/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilket svejse apperat?
Fra : billebie
Vist : 3306 gange
100 point
Dato : 27-10-09 21:22

Hej

Jeg er hobby landmand og står og mangler et godt solidt svejseapperat.
Jeg har et gammelt elektrode svejseapperat som er slidt og trænger til udskiftning.
Men hvad skal jeg vælge?
Det skal være CO2, kunne svejse i tykke materialer (landbrug) og være kvalitet.
Hvad er bedst til prisen, - nyt som gammelt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 21:26

Du skal enten have en stort CO2 svejser eller en CO2 og en elektrodesvejser til tykke materialer.
CO2 svejsning bliver nemt bare en overfladesvejsning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-09 21:27
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-10-09 21:46

Citat
Du skal enten have en stort CO2 svejser eller en CO2 og en elektrodesvejser til tykke materialer.
CO2 svejsning bliver nemt bare en overfladesvejsning.

Fin fin oplysning til os hobbyfolk. Egentlig indlysende, men ikke lige det der faldt mig ind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 21:54

Hvis du snakker tykke materiealer så skal du købe et elektrode svejseværk, snakker vi finere eller tyndere materialer så køb et co2. Der er ingen mellemvej.
Du kan f.eks ikke svejse et plovblad eller plovskær med co2 medmindre det er enormt kraftigt og du er enormt god.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 21:56

Spørgsmålet står ganske vist under biler, men landbrugsredskaber er noget der skal holde. Og defor brændes godt ned i materialet.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 27-10-09 21:59

Ok tak for de mange svar.

Den lokale smed bruger bare altid Co2 svejser, så derfor troede jeg det var bedst.
Jeg har kig på det her
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62547941

ville det være et godt køb?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 22:14

Hvis man søger på nummeret er det en TIG svejser men på billedet kan jeg godt se at det er en elektrode svejser. Hvis den kan køre på 13 A er den for lille, medmindre den kan yde mere ved større sikringer.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 27-10-09 22:18

Citat
Du kan f.eks ikke svejse et plovblad eller plovskær med co2 medmindre det er enormt kraftigt og du er enormt god

Det kan man da nemt, skift om på plus og minus og sæt puvlerfyldt rørtråd i, feks 1,2 mm, man skal så huske at sætte tilsvarede tandhjul i trådfremføren og selvfølig en dyse der passer

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-10-09 22:19

Du skal finde dig en Co2 svejser 380/400V-300A.

Den vil kunne lave alt hvad du har brug for,Tyndplade i Bilen med 0,8mm tråd og den kan også sagtens brænde igennem 10 mm jern,hvis fyldning af svejsestedet skal gå hurtigere kan du skifte tråden til 1,2 mm.

Pindsvejsere bruger man vel snart kun til Bygningskonstruktioner.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-10-09 22:23

Citat
Du kan f.eks ikke svejse et plovblad eller plovskær med co2 medmindre det er enormt kraftigt og du er enormt god.

Der er jeg uenig,mankan ikke svejse sådanne materialer med en Pindsvejser medmindre man er enormt god.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-10-09 22:40

Oveni alle de gode forslag, skal du lige vide, at hvis du har brug for at stå og svejse hvor der er træk, eller direkte vind. - Så kan du ikke bruge CO2 svejser. (mag/mig)
Du skal kan styre beskyttelsesgassen over dit smeltebad. Men ellers vil jeg også vurdere at en 300W ville være anvendelig, - endelig kan du også opsvejse tykkere materialer ved pålægge ad flere strenge.
300W er så for kraftig til f.eks. karosseriplade.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-10-09 23:02

Man kan sku da sagtens svejse plovskær og tykke stålplader,osv med co2. Har svejset feks, ophalerkroge på vangerne på masser af containere. det er 16mm gods. Enten bruger vi en 350amp luftkølet, som får alt hvad lortet kan trække af power. Okay der er smeltet en del håndtag med tiden, så vi bruger mest 450amp vandkølet nu. den er det sku ikke lykkedes at smelte noget på endnu. Esab min ven det rykker, ikke det der moderne Migatronik pis med forgas, dovenskabsautomatik, og deres gejl.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 27-10-09 23:38

