/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværksharddisk opsætning !
Fra : import1995
Vist : 1869 gange
50 point
Dato : 28-10-09 13:43

Hjælp tak, jeg har 6 bærbare kørende hjemme og en nyere d-link trådløs router ( N ), jeg har en hardisk stående ( extern ), som jeg gerne vil have alt musik og foto på til deling, men hvor nemt er det at opsætte dette, og skal jeg ud og købe en rigtig netværkshardisk ?? jeg er helt blank på dette ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 13:52

Du kan koble den til en af comp. og dele ud til de andre.
Eller købe en netværksbox til den.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 13:58

Du kobler den på en af de maskiner der står tændt 24/7.

Derefter højreklikker du i Denne Computer på drevet og vælger Deling.
Derefter kan du dele drevet imellem maskinerne hvis de er i samme arbejdsgruppe/domæne mm!

Dog er det nemmeste nok på længere sigt (og billigste mht strøm osv) at købe en NAS-server

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 28-10-09 14:12

Jeg har ikke nogen pc der er tændt 24/7, så den mulighed har jeg ikke desværre..

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 14:15

Så vilel jeg da nok købe en NAS.

Men ellers skal du hen og tpænde den maskine hvor diskenj er installeret og den skal være tændt

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 28-10-09 14:23

Ok, findes der et sted på nettet der beskriver eller tester nogle måder at gøre det på ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 14:23

Mellemløsningsforslag:
En gammel computer sat op som lokalserver og du kan da nøjes med at tænde den når den skal bruges.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 14:26

Tja - og igen - En gammel Computer - bruger væsentligt mere strøm end en laptop eller en NAS - måske en NSLU2

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 28-10-09 14:31

Hvad er en NAS??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 14:31

Ok det gør den da ..........................men bare i kortere tid gør det måske ikke så meget.
Jeg har selv en gammel Allnet 6200 som lige startes en gang i mellem til lidt FTP kørsel.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-09 15:03

NAS står for Network Area Storage = Netværksdisk!

men tja det er jo det der er hele pointen. Alt efter hvad og hvor meget - ville jeg købe en NAS (F.eks en ReadyNas Duo) som du sætter til at gå i standby efter et stykke tid hvor den ikke er blevet brugt. Så har du samme mulighed som en gammel PC - og merudgiften er sparet ret hurtigt ind i strøm!

plus du ikke ødelægger vores Miljø på samme måde som de strømslugende maskiner.
Hvilken Router har du ??? Der er ikke mulighed for at sæøtte en USB harddisk til denne og bruge pladsen derfra delt på dit netværk. (Dog kun enkelte modeller der kan dette )

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 28-10-09 15:12

Tak for svaret peque.