/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Virker magneter til kalkfjerni
Fra : Zuluop
Vist : 3343 gange
50 point
Dato : 24-10-09 20:34

Hejsa

Virker magneter til at undgå kalk eller mindske det i det mindste? Jeg tænker på noget lignene Activ Antikalk på indgående rør.

Har nogen erfaringer i praksis med denne type magneter?

mvh
Zuluop

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-09 20:48

Ja, de virker.
De mindsker dog ikke kalken eller fjerner den, men spalter den så diverse ting ikke kalker hurtigt til.

Hvis der står i en manual at der skal bruges destilleret vand så brug det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 21:32

De magneter man skruer på rørene virker efter min mening ikke.
Jeg har købt en til ca. 3000,- der tilsluttes en stikkontakt og sender impulser der spalter kalken. Den monteres på indgangsrøret.
Jeg har ikke afkalket kaffemaskine i et år eller renset sier i vandhaner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 23:53

Vi har sådan en magneta siddende på 15. år
http://www.megatherm-magneta-as.dk/megatherm/default.asp?page=74

Vi er the -drikkere og det er meget sjældent at vi renser eks. elkeddel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-09 00:49

Citat
og det er meget sjældent at vi renser eks. elkeddel

Nu er det så heller ikke nødvendigt alle steder.
Kalkindhold i vandet er ikke ens alle steder.

Citat
Virker magneter til at undgå kalk eller mindske det i det mindste

Nej, der er ingen af den slags magneter der monteres udvendigt på rørene der virker, det er ikke muligt.

Jeg ved at Teknologisk Institut har afprøvet de forskellige "magnetafkalkningsdimser" der findes, og har ikke fundet nogen overbevisende virkning på dem, så forhør dig der, jeg har ikke kunnet finde frem til noget om deres test på nettet.

http://www.teknologisk.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 00:52

Måske du lige skulle se mit link dova, inden du udtaler dig om "udenpå magneter", for det er det netop ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-09 01:06

Citat
Nej, der er ingen af den slags magneter der monteres udvendigt på rørene der virker, det er ikke muligt.

Jo, det gør de, men ikke alle.

Jeg var ansat i et firma dengang disse udvendige magneter kom ind på markedet midt i firserne, dem vi solgte var 20 cm lange og pokkers kraftige, og de gik som varmt brød.
Men som vanlig blev også den salgssucess ødelagt af andre firmaer der lavede noget billigere og derved ringere, og vi mistede delvis salget.
Vi fandt så selv nogle billigere, men de kunne knapt nok holde på en knappenål efter nogen tid.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 01:14

ok kan nogen guide mig til produkter I har som duer ud over Eyvinds link?

Tak :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-09 18:12

Københavns forsyningsvæsen tror så meget på ideen, at de har monteret en stor magnet om halsen på vandforbrugsmåleren her i kælderen - men der er også messing imellem og ikke jern. Magneterne skal være MEGET stærke ( og de findes) for at have nogen virkning inden i et jernrør.