/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opsætning af NSLU2-server
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 429 gange
100 point
Dato : 27-10-09 23:38

Jeg har tilsluttet serveren NSLU2 til routeren (Sandberg N300), tilsluttet en harddisk, ladet den formatere og i øvrigt fulgt vejledningen på den medfølgende CD. Men hvordan kommer jeg videre derfra og kan bruge harddisken? Jeg går ud fra, at man skal tilknytte den som netværksdrev. Men jeg kan hverken se serveren eller harddisk, der er sat i. Jeg kan komme ind til opsætningen ved at indtaste dens IP-adresse, men kan ikke gøre så meget der. Hvad er det for et brugernavn og adgangskode man skal indtaste?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 07:32

Du skal reelt sætte dig ind i tingene!
Efter du har formateret harddisken, så skal du begynde at sætte det op til deling og lave brugere der skal have adgang.
Altsammen foregår via det's interface som du kan finde ved at kigge i din router og se hvilken IP maskinen har fået.
Derefter går du til den IP og logger ind. laver delemapper og brugere med adgang.

Men istedet for at knokle med alt det skidt og møj som Linksys bavler med - s? er det muligt at installere Linux på denne og afvikle det som en almindelig Linuxserver,

jeg har selv sådanne en stående netop som Linux Backup server der tager backup af mine div. maskiner hver eneste nat!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 07:36

Du skal så indtaste det default bruger og password

Men kig under FAQ for din valgte disk - Netop fordi jeg ikke syntes deres system virker optimalt - derfor valgte jeg at lægge linux på mihn NSLU2

http://www.linksysbycisco.com/US/en/support/NSLU2

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-10-09 07:49

Jeg har - efter bedste evne - sat mig ind i tingene. Jeg kan godt komme ind i opsætningen, men kan hverken se harddisken eller lave nogen indstillinger. Hvis jeg prøver, skal jeg angive et brugernavn og adgangskode. Det fremgår ikke af vejledningen, hvad det er og jeg har ikke tidligere oprettet/angivet noget, da den er helt ny.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 07:54

Jo det står i manualen omkring opsætningen, derer et lille blad der også fortæller dig hvordan du logger ind på interfacet - der stårt også brugernavn og passwd

men ja - du skal jo bnekræfte inden du kan lave ændringer at du er administrator

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-10-09 08:01

Ved selve installationen - første gang - er brugernavnet ADMIN. Det fremgår af vejledningen, ja. Men når jeg skal ind på selve NSLU'en via IP-adressen, skal jeg indtaste brugernavn og adgangskode. Og det står der ikke noget om i vejledninge.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 08:01

Men send mig en PM - så kan jeg hjælpe dig på andre måder

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-10-09 08:02

Samme password - mm DU har lavet det om ved bruig af Install-CDrom mm!

har dog aldrig brugt det på de 5jeg har sat op rundt omkring
Men send en PM - så kan jeg hjælpe dig