Citat
Man kan sku da sagtens svejse plovskær og tykke stålplader,osv med co2. Har svejset feks, ophalerkroge på vangerne på masser af containere. det er 16mm gods. Enten bruger vi en 350amp luftkølet, som får alt hvad lortet kan trække af power. Okay der er smeltet en del håndtag med tiden, så vi bruger mest 450amp vandkølet nu. den er det sku ikke lykkedes at smelte noget på endnu. Esab min ven det rykker, ikke det der moderne Migatronik pis med forgas, dovenskabsautomatik, og deres gejl.

Du har ret, jeg har svejset vanger til mejetærsker på Dronningborg Maskinfabrik med en 400 amp og mig bekendt er der aldrig nogen af dem der er knækket endnu, har også svejset 8-10 mm gods med en 200amp, men som jeg skrev før, så kan det godt lade sig gøre at svejse med puvlerfyldt rørtråd på en almindelig co2 maskine, men ikke for lang tid af gangen, da den bliver hurtig varm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-10-09 06:38

Naturligvis kan en CO2 svejser også svejse i tykke materialer - og leverer ikke bare en "overfladesvejsning" hvad det så end er for noget..

Det er amp der afgør hvor kraftig svejsningen skal være. Fordelen ved CO2 svejsning er bl.a. - alt andet lige - at der ikke udvikles så meget varme i emnerne, som ved elektrodesvejsning. Ulempen er så, at man ikke umiddelbart kan svejse ude i det fri, da beskyttelsesgassen kan blæse væk.

Det er ved alm svejsning lettere at svejse med CO2, end lysbuesvejsning, da man sidder med håndtaget tættere på emnet, end når ma skal styre "den lange pind", det kræver noget mere øvelse.

billebie gå ind på Google og søg efter CO2 svejsemaskiner. Hvis du går efter en mærkevarer, hvor du kan få reservedele til, går du ikke helt galt i byen. Der findes mange gode brugte apparater til priser på mellem 6.000 og 10.000 kr.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-10-09 07:10

Du kan også Google på "svejsemetoder", også det vil give dig en del muligheder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 09:46

Kære venner

Strømmen fra en co2 svejser bestemmes af trådtykkelsen og trådhastigheden , ikke af transformatorstørrelsen.
Men transformatoren og apparatet skal selvfølgelig kunne klare indstillingerne.
Med rigtig teknik og især viden og håndelag kan en co2 svejser også bruges til svære landbrugsnmaskiner. Det gør man på fabrikkerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 11:39

Citat
Naturligvis kan en CO2 svejser også svejse i tykke materialer - og leverer ikke bare en "overfladesvejsning" hvad det så end er for noget..

Det var jo ikke det jeg sagde...............................

Men dette:
Citat
Du skal enten have en stort CO2 svejser eller en CO2 og en elektrodesvejser til tykke materialer.
CO2 svejsning bliver nemt bare en overfladesvejsning.

Det er muligt du ikke har læst om overfladesvejsning.
Men tykke materialer som bare svejses i kanten holder ikke fordi svejsningen kun ligger i overfladen.

Jeg kan godt svejse tykke og tynde materialer med elektroder / autogen / argon / CO2
Men her taler vi om en hobbysvejser som måske køber en CO2 svejser som ikke kan klare opgaven.

Derfor vil jeg foreslå en lille CO2 til tynde materialer og en elektrodesvejser til de tykke materialer.

