/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er køleskabet stået af???
Fra : Sus4567
Vist : 1663 gange
20 point
Dato : 27-10-09 18:47

Hej

Vores køleskab køler ikke så godt længere. Der er lidt frost nederst på bagpladen men øverst del af pladen virker slet ikke kold.`

Er der nogen som ved hvad det er tegn på? Kan de måske betale sig at få en ud og kigge på det, eller kan vi lige så godt købe et nyt køleskab ?

mvh og på forhånd tak for hjælpen.
Sus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-09 18:57

nyt skab

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 19:06

Tilslutter mig Teil.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 27-10-09 20:33

Hej Sus4567

Jeg har lige haft besøg fra Elektrolux fordi mit køleskab gjore det, som dit gør nu og han kom en ny føler i køleskabet, regningen kommer senere ca. mellem 4oo og 500

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 27-10-09 21:07

Hvis du kan høre at kompressoren kører og det stadig ikke køler nok, kan det være to ting og nej det er ikke termostaten der er defekt.

1. Der er en lækage og der mangler erfor kølemiddel. Forklarer hvorfor den fryser lidt nede i hjørnet. Der mangler nemlig kølemiddel.

2. Kompressoren er slidt op ok kan ikke klare det mere.

3. Hvis kølemidlet er R600A skal der især ekspert til at reparere, da det ikke er alle kølefirmaer der arbejder med det.

Mit råd, ud med det og byt til nyt. Desværre er det blevet sådan idag.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 21:22

Hvis kompressoren kører meget og der er varmt ovenpå kan du godt skifte det. Kører kompressoren ikke er det sikkert termostaten, så må du gøre op med dig selv om du vil ofre den plovmand.
Hvor gammelt er det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 21:23

Jeg vil også gætte på kølevædskemangel (utæt) eller slidt kompressor.

Godkendelse af svar
Fra : Sus4567

Dato : 27-10-09 22:38

Tak for svaret Fijala.

Køleskabet har faktisk lydt lidt underligt for en uges tid siden.. så måske er der en lækage. Det lød sådan lidt løbende.

Jeg har ingen anelse om der er R600A i, men det lyder dyrt hvis der er

Vi indstiller os på at der nok skal handles nyt køleskab snart.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-09 17:24

R600A er en gasart (isobutangas) der er meget nem at cirkulere og der skal en utrolig lille fyldning. Det gør at der ikke skal så stor kompressor til og strømforbruget daler dermed. Dvs at du nu har et A+ køleskab. At jeg siger der skal en expert til at skifte eller at påfylde betyder at der skal special viden/værktøj til og det er ikke alle kølefirmaer der har ville gide at arbejde med det.

Og så har vi slet ikke snakket om øvre og nedre eksplosions grænser endnu. Det er meget teknisk og betyder egentlig bare at den mængde fyldning der er af R600A i kølekredsen skal være så lille at den ikke kan komme op på den nedre eksplosions grænse i den rum det er placeret i.
Og hvis det ikke kan det er der ingen fare for eksplosion i et for lille rum. ikke blive nervøs

Hvilken type kølemiddel der er på kan du se på mærkeskiltet inde i køleskabet et sted.

Kommentar
Fra : Sus4567

Dato : 29-10-09 09:04

Hej Fijala

Jeg har fået kigget i skabet og det er ikke R600A men R134A der er brugt. Men mange tak for for uddybelsen.. havde faktisk tænkt lidt på om der kunne være fare hvis skabet er utæt.. tænkte bare mere på om det var farligt at indånde gassen frem for eksplosionsfaren ) men det glæder mig da at høre at der ikke er noget der...