/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
holbarhed af fond
Fra : maskinsnedker
Vist : 15948 gange
100 point
Dato : 28-10-09 08:35

Davs alle. Når jeg nu laver en fond Hvor længe kan den holde sig i køleskabet ? hvordan får jeg den til at blive langtidsholdbar.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-10-09 08:36

I køleskabet max 3 dage, og ellers kan du jo fryse den ned

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 28-10-09 08:55

Det med at fryse fonden ned har jeg prøvet, men så bliver den hård og ikke til at bruge.
Jeg leder efter en måde der kan gøre den brugbar i flydende form

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-09 08:55

Langtidsholdbar kun i fryseren umiddelbart efter det er lavet.

Og jeg ville så ikke bruge sådan noget hvis det havde stået 3 dage i et køleskab.

Min regel er, at ting jeg ved der ikke skal bruges inden for et døgn, det skal i fryseren med det samme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 09:08

Citat
Det med at fryse fonden ned har jeg prøvet, men så bliver den hård og ikke til at bruge.

Den bliver vel blød igen når den er tøet Ellers må du da spæde den lidt op

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 09:26

Citat
men så bliver den hård og ikke til at bruge

Hvad så med Dine isterninger ?

Planlæg madlavningen så alt ikke skal laves på få minutter, dvs tag fonden ud om morgenen og tø op i køleskabet......det sparer faktisk energi.
Eller også plopper Du bare klumpen i en gryde og sætter den på halv varme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 09:30

Alternativet er et dagligt opkog, hurtig afkøling og køleskab til næste dag, hvor man koger op igen.
Ret besværlig, hvis der skal gemmes mere end 2 dage.

Lunken fond er superguf for alverdens bakterier. Det er sådan noget forskerne dyrker dem i.

Derfor kræver fond superhugiejne og hurtig afkøling.

Så en større gryde med fond, som får lov til at køle på komfuret over mange timer, bør kasseres.

Enten gemmes den kold under 5° i 24 timer, under -18° i år , eller over 80° i dagevis.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 09:52

Citat
eller over 80° i dagevis.

Hvor mange dage før gryden er tør ?

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 28-10-09 10:29

du kan jo fryse den ned i en isterningbakke og nøjes med at bruge det antal terninger du har brug for

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 28-10-09 13:49

Det med frysning er ikke en løsning. Når man kan købe fond der er flydende og som kan holde sig må man vel også selv kunne lave det ?
Så hvilken konserveringsmiddel skal man bruge ? Atamon måske ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 13:55

Manden her i huset siger at det kan du godt, uden at du kan smage det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 16:22

Vil Du virkelig bruge tilsætning for at slippe fryseren ?

Synd for maden, men det er Dit eget valg.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 28-10-09 17:20

det flydende du kan købe er fyldt med konservering. Du kan faktisk konservere med peberrod. men den bedste holdbarhed er stadig frysning, hvis du ikke vil konservere dig ud af det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 17:25

Jeg har een gang købt færdig fond på en plastflaske a`la` ketchup.

Føj for satan

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 28-10-09 17:28

luffe har ret det du køber smager meget af kemi.... fryseren er absolut det bedste bud på din opbevaring

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-09 17:42

Egentlig har det undret mig et par år at fabrikker som Tulip eller Mou godt kan lave gode dybfrostsupper, men ikke har prøvet med dybfrostfond.
Men det skal jo sælges i en vis mængde før der er penge i det og til at betale.

Jeg lavede engang en fond, brunede nogle svine/kalveben i ovnen, op i en stor gryde, lidt grøntsager og 4 liter vand. Da den var kogt i 3 timer, siet og reduceret samt afkølet stod jeg med 1 liter i en skål som var helt stift..........MUUUUUUUMS

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-09 19:45

Det du køber på flaske er ikke ægte fond, uanset navnet. Så kan du ligesågodt bruge suppeterning.

Færdig mou suppe kan dagodt spises. Men den ægte fremstillede er da meget bedre, og dyrere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-09 20:32

Ja, suppen er fin, men der mangler "piftet" fra den hjemmelavede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-10-09 18:45

du kan ikke gemme en fond mere end 4 dage i køleskab hvis du ikke vil fryse. Og Atamon giver ikke nok- idet det er afpasset efter, at der skal sukker i eks. marmelade osv.
Og du vil vel ikke -komme sukker i din fond.

desværre du kan kun fryse eller acceptere at den kan holde optil 4 dage i køleskab. Jeg kan ikke forstå at du ikke vil fryse- det er den mest holdbare funktion vi har nutildags.
Adskellige eksperter udtaler, at det kan godt være vi havde flere muligheder i gamle dage, men mange af dem er overtaget af den mulighed vi har idag- nemlig frysning.

Som mange skriver herinde- hvad er problemet at fryser i portioner og putte isterningen i når man laver retten- svarer til at man putter en færdig boullionterning i - blot bedre. ?????
Du må eksperimentere- se hvor lang tid det kan holde i køleskab uden grøn lag. Og med Atamon hvor lang tid uden grønt lag