/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tryk i centralvarmeanlæg
Fra : Laur01
Vist : 2173 gange
100 point
Dato : 25-10-09 23:47

Vi har naturgasfyr i vores 1½ plans hus, med varmvandsbeholder på 1. sal i ca. 6 meters højde.

Hvad er det "optimale" tryk der skal være på systemet og hvad sker der ved at trykket er højere end det? (p.t. har vi 2,2-2,4 bar)?

PFT

Laur

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-10-09 23:57

Det optimale havde da været en trykexpansionsbeholder ved siden af uniten, men det tryk i kører med nu er da højt nok.
Jo højere tryk desto større chance for brud eller utætheder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-09 23:59

Atatmosfæretrykket er 1 bar og 6m højde vil give eksta 0,6 bar tryk ved gulvet i underetagen.
alt i afrundede tal.

Så hvis du måler over ca 1,6 bar må tu have et system med en trykespansionsbeholder.

Hvad der er det rigtige tryk på sådan et system afhnger af om der er varmt eller koldt, og hvor stor ekspansionsbeholderen er i forhold til hele vandvolumet.

Men 2,2 bar lyder da meget rimeligt, ved højeste temperatur..

Er du i øvrigt sikker på at du måler absolut tryk ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-09 00:02

Hej stig54
Det er varmtvandsbeholderen og ikke trykekspansionen , som er højt placeret.
Laur01 skriver ikke om hvor den er.

Men den ville have mindst tryk , og derfor være mindre påvirket,hvis den også sad højt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 00:14

Hej transor -> Et lukket system med en trykekspansion har (ca.) lige stort tryk i alle højder .....

Citat
Men den ville have mindst tryk , og derfor være mindre påvirket,hvis den også sad højt.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 26-10-09 00:16

sorry fyret, herunder trykekspansionsbeholderen sidder i stueplan, dvs. ca. 1,5 meters højde. Ved ikke hvor stor denne er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-09 01:15

Nej Benny mand

Du skal ophæve tyngdekraften for at få samme tryk i forskellige højder.

Hvis der er vand i systemet falder trykket med 98 mbar pr m .
Igen i runde tal.
hvis det skal være helt præcist, skal man regne med den lokale tyngdekraft og vandets temoperaturafhængige densitet.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-10-09 06:59

det bedste tryk for systemet er:

trykekspansionsbehlder skal have 0,5 bar i fotryk , måles før vandpåfyldning

når dette er kontrolleret fyldes anlægget med vand til ca. 2 bar , så er der plads til udvidelse når vandet bliver varmt.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 26-10-09 08:21

Hej

Et tryk på mellem 1.5 og 2 bar er rigeligt. Når du kører med så højt tryk ricikerer du nemt at trykket når 2.5 bar, hvor sikkerhedsventilen på kedlen åbner.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-09 10:53

Hvorfra ved du at sikkerhedsventilen er til 2,5 bar.
Det er vel forskelligt for forskellige kedelkonstruktioner.

Men ellers er jeg enig med dig i at man skal holde sig godt under sikkerhedsventilens indstilling.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 26-10-09 11:54

@joeson
Tak, men bør jeg så direkte lukke noget vand ud af systemet?