/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
POLO HIT Start problemer
Fra : jlbendtsen
Vist : 5065 gange
500 point
Dato : 26-10-09 09:26

Hey

Har en Gammel Polo (S)hit fra 86 som jeg er ved at være godt træt af.

Den gør nogen gange det at den bare går i stå og ikke vil starte igen. Når man så er blevet kørt hjem af dansk autohjælp, starter den fint igen.Jeg har fundet ud af at det er tændingen at der er noget galt med men ved bare ikke lige, hvad har skiftet rotor + fordelerdæksel samt den vakuumpumpe der styrer tændingen og til sidst renset polerne på tændspolen.Alt dette har ikke løst problemet og står med en mistanke om at det enten er tændspolen eller tændingsmodulet med det er for dyrt bare at skifte begge dele.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-10-09 12:55

Måske er det de såkaldte platiner der står for tæt, skal have en afstand når de er mest abne på ca
0,4 mm. Mvh. K.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-09 12:58

Det er med elektron tænding så nul platiner

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-10-09 12:59

Hej -

Jeg vurderer, at der er 95% chance for defekt tændmodul, og 5% chance for defekt tændmodul.

80'er bilernes elektronik er alt andet lige mere følsomt end de gammelkendte tændspoler.
Tændmodulerne er præcis kendt for denne fejltype, hvor de starter med at blive ustabile, og så lige pludselig en dag, vil bilen bare ikke starte.

Prøv også at vurdere, hvilken af de 2 komponenter der sidder mest varmt.
Hvis tændspolen sidder for sig selv, eller på et beslag, går der længere tid før den når samme temp som motoren.

Og så synes du skal have respekt for din 23år gamle Polo.
Den har trods alt gjort det godt, og den er kendt for sin simple og pålidelige konstruktion.
Hold den kørende så længe som muligt.
Alt andet der er nyere, er langt mere kompliceret.

PS : Biltema har de der '80-er tændmoduler, som blev brugt i alle europæiske biler til omkring 300,-
Du skal gå efter den fysiske udformning og så det 7 eller 5 polede stik.
Der findes højst 2-3 forskellige typer til Opel, VW, svenske, franske osv.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-10-09 13:00

Nej altså - 5% chance for defekt tændspole skulle jeg have skrevet - hehe

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-09 13:16

Har lige haft besøg af en kammerat som hjalp med at få strøm på batteriet igen (blev kørt tom igår pga de mange start forsøg) men han mener dog at det bare er en ledning der sidder et eller andet sted og driller men husker engang jeg havde en Opel rekord der havde nogenlunde samme problem hvor det var tændingsmodulet.
Er der ikke en eller anden metode man kan måle det på?

Og ja skal nok vise respekt for den gamle tøs..Den har gjort det godt bare ærgeligt hele tiden at skulle køres hjem af autohjælpen for så at starte den igen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-10-09 15:28

Det burde vel være let at se om den i det hele taget modtager gnist fra tændingsanlæget,..

når bilen er gået i stå,.. har du så prøvet at ’rykke’ tændkablet, (fra tændspole til fordeler dækslet) af,.. holde det mod stel,.. og tørne motoren m/startmotoren,… (kræver en hjælper)
(rør ikke ved bilen/stel samtidig)
afstanden,..(kabel – stel) skal være min. 10 gange så stor som på tændrøret (ca. 10 mm.)
hvis gnisten er ok (pæn, fed blålig) er spole og modul sandsynligvis ok,

prøv også at skrue et tændrør ud,.. sæt det ind i tændhætten, og læg tændrøret på stel,
og se om der er gnist på

hvis ikke,.. kan du teste med en anden (lånt) tændspole,
er den "også defekt", er det sandsynligvis tændingsmodulet, (der er forskellige varianter)

det kan også være manglende benzin,.. (tilstoppet filter, pumpe, mm.)
det kan testes ved at ha’ en dåse startæter v/hånden,.. og sprøjt ind i indsugningen,
mens motoren tørnes rundt, med gasspjældet helt åbent,
hvis der bliver ’liv’ i den, må du undersøge brændstofsystemet.

http://www.krogslund.dk/?site=reservedele&refID=1679&gruppeID=501296
http://www.krogslund.dk/?site=reservedele&refID=1695&gruppeID=501300
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=a1a28819bbe1ac8188ee84e09957bb2ec093eff

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-09 15:38

Der er ikke gnist på når den laver nummeret. Har lige haft gang i den men gik i stå da den ikke lige fik gas nok og så kunne den ikke starte igen bagefter

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-09 15:51

Er tændingsmodulet fra Thansen brugbar?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-10-09 17:55

Find en ophugger og køb tændingsmodul og spole. Det koster garanteret ikke mange kroner, og så finder du hurtigt ud af, om det er her fejlen ligger. Eller køb et nyt tændingsmodul hos Biltema. De kan erhverves for ca. 300 kroner.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-09 18:17

Biltema har ikke nethandel og der er ikke en forretning på fyn kun næstved og ålborg

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-10-09 18:58

Selvfølgelig kan du også bruge tændmodul fra TH.
Biltema blev nævnt, fordi de er billigst.

