgår en topbox der kan vise mpeg4, hvis du vil bruge dit nuværende TV.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-09 01:23

Vil man fra første dag kunne se DR`s to nye HD kanaler skal man have en firer.

Du er nu sjov, severino
Jeg købte min første stereoradio i 72` og sad og ventede på at den magiske røde lampe skulle tænde når DR sendte i stereo, den første tid sendte de kun et par timer hver aften.

DR har ALTID været 10 år bagud resten af den civiliserede verden, det så vi med både radiostereo, farve-TV, Txt og stereofjernsyn, intet under at folk var vilde med at se tysk og svensk TV med alle "glæderne".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-09 08:59

Det er lidt "overkill" at beskylde producenter og sælgere for at "snyde".....

Næh... Problemet er os "forbrugere".....

Vi vil have det nyeste nye og samtidig skruer vi forbruget af kanaler op (der skal jo helst være 100 at falde i søvn til)

Da det gamle system IKKE kan "bære" alle disse kanaler må man jo finde på noget nyt.....

At TV indtil for kort tid siden blev solgt med mpeg2 skyldtes ikke at mpeg4 ikke var til stede - der var bare ikke brug for det....

Mpeg er jo blot et komprimeringsformat man bruger så der er mere "plads" i sendenettet

Da det først kom rigtig frem i medierne at man ville gå over til mpeg4 varede det da også kun få uger før ALLE forhandlere havde bunkevis af disse fjernsyn - så leverandørerne har haft dem LÆNGE

Og jo - selvfølgelig kan man da skifte "dekoderen" ud - men priserne idag på nye TV gør at det slet ikke kan svare sig....

Herregud - om 5-10 år er ALLE husstande på en eller anden form for kabel/satellit - og så starter et nyt salg af andet "skrammel" så vi kan få ENDNU MERE leveret via dette lille kabel

Næste hurdle bliver alle DVDoptagere o.lign. der nu også skal ændres, hvorefter man forbyder dem, da man ikke må kopiere digitalt

Mpeg2 TV er nu så billige - selv i meget store størrelser (de skal jo væk i en fart) - at det er ved at være en god investering (køb og smid væk)....

Fordelen ved at være 5 år BAGUD er en MEGET stor besparelse

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 29-10-09 10:40

Mener faktisk ikke jeg er blevet snydt - for da jeg købte det TV var der ingen der havde vedtaget et MPEG4 blev det man fremover ville bruge.

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 29-10-09 10:40

Tak for svaret LuffeA.