/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brun sæbe
Fra : ggj
Vist : 1097 gange
45 point
Dato : 25-10-09 08:42

Hvordan fjerner jeg brunsæbe fra beton?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-09 08:44

Vand vand og atter vand

Bortset fra det, inden du giver dig i kast med tapetklister og klorin, så skal du være sikker på at gulvet også kan tåle den behandling... kan godt være betonen kan, men hvis det kun er fugerne der kan tåle behandlingen, så ville jeg prøve noget andet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-10-09 09:03

hvor dum kan man være

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 25-10-09 10:20

Da jeg i tidernes morgen lærte hvordan man skal rense overfladerne før jeg skulle male på træværk, skulle der først vaskes af med brunsæbe og derefter med salmiakspiritus, for at fjerne den fedtede hinde brunsæbe lagde.

Men om man kan gøre det samme med beton ved jeg ikke, du kan jo prøve i et hjørne hvor det ikke kan ses.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-09 11:18

Brun sbe giver ingen fedtet hinde.
salmiakspiritus kan nedbryde fedt ( og oliemaling) det samme kan brun sæbe.

brunsæbe fjernes med vand, nemmest med varmt vand.
Hvis der er noget fedtet tilbage, stammer det fra noget andet.

Gælder ikke det uduelige flydende "brun sæbe" på flaske.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 25-10-09 11:25

Transor

Her har vi så forskellige opfattelser. Du kan søge oplysninger i gamle vejledninger for behandling af trævare før maling. I dag bruger man grundrens.

Men du har ganske ret i at vand fjerner den brunesæbe lige så godt som salmiakspiritus. Og det er ikke forurenende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-09 14:24

Jeg er enig med dig Rosalil. Jeg anbefalede heller ikke salmiakspiritusen, men prøvede at forklare hvordan den virker.

Gtundrens er bedre, Det er også alkalisk og skal vaskes af med rent vand inden malingen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-09 20:45

Hej
Det er sæbespåner, som efterlader en lidt fedtet hinde - ikke brun sæbe.
Mange hilsner
Ingelein