/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
el-pære
Fra : kandu
Vist : 1439 gange
74 point
Dato : 27-10-09 17:10

EU har afskaffet glødepærer på 1oo w, og vil tvinge dig til at købe sparepærer i stedet. Disse kan ikke styres med lysdæmper. Det drejer sig om

100w E27 230V Ø120mm OPAL,

som er købt smmen med en ret kostbar pendel, hvor producenten ikke mere kan levere pæren.
Den er udgået pr. 1. sep 2009 iflg. nettet, men kan næppe være udsolgt ale steder.
Kan nogen hjælpe mig, evt. med noget lignende??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 17:15

De nye sparepærer kan godt klare en lysdæmper. Forhør dig hos din forhandler, for det er jo det det hele drejer sig om, at man køber en sparepære og samtidig kan dæmpe den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-09 17:30

Din redning er halogenlamper indbyttet i glaskolbe, som ligner en normal pære.

De sælges som krystallamper. De jkan dæmper men hele fidusen med halogenlampers høje udbytte og holdbarhed, virker ikke hvis man dæmper dem. sæt en mindre pære i i stedet for at dæmpe en stor.

Med et godt armatur, kan du også bare bruge en klar pære. Den giver mere lys pr forbrugt elktrisk energi.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-09 18:43

Hvis du kører ud til provinsbyerne, så har de stadig de gamle pærer. De har haft et stort lager af dem. Når vi er i kolonihaven og kører tur, så ser vi de gamle pærer alle steder. Og det er på Vestsjælland.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 18:43

Tak for tippet med halogenpærer.
Vi har 4 lamper over spisebordet, og vi vil gerne hygge en gang i mellem.
(dog har vi købt ind til et stykke tid)

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 27-10-09 19:14

hej stig54

Min datter skal bruge en OPAL pære med stor fatning (E27), diameter 12 cm, 100w eller mere, og som kan dæmpes. Hun har været overalt, fået alle mulige forklaringer om lysdæmpere, som kan bruges eller ikke bruges. De fleste, der har prøvet, har ødelagt enten dæmperen eller pæren, nogledæmpere skal varmes op o.s.v. osv.
Problemet er muligvis, at EU siger, de ikke må sælges. Jeg har købt 2 på forskellige hjemmesider, og siden fået både bekræftelse og mail om, at den model er udgået. øv øv
Men selvfølgelig er der steder, hvor man har et restlager, som ikke kan sælges legalt over nettet. Mit håb er en mail om en adresse, tlf. el. lign.,Pendelen, den har siddet i, kostede 3500,00, så det er lidt flot at smide den væk, fordi pæren mangler.

p.f.t.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-09 19:29
Kommentar
Fra : kandu

Dato : 27-10-09 20:45

hej berpox

et meget godt forsøg, men da pæren skal være GLOBE-facon, 100w og 12 cm i diameter for at passe i lampen, er det desværre ikke rigtig muligt.
Men tæt på. kandu

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-09 20:52

Så se lige om du kan få nogle gammeldaws nogen her:
http://www.rafa.dk/globepre_e27.6

...godtnok skriver de, at de ikke sælger til private - men så kan du måske få oplyst en forhandler, der har varerne ...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-09 20:59
Kommentar
Fra : kandu

Dato : 27-10-09 22:02

hej berpox

Jeg har haft kontakt med både billiglys og rafa, men de har ikke mere denne model, og da salget er udgået p.g.a. eu-direktiv pr. 1 sep 2009 har de uden tvivl nogle rester, som de beklager ikke kan (må. vil) sælge til mig. æv æv jeg melder mig ud af eu!!!

kandu

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-09 22:26

elvvs.dk kan muligvis hjælpe dig - prøv det

Citat
Har du spørgsmål eller har brug for et godt råd -
kontakt os på tlf. 70 200 049 eller på mail info@netsalg.com

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-09 22:29

Det kræver en speciel 'sparepære', hvis den skal kunne dæmpes, de koster i omegnen af 200,- kr

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-09 22:31

Jeg fandt lige denne globe lampe hos elvvs.dk

Citat
MEGAMAN DORS DÆMPBAR GLOBE 23W E27, Ø98X149MM, LYS

Vare nr: 9855700368
Enhed: STK
EAN:

Pris excl. moms: 183,40 DKK
Pris incl. moms: 229,25 DKK

Annuller spørgsmålet
Fra : kandu

Dato : 03-11-09 15:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Det er simpelthen umuligt at købe denne pære p.g.a. eu's påbud. Man skal købe en sparepære, og så passer lysdæmperen ikke! Ser er panik i branchen, og de steder, hvor pæren findes på nettet, får du en mail: Desværre.
men tak for forsøget, allesammen.

kandu