/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvor meget skal jeg lave ???
Fra : chicapigen
Vist : 5554 gange
300 point
Dato : 28-10-09 15:29

hejsa kandusser !

jeg skal i forbindelse med min mands 50 år´s fødselsdag , give lidt mad på hans arbejdsplads og jeg har tænkt mig at lave glaseret skinke, frikadeller og dertil kold kartoffel salat .

der skal være til ca. 60 personer

jeg har købt 3 store skinker på ca. 1,8 kg stk.

men hvor mange frikadeller syntes i jeg skal lave ??

og hvor meget kartoffelsalat skal jeg ca. beregne pr. person ??

det er gutter der arbejder udendørs , så de kan godt tage fra

hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 28-10-09 15:37

Citat
jeg har købt 3 store skinker på ca. 1,8 kg stk.

Det er "kun" 90 gram pr næse

Citat
men hvor mange frikadeller syntes i jeg skal lave ??

Citat
og hvor meget kartoffelsalat skal jeg ca. beregne pr. person ??

15-20 kg (300g pr næse) - og det er nok i underkanten....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 28-10-09 15:46

Hvis du fraregner svind på skinkerne når du tilbereder dem, så giver de alene 90 g kød pr mand. Så vil jeg tro at 3 alm frikadeller svarer til 180 g og hvis du så giver dem kartoffelsalat op til i alt ca 600 g (330 g kartoffelsalat) pr mand, burde de være mætte.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-09 15:49

Helt ærligt.

Jeg ville droppe frikadellerne; der skal sørme steges mange til 60 sultne mænd og i stedet forhøje antallet af skinker.

På den anden side skriver du "lidt mad. Der er vel ingen, der forventer et kæmpe måltid.

Kig på skinkerne: Hvor mange pæne skiver kan der blive?

Beregn en pæn tyk skive (eller to tynde; det ser ud af mere) til hver, og læg så en ti skiver oveni.

Du får lige min yndlings kartoffelsalat med i købet.
Hverdagssalat
kolde kogte kartoffelskiver
agurk
tomater
radiser
salat

Dressing:
100 g mayonnaise
1 dl ymer
citronsaft
paprika, salt, peber

Skal selvfølgelig ganges op

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 28-10-09 16:00

tak for opskriften , den lyder lækker den skal da klart afprøves

årsagen til jeg ikke har købt mere skinke er at det faktisk kun var meningen de skulle ha frikadeller men så syntes jeg at der lige skulle være noget andet også .

det er noget de er begyndt på at når de fylder rundt eller lignede så smider de lidt spiseligt på bordet sammen med øllerne . det er mere hyggeligt at proppe lidt i maven når nu fødselaren giver en omgang øl . så det er ikke beregnet til det helt store æde gilde selvom jeg ved sådan nogle garvede gutter kan fylde i maverne

ja refi jeg havde også forestillet mig mindst 200 frikadeller eller det kan være jeg skal op på 250 - 300

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 28-10-09 16:00

Ganges op....med hvad. Hvor mange er din kartoffelsalatopskrift beregnet til??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-09 16:04

Det er lidt på slum, efter hvor meget dressing man kan li, men sådan en 4 stykker.

Nu skal jeg ud at handle.
Skal selv lige overveje, hvordan jeg fodrer et Bigband (22) + dirigent + teknikere de næste to weekender.
De skal indspille en CD,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 16:15

Den kartoffelsalat ser godt ud, ingen grund til at pynte mere på den.
De æder det jo bare

Men hvis Du har planlagt at lave den aftenen før vil jeg mene at Du skal vente med at putte agurk og tomat i da der er meget vædske som kan gøre den "pjasket", medmindre Du kun bruger den faste del, eller køber blommetomater der blot skal deles i halve,

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-09 18:05

Jeg har fra en køkkendame fået at vide at man skal beregne 175 g 'tofler/MK og 250 g kød, sådan cirka. Når min familie samles ganger vi det så bare med 2 . . ., og med alle de sultne udendørs mænd skal det nok også passe til dem.
Frikadellerne kan steges i ovnen, så sviner det ikke så meget. GOD LYST

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-09 21:27

http://www.internet-opskrifter.dk/_r70/RecipeDetails.aspx?amount=10

Det lyder som en stor opgave, men måske dette kan hjælpe hvis du skal lave frikadeller

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-09 01:31

Husk et par glas sennep som frivilligt tilbehør, det kan bruges til både deller og skinke.

Evt. også en skål med klippet purløg.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 29-10-09 21:54

Tak for svaret refi. og jer andre

jeg fik lavet 240 frikadeller og købt en skinke mere , og fik lavet 18 kg kartoffelsalat , jeg er så øm i fødderne af at stå i køkkenet i så mange timer at det varer længe før jeg gør det igen .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-09 07:11

Selv tak...

Vi håber alle bliver/blev mætte.....