/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stubber og rødder
Fra : skattekat
Vist : 1642 gange
100 point
Dato : 21-04-03 09:30

Sidste efterår fældede vi en hel del træer og buske i vores have så nu står vi tilbage med træstubber og rødder der skal fjernes. Hvordan gør man det på den nemmeste måde ? Det er jo ikke til at gøre med en spade, ihvert fald ikke hvis vi vil være færdige i år ! Vi håber der er nogen der kan komme med et godt råd.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 21-04-03 10:15

Vi har lige været igang med at fælde 34 træer i vores have. Der er ikke andet at gøre end den hårde vej. Vi fældede træerne så stubben var ca. 1-1½ meter høj.
Når stubben så skulle fjernes gjorde vi således: Vi gravede rødderne fri Og huggede de største over med en økse. Derefter satte vi en talje på og omkring et andet træ som modvægt og så spændte vi ellers godt op i taljen. Der skulle rokkes en del og bruges nogle kræfter men alt i alt tog det os cirka et kvarter pr. stub. Så god fornøjelse.

MVH Bente

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 21-04-03 10:59

Hvis du ikke vil ødelægge dig selv og dit haveværktøj -
eller hvis du ikke kan få kranen på en lastbil ind over hækken, så den kan trække rødderne op -
ja en må du nok til pengepungen.

Der er firmaer der kan fræse sådanne stubber væk. - Jeg ved ikke hvad det koster, men jeg ved, at så er det gjort - endda uden bøvl for dig.

Men nu kommer det hele jo også an på, hvor store de stubbe de er. Mht rødderne, så lad dem ligge når selve stubbene er væk.

//Knud

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-03 17:12

Som Bente skriver... der er kun den mekaniske metode, hvis det skal gå hurtigt

Hvis du har tålmodighed nok
En træstup fra et nyfældet træ bliver angrebet med det samme.

Straks efter fældningen: Insekter der lever af saftudflod angriber.

I tørre stubbe: Træhvepse, borebiller. En træ lægger æg mellem bark og ved. Larver af fluer og myg lever af billelarvernes gødning.

Når barken løsner sig: Små løbebiller, edderkopper, kardinalbillelarver, fluelarver, myggelarver, mider, enkytræer, springlarver, rundorme. Hvor svampe breder sig: Larver af svampeædende møl og biller og deres rovdyr.

Efter 3 år: Myrer trænger ind, især havemyrer i tørre stubbe, men også skovmyrer og andre. Senere: Smelderlarver og nøgne snegle. I sneglegødning vokser mos frem. I mospuder findes hjuldyr og bjørnedyr.

Efter 6 år: Under mos findes stankelbenslarver og de første regnorme trænger frem gennem gamle insektgange. Larver af valsehjort, bøgehjort, guldbasse, samt tusindben, bænkebidere og skolopendendre.

Efter 10 år: Stubben er mør og kan være vinterbolig for gedehamse, snyltehvepse og løbebiller.

Kommentar
Fra : TKK

Dato : 21-04-03 23:43

Den nemmeste, hurtigste og sikkert også billigste måde er at ringe til TK Sprængning på tlf. 61393358 eller mail tkruse@post10.tele.dk

Med venlig hilsen

Thomas

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 23-04-03 10:45

Jeg undersøgte engang hvad det kostede at få fræset 2 store stubbe væk på ca. 60 cm. i diameter. Prisen var ca. 1500,- lidt afhængig af hvor langt ned man ville have fræset dem.

Det droppede jeg imidlertidigt og byggede istedet en stor plantekasse rund om stubbene, fyldte et par M3 jord i og plantede et par buske. Det var billigere og pænt at kigge på.

Torben

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 13:09

Det var godt nok dyrt ! Vores problem er at det område hvor vi har fældet træer/buske skal blive en del af vores græsplæne. Mon man kan leje sådan en stubbefræser og gøre det selv ? Er der nogen der har prøvet det ?

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 23-04-03 13:20

Jeg undersøgte sagen for 1 år siden og fandt ikke nogen steder hvor man kunne leje en stuppefræser. Det er også en ordentlig motherf... af en maskine, så det kræver sikkert det store kørekort.

Torben

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 13:28

OK, men det var et forsøg værd.

:) "skattekat"

Accepteret svar
Fra : bente64

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-03 13:29
Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 13:33

Tak, den vil jeg se på.

:) "skattekat"

Godkendelse af svar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 14:31

Tak for svaret bente64.