/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil lugter som afbrændt krudt
Fra : Hemmje
Vist : 3297 gange
100 point
Dato : 27-10-09 19:14

Hej

Jeg har lige anskafet mig en Hyundai sonata. Jeg har taget indsugningsbeholderen ud, hvor luftfilter og noget teknik sidder inde i filterboksen ( sort kasse med stik, ved ikke hvad det er men sidder inde ved luftfilteret i beholderen?).

Men efter jeg har fjernet det overstående og sat et powerfilter på, så syntes jeg godt nok bilen lugter som nytårsaften nå jeg har kørt lidt eller bare haft den stående i tomgang.

Mit spørgsmål er hvad det kan være, er det pga jeg har afmonteret det ovenstående? Samt er det nogle der ved hvad den elektronik dims inde ved luftfilteret gør?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 19:16

Det lugter som afbrændt krudt/fyrværkeri. Har aldrig oplevet det før med mine biler.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 19:39

bekendte kalder svovllugt. nogle der ved hvad det er?

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 110 point
Dato : 27-10-09 19:39

Hvis det er luftmængdemåleren du har fjernet, vil computeren vælge en indstilling der gør, at bilen kan køre, - men absolut ikke med den korrekte blanding. Hvorfor montere noget uoriginalt, hvis det der sidder der fungerer ? Du risikerer, at den går med alt for fed blanding og forurener meget mere end foreskrevet, samt øger dit brændstofforbrug væsentligt.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 21:09

Cortina01--

Tror det er den dims jeg har fjernet så. Det er fordi motoren har gået noget ujævn i tomgang og så tænkte jeg den sikkert ville blive bedre (samt lidt bedre optræk) ved at jeg satte et powerfilter på istedet for standart. Det hjalp da også en del på tomgangen men det lugter da godt nok også en del nu, så kunne ske jeg bare skulle sætte det på igen.

vil jo godt have tomgangen ikke er så ujævn nå jeg har std filter på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-09 21:18

Hvis nu "dimsen", som Cortina har ret i sikkert er luftmængdemåleren, du har fjernet og det originale luftfilter ikke løser problemet når du har genmonteret det, så tjek batteriet efter du har kørt en lille tur.

Problemet med svovllugten kunne nemlig lyde som om batteriet lades alt for hårdt så det koger.
Så kommer der svovldampe...og batteriet kan springe.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 21:23

Dova

Men lugten kom først efter jeg gjorde mit lille forsøg på at gøre noget bedre. Og lugten kan helt bestemt også siges kommer fra "bagenden" af bilen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 21:25

Men sjovt nok skiftede jeg batteri igår, skiftet et 60ah ud til et 74ah, men testkørte ikke bilen og lagde mærke til lugten.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-10-09 21:43

Det er nok udstødningen.Jeg har lugtet det før.Du kan kikke her:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=8852
alimak

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-10-09 21:54

hmm så står jeg med at det kan være luftmændemåleren eller katalysatoren ... hmm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-09 10:07

Hvis du kører ret langt uden luftmængdemåler, ødelægger du katalysatoern og måske mere i motoren . Se omgående og få det origilale på igen.
Den dårlige lugt skyldes katalysatoren som kører helt forkert på grund af motorens forkerte blanding.

For stort batteri er ingen fordel. Du risikerer at ødelægge generatoren.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 28-10-09 13:08

Nu er det hele sat på igen, og motoren går ujævnt i tomgang, men så snart jeg tager kablet af fra luftmængdemåleren så kører tomgangen fint.

Er den defekt? nogle forslag?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 28-10-09 13:15

Skal lige siges den grimme lugt også forsvandt da den kom på igen, nu det bare tomgangen der er et problem.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-10-09 17:36

Jeg tror ikke din luftmængdemåler fejler noget, men der er flere ting der skal spille sammen.
Måske ville en tur omkring et værksted med en diagnosetester kunne afsløre noget, som du ellers kun i bedste fald kan gætte dig til. Du kan sagtens bruge en mindre formue og udskifte fra en ende af, men alligevel ikke ramme lige det, der gør, at den har urolig tomgang.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-10-09 18:16

Hvis du ikke har gjort det,kør en tur på en 20 minutters tid.Når du skiftet batteri så tog du strømmen fra computeren.For at få den til at fungere som normalt, kør en tur på 20 minutter.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 01-11-09 20:38

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-11-09 22:50

Selv tak og håber du får løst problemet.