/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
billeder
Fra : eln
Vist : 885 gange
100 point
Dato : 26-10-09 09:17

de lærreder man køber færdig monterede på rammer ,er de behandlede, så de er færdig til at male på eller vil det være en god ide ,at give dem en grundbehandling mere ?

mvh. eln

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 26-10-09 09:28

Dem jeg kender til, er lige til at gå i krig med

God malelyst

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-09 11:14

Alle dem du køber i f.eks. Bilka og Føtex er helt færdige og du kan bare gå i gang med at male.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 11:23

Min mor køber lærreder flere forskellige steder, jeg har aldrig set hun har grundet et lærred

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 26-10-09 14:30

At gå i krig med et billede.
Ville nok foretrække andre ting, hvis jeg skulle i krig

Sorry

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-10-09 17:54

Alle lærreder der er malet er færdigbehandlede, men selvfølgelig i forhold til hvad man vil lave.

Nogle sliber lærredet efter grunding og giver det en gang til, men det er nok fordi de vil arbejde på en meget glat overflade.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 22:31

Rosalil siger noget MEGET rigtigt

Det drejer sig jo fuldstændig om, hvad man vil male, hvilke materialer man vil bruge til at male med
- og hvordan man ønsker sit færdige maleri i overfladen.

Jeg har selv malet en smule, både med acryl på lærred og med olie på lærred.

Ofte er det sådan, at man med olie lægger mere maling på lærredet end man gør med acryl,
oliemalerier kan ofte gå op til flere millimeter ud fra overfladen på grund af toppene i den megen maling - til gengæld kan man meget hurtigt male hen over acryl uden at trække malingen med -

der kan selvfølgelig også lægges flere lag med acryl, og det kan også males op til at blive ganske tykt, men det kan sagtens være en fordel, også med hensyn til malingsforbruget, at give et alm. købt lærred på ramme, f.eks. fra Føtex eller Lidl, endnu en gang grunding eller to - man kan også påvirke baggrunden på det færdige billede ved at blande lidt farve i grundingen.

Lærredet bliver også [B]meget bedre[/B] at male på ............

God fornøjelse med dine udfoldelser ..........

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 22:48

Om det bliver bedre af at male på efter man selv har grundet, tvivler jeg nu på... som sagt har min mor malet (gør det faktisk endnu) i mange år, jeg har aldrig set hende grunde lærrederne

Min mor er ikke nybegynder og har også haft sine billeder på udstilling

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 22:58

Der er jo altid nogen som hellere vil have moderen end datteren ......

- om det har mere med alder at gøre end med lyst, det er jo nok meget individuelt, men den ene vil hellere male på mursten og den anden hellere på silkeklæder, så hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, det prøver jeg ikke at udtale mig om ................

jeg er slet IKKE proffesionel, men jeg har gjort mig mine egne erfaringer, som jeg benytter mig af når lysten til at male kommer over mig -

og jeg har haft gode erfaringer med flere lag farve på lærreder - derfor skader det i alt fald ikke at grunde lærredet efter indkøb ..........

Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 23:06

Ha ha, sjovt at du lige skriver silkemaling, det gør min mor det nemlig også i

Bortset fra det..........hvor køber man rammer idag... min mor's "leverandør" er der ikke mere

Det skal være i Nordsjælland, så hun selv kan indleverer sine billeder

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 23:17

Tja Nordsted - jeg forsøger mig ofte også selv på det område, der kan fås en masse forskellige lister i de fleste byggemarkeder - hvis ikke der fås een med de ønskede konturer, så kan man lege med at lime op til flere lister oven på hinanden inden man skærer dem i smig til hjørnerne så det passer til maleriet - men det kan nemt blive et temmelig stort arbejde i sig selv, at lave rammen og det er jo ikke sikkert det er noget for din mor at gå i gang med -
Jeg bor selv på Fyn, og der er efterhånden ikke så mange som gør det i rammer til billeder, og de firmaer som laver den slags ved bestemt også godt hvad de skal have for at lave det

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 27-10-09 06:06

Prøv at spørge hos den lokale glarmester

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-09 06:31

eln... undskyld jeg bruger dit spørgsmål...

Bennymanden og Rosalil... både vores "rammemand" og glarmester er lukket

Det største problem er, at min mor har malet en samermand, og fået ham indrammet, nu er hun ved at male en kinesisk kvinde, og vil have samme slags ramme, så de kan hænge ved siden af hinaden-- det bliver vist umuligt

Bortset fra det, så er de malerier, malet efter fotos som min mor har taget på sine ferier,, det skulle motiverne bare vide

Kommentar
Fra : eln

Dato : 27-10-09 09:11

til nordsted1
det her helt iorden jeg får en masse gode ideer ,så jeg venter med at lukke spørgsmålet.

mvh.eln

Kommentar
Fra : eln

Dato : 27-10-09 10:30

når jeg maler store flader i samme farve ,er jeg nødt til at male to gange ,skal malingen så havde samme konsistens begge gange ,hvis ikke ,er det så en tyndere farve første eller anden gang.

mvh.eln

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-10-09 12:17

Hej eln.
Du kan sagtens male med samme konsistens begge gange - hvis noget, så vil jeg anbefale en lidt tykkere konsistens den sidste gang.
Bennymanden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-09 13:41

Peter Hald har begået en bog, der hedder "Maleriets Teknik", som omfatter både lærred, grunding, og hvorvidt man skal male tykt eller tyndt først eller sidst. Ønsk den i julegave! Men hovedtrækkene er: Mal med mest bindemiddel (olie/akryl) og mindst fortynder (terpentin/vand) i sidste lag.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 30-10-09 16:27

Tak for svaret Nordsted1.
også tak for en julegaveide
mvh.eln.