/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Anntennesplitter
Fra : kj
Vist : 1037 gange
100 point
Dato : 27-10-09 10:19

Er der nogen forskel på antennesplitter, om de er til radio (FM) eller til TV

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 10:34

Ikke mere end du sagtens kan bruge den.....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 11:36

Der er ikke nogen forskel, ofte bruger man en splitterer først på antennekablet ogdeler senere signalerne til tv og radio ud i vægdåsen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-10-09 12:00

Man skal bare passe lidt på den dæmpning der er i antennesplitter. Hvis man har f.eks. 6 tilslutninger i huset taber man for meget signal i en splitter med 6 eller 7 afgange da er det bedre at købe en med 3 afgange og en med 4 afgange det giver mindre signal tab.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 12:16

Hvis der er en antenne forstærker monteret så er der 2 udgange på netdelen, de kan bruges uden tab.
Skal der splittes ud til flere end to steder så fordel det ligeligt hvis du har forstærker.
Ved en splitter forstår man normalt at den spillet signalet ud i to kabler, her er der ikke tab af betydning.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-10-09 12:19

Det er en lille splitter til at sætte i antennedåsen i stuen, så jeg får delt signalet til en digitalbox til TV'et og en digitalbox til HD optager, så jeg stadig kan se et program og optage et andet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 27-10-09 12:22

Brug du roligt den - det giver ikke noget tab du kan se

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-09 18:31

Selvfølgelig giver en splitter tab. De simpleste med modstande iendda ret meget.
De bedste med transformatorkobling giver kun en deling af signalet i to halvdele . Med kraftig antennesignal eller forstærker er tabet uden betydning.

De gode kan bruges både til fm radio og alle fjernsynsbånd.

I sredet for deling ville det måske være smartere at sløjfre signalet igennem.
Det er derfor boksene har både ind og ud antennestik.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-10-09 07:06

transor
Det der med at sløjfe signalet igennem en video/HD optager giver det tab hvis der ikke er stand by på maskinen-altså er det aktiv eller passiv sløjfning?

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 28-10-09 11:11

Tak for svaret refi.