Men der er jo en TH i alle byer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-10-09 09:37
Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-10-09 11:05

Det er den uden alukølepladen jeg skal have. Den der sidder der nu er bare skruet på en aluplade i bilen.I øvrigt vil den slet ikke starte nu

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-10-09 12:46

nogen der ved hvordan man måler tændspolen?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-10-09 13:40

Nu har jeg haft lånt 2 tændspoler men ingen af dem gav gnist..Så er der vel kun modulet tilbage
Har lige bestilt det samt nye tændkabler hos TH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 14:18

Inden du køber dig fattig i "ubrugelige" reservedele...

Hvad med at besøge et aut. værksted - de ved garanteret hvad der galt......

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-10-09 14:24

anlægsfladerne skal være HELT rene,.. (for at skabe god stel-forbindelse)

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-10-09 14:34

Har allerede brugt mange penge på værksted.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 14:51

Citat
Har allerede brugt mange penge på værksted.

Det lyder IKKE godt.....

Hvis ikke de kan finde fejlen ville jeg absolut ikke begynde selv at udskifte alverdens ting fra en ende af

Det er vist billigere at skrotte den så

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-10-09 17:17

Det er jo også lidt svært at finde fejlen når den køre men nu står den stille så det er nemmere at se hvad der er galt. har lige snakket med en hugger der ligger inde med det forskellige til billige penge.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-10-09 14:20

Så er modul og tændspole skiftet men den starter stadig ikke og ingen gnist fra tændspole

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-09 14:30

Du nærmer dig mere og mere skrotpladsen

Det er simpelthen spild af penge at blive ved med udskiftninger når et aut. værksted ikke engang kan finde fejlen

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-10-09 14:37

Og jeg er træt af ubrugelige kommentarer

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-10-09 17:41

Det kan skyldes bundstykket i tændingslåsen. De er kendt for, at kunne lave alverdens unoder. En anden oplagt mulighed er giveren i strømfordeleren. Hvis den af en eller anden grund er defekt, er der ingen impuls til modulet og heller ingen gnist.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-10-09 18:18

Jeps. har lige snakket med min "mekanikker" som siger det samme og huggeren sagde også at han solgte mange af dem
Jeg troede bare at fordeleren kun skulle dele strømmen videre til tændrørene bundstykket fejler ikke noget da jeg har målt at der går strøm ned til tændspolen når nøglen er drejet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-09 18:50

har du skifet tændrør for nylig. de kan bestemt også lave ravage hvis de ikke er i orden. det samme gælder tændrørskablerne. men jeg hælder mest til noget med tændingsmodulet. spørg huggeren, om du må prøve at skifte det og hvis det ikke hjælper, så levere det tilbage.
normalt er der ikke noget mere stabilt og driftsikkert end en gammel polo.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-10-09 19:05

Trimare:
Tændrørene er næsten helt nye og problemet er at der ikke går gnist fra tændspolen og videre.
Så der er vel kun strømfordeler tilbage.Medmindre at det tændningsmodul jeg har fået også er defekt. Min mek får en polo magen til ind en af dagene så vi kunne prøve os lidt frem for køre det skal den og ikke skrottes som refi blev ved med at skrive
Det har været en rigtig go´ bil lige med undtagelse af den periodiske tændningsfejl som nu er permanent

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-10-09 20:01

Kommer der gnist fra tændspolen, så er det IKKE tændmodulet.
Den driver jo tændspolen ... !

Jeg har oplevet at rotoren kan være revnet, og så slår gnisten over til akslen i strømfordeleren.

På visse modeller '80-er biler sidder der indbygget i rotoren en modstand til radio støjdæmpning.
Den kan man måle fra midtkontakten ud til kant kontakten.
Der skal være sådan CIRKA 2000-5000 ohm i MEGET runde tal.
Altså i det lag.
Hvis ikke der sidder en modstand monteret, er der 0-1 ohm, altså en kortslutning.

Men normalt er den afbrudt, hvis den er defekt, og så går der altså ikke strøm til gnistdannelse.

Bemærk :
Når du tester gnist i fri luft, så SKAL du kunne få MINDST 10mm længde på gnisten på et sundt tændingssystem.
Det skal være en knaldende blå gnist.
Testes nemt ved at stikke en rund skruetrækker ind i kabel pluggen og justere skruetrækkrens afstand til stel - på en ren og tør klud.
10mm svarer ca. til 10.000V i fri luft, og tændingssystemet yder op til 30.000V normalt under kørsel, for at sikre der springer en gnist i den komprimerede luft/benzin blanding.

