/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Beregning af modstand i gevind
Fra : CCjunior
Vist : 2139 gange
100 point
Dato : 26-10-09 18:44

jeg har en dør som trykker ned på en snekke og vil regne hvor stor kraft den trykker mod karmen på.
Da døren er hængslet både i top og bund må det jo være muligt at regne det som en møtrik på en gevind stang.
Jeg har en dør på 100N
Jeg har en snekke med en stigning på 16mm
snekken har et ø mål på 25 med et ø10 hul i midten.

Friktionen er ubekendt, men pga skævheder vil jeg tro at den mindst skal være 0,2
Hvilken formel skal man lige bruge ?
Jeg har endnu ikke selv kigget på det, men er ikke så stiv i de beregninger.
Jeg plejer selv at tage udgangspunkt i enten Tabellenbuch eller Karlheinz decker
Håber på at jeg har et regne ark i KHD som kan bruges

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-09 20:43

I stedet for meget indviklede geometri beregninger med en meget stejl snekke?

Prøv at bruge en energi betragtning:
Drejer du snekken en omgang hæver du de 100 N 0,016 m altså 1,6 Nm.

Det tabsfrie moment M overføres på mange radier mellem 5 og 12,5 mm,
men rotationsvinklen er jo 2*pi for en omgang, så mon ikke M tabsfri er 1,6/(2*pi) = 0,2546 Nm.

Kraften afhænger af afstanden, inde i gevindet, med ca 8 mm radius ca 83 N
er skaftet på din moment nøgle 0,2546 m skal du påvirke med kun 1 N.
Plus de ca 20 % du regner med i friktion...

I praksis er det meget mere på grund af forspænding, etc.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-10-09 01:02

Okay respekt...så er jeg lige stået af vognen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-10-09 03:24

Friktionen skal jeg vel trække fra, den hjælper mig med at holde døren

Hvis jeg har en pakning hele vejen rundt på min dør ( 500x2000mm) Hvor stort et tryk har jeg så på pakningen ?

Er det 0,2546/5 = 0,05Nm = meget meget lidt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-09 09:16

I mit energi eksempel drejede jeg spindelen og friktionen skal lægges til.

Skal dørens vægt på ca 10 kg: Kraften på de 100 N, dreje spindelen, har du ret,
friktionen skal trækkes fra og du har kun et moment på ca 0,2 Nm.

Men så spørger du om tryk, eg her er noget galt...

Moment er kraft gange arm i N*m= Nm
På 5 mm = 0,005 m for du med 0,2 Nm en radial kraft på 40 N

Men i afstanden dørens bredde på 0,5m får du kun en kraft 0,4 N
forudsat hele momentet kommer fra kanten længst væk.

Er denne kant 2 m lang og tætningslisten måske 5 mm bred = 0,005 m
er det tættende areal på langsiden så 0,01 m^2
og trykket 40 N/m^2 eller kun 0,0004 bar, altså næsten ingenting.

Og når nu listen bærer hele vejen rundt, endnu mindre,
så du får ikke megen tætning fra dørens vægt på spindelen alene...

Der skal nok lidt fjeder belastning til også?