/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lamper
Fra : NannaFlip
Vist : 762 gange
200 point
Dato : 28-10-09 08:44

hej
jeg leder efter spots, jeg skal bruge 15 enkelte eller 5 med 3 på skinne, det billigste jeg har kunne finde er ikea hvor prisen er 199,- for en skinne med 3 spots på, er der mon et billiger sted ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-09 08:57

Bilka og lign. steder plejer være billigere med sådan noget.

Måske også HaraldNyborg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 09:06

Jeg har lige set dem i Silvan til kr. 179 for en skinne med tre spot på

Det er så ikke ret meget billigere end dem du har set i Ikea

(kender nogle hvor de spot fra Ikea gik i stykker i omformeren efter 6 mdr., og de havde smidt kvitteringen ud) surt show

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 09:17

Her et råd du måske ikke bryder dig om.

Mange små såkaldte spots ( som ikke er rigtige spotlight) giver en elendig rumbelysning og et stort elforbrug i forhold til lysudbyttet. De er også dyre i drift med ærewr, og indebærer nogen brandfare, hvis de er uden beskyttelsesglas ( som de billige)for pærerne.
Halogenpærer er heller ikke egnet til dæmpning, for så forsvinder halogeneffekten.

Overvej i stedet ordentlige armaturer med lysrør af passende størrelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 09:21

Husk at 15 små halogenpærer a 10 Watt koster omkring 3000 kr om året i forbrug, hvis de er tændt hele tiden.
Du har dem nok ikke tændt så længe, men alligevel er driftsprisen til pærer og strøm af meget større betydning end om du får lamper billigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-09 09:37

Gad vide hvor du køber strøm?

Hos mig kan det maksimalt koste

15 x 10 x 8760/1000 x 1,8 = 2365 kr hvis man er så tåbelig at lade dem stå tændt 24 timer i døgnet i 365 dage. Har du et fastprisaftale på strømmen hedder prisen pt 2233 kr/år

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 09:45

Her er noget Du selv kan sammensætte.
http://www.wattoo.dk/shop/belysning-24s.html

En halv tand dyrere end Harald Bras, men så er det også noget der er sikkert og holder.

Medmindre det er til butiksbelysning vil jeg også foreslå almindelige spots....med sparepærer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-09 10:11

Jeg har 4 halogen "kolde spots" liggende. Det er uovertruffet, hvis man snakker udstillinger og den slags. De lyser som 500 - 1000 Watt almindelige spots, men forbruger 70W. Ulempen er en katastrofal høj anskaffelsespris. I udstillinger og butikker, med mange drifttimer er strømbesparelsen klart til at få øje på. Og ligeledes mindsker de kravet til køling i f. eks. butikker voldsomt meget.

Hvis det er noget med mange drifttimer, var det måske værd at overveje LED spots a' la http://www.lite-house.dk/shop/led-lysdioder-48s.html selvom de klart er dyrere.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 28-10-09 13:58

det er til udstilling i et rum uden vinduer, men kun 5 timer lørdag og søndag

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-09 14:20

Det kan alligevel måske svare sig at kigge lidt på Watt'erne

Drifttiden er således 52 x 10 = 520 timer pr år

Dvs bruger du 100 W "for meget" kunne du have sparet 520 x 100 / 1000 = 52 kWh = en lille hundrede krone seddel. Så det lur lidt på lysudbyttet og om lamperne giver det lys du gerne vil have. Man kan hurtigt sætte en eventuel besparelse til. Når du skal bruge så mange spots er det også værd at kigge på hvad pærerne koster.

En anden nok så væsenlig parameter er om rummet har varme over- eller underskud. Dvs mangler du varme i rummet, er fordelen ved at anvende energibesparende lamper noget mindre, da du så bare skal varme på rummet istedet for at brænde el af i lamperne.

Billige spots kan købes hos www.Malmbergs.dk men det er BILLIGT, dvs skrammel. Og du skal oprettes for at kunne købe.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 06-11-09 12:34

Tak for svaret 3773.