Bemærk 2 : Selvom det er en kortvarig gnist, så skal du omgås tændpulserne med største forsigtighed. 10.000V stød kan give nogle meget voldsomme ufrivillige bevægelser, der kan slå dig selv i gulvet på stedet.
Pas på dig selv.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-10-09 21:16

Rotor og rotordæksel er helt nyt
Der er INGEN gnist nogen steder men har dog endnu ikke målt den modstand endnu

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 29-10-09 18:15

Prøv at søge hjælp her:

http://www.vagnettet.dk/

http://www.poloclub.dk/

Her har jeg selv fået hjælp der da jeg havde min '87 polo. Jeg er forøvrigt helt enig med det der er skrevet i denne tråd om at det er en simpel bil som man som 'perlegrusmekaniker' selv kan skrue på.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-10-09 12:26

Kan vi konkludere at det er hallgiveren?
Har snakket med huggeren og han skal have 300 for hele strømfordeleren men jeg kan købe en ny hallgiver hos krogslund for va 435 kr det er jo ikke til at vide hvor længe den brugte fordeler virker. Han mente bare at det var nemmere at skifte hele fordeleren fremfor kun giveren.
men spørgsmålet er så vilken type jeg skal have idet der er 2 motortyper:

http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=69ba4cfb13c7341bccbb85ee33733e49706ca

http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=fcd65b42130eb668435fbb9f15b7b4b36d569c0

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-09 17:07

Hall giveren er en elektromagnetisk pick-up spole.
Der er ikke noget elektronik i selve fordeleren.

Altså en spole med tynd kobbertråd.
Den kan man måle ohm på, for at tjekke den.
Ligger i størrelses ordenen ca. 100-300 ohm.
Vil normalt være afbrudt hvis den er defekt.

Du skal måle på de 2 stikben der sidder på selve strømfordeleren, når du piller tændmodulet - eller stikket til tændmodulet - af.

Den er bøvlet at udskifte, fordi du skal adskille strømfordelerens indmad i smådele.
Du bliver nødt til at pille strømfordeleren ud for at komme til.

Ham du har snakket med, har muligvis tænkt på det nyere system, hvor der sidder en Hall føler ude over svinghjulet.
Men så er vi oppe i årgang ca. 90 eller senere med computerstyring til katalysatoren.

Det er de gamle "prutter" med sølvstænk i håret du skal snakke med om din '86 Polo.
Yngre mekanikere fatter Na-da om de gamle systemer og deres virkemåde.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-10-09 17:18

Det er et 3 benet stik der sidde på fordeleren og har målt modstand på de forskellige ben men den viser 0.
Havde ellers lige kortvarigt liv i den idag men døde hurtigt igen.
Min mek vil prøve med en anden strømfordeler når han får en polo magen til ind en af dagene.
ved godt det er bøvlet vi har tidligere haft skilt fordeleren ad for at skifte den vacuumpumpe der sidder på og dengang havde den også det problem at den tit døde men havde så fået det problem at den var begyndt at hoppe derudaf vi skiftede så også fordeler dækslet da det var slidt og troede at det var grunden til at den tit stoppede senere troede jeg så at det var benzinpumpen som blev skiftet men her fandt vi så ud af at det var tændingen idet vi havde mulighed for at måle på det da den i det øjeblik ikke ville starte, her mistænkte vi så ir på polerne til tændspolen som blev renset og det virkede tilsyneladende ja indtil nu hvor den så begyndte igen og nu slet ikke vil.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-10-09 17:41

Ok - det 3.ben er skærm til kablet.

Hvis du måler 0 ohm er der fin forbindelse.
Det er jo en god kortslutning.

Hvis du i stedet mener uendelig ohm - er det en afbrydelse.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-10-09 18:02

Apperatet måler intet altså ikke nul selvfølgeligt

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 03-11-09 16:01

Nu har jeg besluttet at skifte hele strømfordeleren idet jeg ikke kan komme ind til hallgiveren pga at jeg ikke kan få "svinghjulet" af fordi den stift der holder det sidder fast.
MEN er der forskel på strømfordeleren på en 1.1 og en 1.0? kan nemlig ikke finde det nummer på motoren der skulle sidde foran. der sidder en masse bagpå men ikke nogen jeg kender som GL ,HZ ,HB osv de eneste tal og bogstaver jeg kan finde er H4 , WWO og TL

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 04-11-09 15:37

Tak for svaret Beestone.Har skiftet hele fordeleren og stillet tændning så nu drøner den igen