/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
guldfisk i havedam
Fra : hj51r
Vist : 10398 gange
50 point
Dato : 21-04-03 08:40

Hvor gamle skal guldfisk være før de yngler første gang?Hvad tid på året?Hvor tit yngler de og hvor mange æg ligger de,spiser de deres yngel?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-04-03 09:11

Hejsa

Jeg er ikke selv "den store guldfisk", men Søren Holm har skrevet lidt om dem på
http://home1.stofanet.dk/s.holm/guldfisk.html

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 21-04-03 11:12

Søg på "havedam" "vand i haven" m.m. ja, de spiser deres yngel..men i en stor nok dam skal der såmænd nok være et par stykker, der overlever. En dam uden fisk er ofte sjovere end en uden...der kommer masser af dyr af sig selv!

Guldfisk_fra_Aschehoug
... Portræt af en guldfisk. Selskabsakvariet. Valg af guldfisk. Havedam, minidam og akvarium ...
www.sitecenter.dk/benn_jette/guldfiskfraaschehoug

Open Directory - World: Dansk: Samfund: Folk: Personlige hjemmesider
Denne kategori på andre sprog: Abrikosen - En side af hverdagen i billeder og skrift. ... Teaterscenebyggeri, billeder og guldfisk i havedam. Holm-Sørensen, Dorthe - TeamPlay. ...
dmoz.org/World/Dansk/Samfund/Folk/Personlige_hjemmesider

Guldfisk
... Guldfisk pynter med sine smukke farver og former i ethvert akvarium og enhver havedam. Deres livlige væsen og ...
www.fishbase.dk/Bogtitler/guldfisk.htm

guldfisk1
... GULDFISK. Har du et problem med din HAVEDAM - så få gode råd her ...
www.sitecenter.dk/benn_jette/guldfisk

Min havedam
Opdateret 9. nov. -01 Forsiden Køkkenhaven Blomsterne Havedammen Send et kort Skriv til mig Havedammen En havedam giver liv i haven! Jeg anlagde min dam i foråret 97, og har haft rigtig megen glæde af den siden. Den rummer ca. 2000 l. vand.
www.webhaven.subnet.dk/havedammen.html

havedam-planterne
... Åkander er utrolig smukke i en havedam. Man skal bare passe på, at de ikke kommer til at skygge for meget for ...
home.worldonline.dk/~ejstrups/havedamplanter.htm

.:: SuperKoi ::.
... Hvis man har UVC filter i sin havedam skal den helst fodres med lidt størfoder. ... FISKE VARIANTER. Guldfisk. Gule Guldfisk. Sarasa Guldfisk ...
www.superkoi.dk/fiskebeskrivelser/fisk-solvkarpe.htm

Havedamsfisk
... Koi karper,Alm.Guldfisk samt Komet guldfisk, Græskarper, og suder. Vi fører også planter til havedam. ...
www.aquadeep.dk/Havedamsfisk.htm

Anjas Akvariehandel - billigere end de fleste
... Oksehjertemix - dagspris. Havedam. Guldfisk 12-15 cm 6 stk/100 kr ...
home1.stofanet.dk/anjasakvariehandel/priser.htm

Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 11:17

Har lige "klippet" noget ud til dig, hvis du nu har en dum internetforbindelse!!!

Guldfisken vokser hurtigt og lyser med sin intense røde farve op i
bassinet. Den har brug for rent iltrigt vand og et velfungerende
filter eller et tilstrækkeligt langt vandløb
Køb aldrig færre end 6 eksemplarer, da de trives i små stimer
Sæt ikke for mange af disse formeringsglade guldfisk ud i havebassinet,
Fordi de søger for rigeligt med yngel til din dam. Guldfisken er ivrige
til at formerer sig i plantetykningerne.
Yngelen får som regel ikke sin endelige farve før i det andet år.
Til overvintringen har de brug for en dybvandszone på ca. 0,8 - 1,0
meter, ved mindre dybde skal fiskene overvintre i et akvarium

Størrelse: 20-35 cm.

Parringsadfærd:
April måneds skiftende vejr med mange regnbyger har udløst fiskenens
legeadfærd. Det begynder i stilhed, hannen svømmer rundt om hunnen,
og snart begynder den vilde parringsleg rundt i hele havebassinet.
Efter nogen tid svømmer hunnen ind på det lave vand og bliver
sitrende stående over nogle fintløvede planter, mens hannen lokkende
støder hende i bugpartiet med snuden. Kort tid efter presser han
sin flanke mod hunnens rognspændte side, og hunnen afgiver sine æg
i vandet, hvor de bliver befrugtet af hannen.
Når Hunnen har afgivet alle sine æg og igen er slank, er hunnen
dermed helt uinteressant for hannen.

Bemærk guldfiskens adfærd:
Hvis flere guldfisk står lige ved siden af hinanden, i
sammen retning.Så betragter guldfiskene ofte en stor hændelse
i havebassinet eller betragter en nyankommet fisk.
Guldfisk snapper efter alt, hvad de mener kan spise og det
ikke spiselige bliver spytte ud igen, De nyder at gnave
i alt omkring sig.

Mvh Christina

Godkendelse af svar
Fra : hj51r

Dato : 27-04-03 00:58

Tak for svaret skingur.