Man kan læse sig til meget men i praksis kan det være svært.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-09 12:28

Ja transor, jeg kan kun give dig ret.
Medens jeg var på en fabrik, hvor vi støbte haner i forskellige stål legeringer, til offshore industrien, så skete det meget ofte (på grund af støbemesterens sjuskerier) at der kom slag i godset, som tydeligt kunne ses på røntgen.
I stedet for en omstøbning, brugte man oseaner af tid og materialer, til at skære slaggen væk og svejse det op igen med en stor CO2.
Der kunne nemt gå mere end en hel arbejdsdag med opsvejsningen, og der kunne også nemt blive brugt både 1 og 2 af de store trådruller.
Utroligt at det kunne betale sig, men det gjorde man alligevel.
Her lagde man lag på lag til hullerne var fyldt op.
Så, jo store svejsninger kan man godt klare med CO2. Men der opstår så et andet problem, da der opstår spændinger i materialet, så en udglødning og hærdning kan komme på tale, hvis den generelle styrke skal bevares!

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 28-10-09 15:41

hej billebie
hvis du køber sådan en her
http://www.industrinettet.dk/vis_salg.asp?id=70319
kan du klare de opgaver du måtte have

og hvis du så køber denne CLOOS GLC 416
http://www.ahi.dk/brugte-svejsemaskiner.htm

så har du en maskine der vil noget , selvom den ligner lort så skal man ikke lige grine af den
og så har du en maskine der er umuligt at brænde af
selv sværger jeg til CLOOS

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-10-09 13:59

Skal vi ikke lige blive enige om at et svejseapperat KUN er så god som svejseren!

Citat
Hvis du snakker tykke materiealer så skal du købe et elektrode svejseværk, snakker vi finere eller tyndere materialer så køb et co2. Der er ingen mellemvej.
Du kan f.eks ikke svejse et plovblad eller plovskær med co2 medmindre det er enormt kraftigt og du er enormt god.

Er jeg heller IK enig i!
Har da selv svejset skær på skovle til rendegraver/gummiged/gravemaskiner med CO2, og Ja da love for at de er blevet prøvet af... Og der er da ikke en der er brækket af....

Men snakker vii tyndplade er CO2 da den nemmeste, men en god svejser ka fint svejse tyndplade med en pind...

Er selv uddan. landmand/entreprenør og mit råd ville være en 300/400 amp CO2, Esab/Migatronic/Kempi.... Men overvej som tidliger nævnt også om du skal svejse ude eller inde? Men alternativt kunne du jo beholde den gamle pind også

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 29-10-09 14:03

Hej igen.

Tak for alle de fine besvarelser og diskussioner som er blevet taget op herinde

Jeg skal til at svejse en del på min køre gamle Dronningborg og meget af det er tyndplade, så jeg tror nu jeg vil have fat i en co2 hvis den rigtige maskine kommer til salg.
Hvad med sådan en her;
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=62742218

Den er godt nok ikke på 300-400 amp, men jeg er dog også kun hobby landmand og naboen er mekaniker så han kan svejse de store ting hvis det skulle være nødvendigt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-10-09 14:06

Den er fin Og den ka man sagtens svejse en hel del med... Det kræver bare lidt mere tålmodighed... Og prisen er også fin... Så skynd du dig bare at hente den....

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 29-10-09 16:19

Hvor er det iøvigt bedst at købe svejsetråd?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-10-09 16:45

Den tråd du skal / vil bruge, er sikkert en 0,8 mm., og den kan du købe hvor som helst. Har du konto nogen steder ? Ellers vil jeg tro at du udmærket kan købe den hos Harald Nyborg. Ang. udskiftning af din CO2 flaske, vil det være nemmest at lave en aftale med en smed eller mekaniker, om at bytte / benytte deres konto.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 31-10-09 16:10

Hej

Jeg har idag hentet apperatet og den svejser jo fint!
Jeg er lidt i tvivl om CO2 indstillingen. Hvor meget skal jeg åbne for reduktionsventilen? Reducerer svejseapperatet selv gastilførslen?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-10-09 18:12

Så lidt som muligt, -så kun den beskytter-, så der ikke bliver opkogning i svejsesømmen. En god begynderprøve er, så du lige akkurat kan høre gassen når du lægger gaskoppen op til øret, men lad nu ikke tråden stikke ind i øret.