/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Konkurs - privatperson
Fra : o0nellie0o
Vist : 7014 gange
20 point
Dato : 24-10-09 18:42

Vi er en familie på 2 voksne og 3 børn som står i en kedelig situation...
Vi har altid haft en sund økonomi og skylder ingen penge til andre en banker samt på vores hus...
Nu er den ene af os kommet ud for en arbejdskade og har derfor været sygemeldt i længere tid...
Vores økonomi har derfor været rigtig skidt og vi har haft et rådighedsbeløb på 1700kr når alt var betalt...og dette kunne vi jo ikke leve for. Banken har været villig til at hjælpe os men nu er det slut. Vi står med en samlet gæld på små 2.000.000kr og har i denne gæld hus og bil.
Nu har jeg (som har været sygemeldt) fundet et job jeg godt kan bestride og derfor har vi så nu 7000kr til rådighed. Dette er jo stadigvæk ikke meget da vi er en stor familie som gerne skulle have råd til at gå til tandlæge, frisør, gaver, tøj, bilreprationer m.m foruden mad....
Hvis vi erklære os konkurs og aflevere nøglerne til kreditforeningen hvordan ser vores liv så ud?
Vi er selvfølgelig klar over at vi aldrig kan købe noget mere så længe der er gæld....men hvordan fungere det hele? Hvad med møbler, tv, pc'er m.m kan kreditorene tage dette? Bilen tager de - uden tvivl om det....men hvad med alle vores private ejendele?
Hvis huset blir solgt på en tvangsauktion blir vores gæld så nedskrevet det som huset blir solgt til? eller hæfter vi for de 2.mill uanset om kreditforeningen får solgt huset?
Vi har selv prøvet at sælge vores hus...men uden held.
Vi har forsøgt at sælge bilen som har en gæld på 200.000 og som er små 130.000 værd.
En som kunne fortælle os om sin historie?
Nogle som sidder som ved alt om dette?
Alt henvendelse har interesse...da vi spekulere døgndrift.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 30 point
Dato : 24-10-09 18:50

Prøv hellere at træffe aftaler med dine kreditorere. Hvis jeres bil og hus bliver solgt på tvangsauktion vil jeres gæld blive nedskrevet med det som tingene bliver solgt til - men det vil jo ofte være langt under tingenes reele værdi.

Jeres personlige ejendele bliver der ikke rørt ved med mindre i har noget af særlig værdi. Der er et minimumsbeløb tingene skal være værd for at der gøres udlæg i dem. Jeg kan ikke huske hvor meget det er.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 18:54

Tak for svaret Flash77.

Vi har kontaktet kreditorene (totalkredit) for at høre om vi kunne omlægge lånene som ville frigive os 3000kr ekstra om måneden ved at have flex lån til en super rente...men det vil de ikke...
Vi står i en situation hvor vi ikke kan se nogle løsninger andet end at erklære os konkurs og så starte på en frisk i en lejet bolig.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-09 19:02

Hvad med jeres bank - vil de heller ikke hjælpe jer. Hvad med din arbejdssituation - ser det ud som om der er bedring på vej som du måske kan bruge som et argument for hvorfor det vil være fornuftigt at hjælpe jer?

Skulle du ende i en konkurs er systemet herhjemme joj heldigvis sådan at i nok "skal klare jer" alligevel. Hvis det ender med det kan i jo for at komme videre (udbetaling til ny bolig m.m.) standse med at betale alt her og nu, og lægge til side så længe i kan blive boedne indtil kreditforeningen standser festen. Skulle jeres hus ende på tvangsauktion vil i sansynligvis kunne blive boende til leje i en periode efter kreditforeningen overtager huset, efter aftale med kreditforeningen indtil huset bliver solgt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-09 19:03

I kan evt. også prøve at kontakte en helt anden kreditforening og høre om der er noget at hente der.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-10-09 19:11

Jeg kan godt forstå at det kan være vanskeligt at overskue. Det bedste er at søge råd hos en fagmand, feks. en dygtig revisor eller endnu bedre en advokat. Få en tid hos en advokat om en gennemgang af jeres situation, løsninger, muligheder.
Men i skal lave en liste med alle de spørgsmål i gerne vil have svar på. Skriv det ned punkt for punkt. Brug flere dage på at lave listen så i er sikker på at få det hele med. Jo bedre i er forberedt til et sådant møde, jo billigere bliver det.
En advokat kan desuden bistå med forhandlinger med banken, kreditforeningen,osv.
Er i godt forberedt kan en god advokat hjælpe jer for et par tusind+ momme.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 19:12

Vi havde en anden bank da vi købte vores hus - den bank havde et samarbejde med totalkredit og derfor blev huslånet optaget der - (et 6% oblikationslån). Vores bank dengang gav os det råd at vi skulle vælge et afdragsfrit lån og så heller betale vores sidste 20% af huslånet som var hos dem af hurtigt (på 10år)
Vi skiftede så bank for 1½år siden og de overtog det banklån som var i den anden bank med de samme betingelser....
Men hvis vi havde et flexlån ville det give os små 3500kr mere om måneden...
Vores gamle bank vil ikke høre tale om dette - og vores nye bank kan ikke lave deres om medmindre den gamle bank/kreditforeningen laver deres om... så vi sidder desværre i en uheldig suppedas...
Hvis vi erklære os konkurs og det tager 15år at tilbage betale alt gælden kan vi så købe et hus igen...og vil vi blive renset hos kreditforeningerne/RKI og hvor ellers vi ender?

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 19:15

En anden kreditforening er udelukkende da vi har huset lånt til skorstenen og da huspriserne er styrtdykket så er det lige pt over over lånt... desværre

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 19:34

Hvis vi erklære os konkurs og det tager 15år at tilbage betale alt gælden kan vi så købe et hus igen...og vil vi blive renset hos kreditforeningerne/RKI og hvor ellers vi ender?

Nogle som kan svare på dette??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 19:59

Når først i har tilbagebetalt al jeres gæld og er blevet slettet i RKI, kan i godt købe hus igen

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 20:04

Men blir man slettet automatisk? eller er det noget man selv skal sørge for?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-09 20:12

Hvis du ender med at gå konkurs, og du ellers har en gæld der vurderes at være urealistisk at betale tilbage, hvis du ikke skylder skat penge og hvis der ikke er en masse forbrugs-gæld imellem det du skylder, så kan du søge en gældssanering. Det tager typisk 3 måneder at få sådan en igennem, og så vil du blive sat til at afdrage en realistisk procentdel af din gæld over en 5 årig periode - og derefter er du "fri" og kan starte forfra. Så længe du har gæld du ikke kan betale skal du ikke rode dig ud i nogle ejerforhold.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 20:19

Vi har ingen forbrugs gæld af nogle art...
Vi har kun en gæld til bank på billån på 220.000kr og et huslån på 1.870.000 thats it...
Gældssanering aner jeg ikke hvad er...men kører den kun for en periode på 5år??? uanset hvor meget man skylder??
Jeg undskyld disse måske lidt dumme spørgsmål...men kender slet ikke til denne verden overhoved...

Eks.
Hvis vi går konkurs og huset ryger på tvangsauktion og indbringer 1.200.000
Og bilen indbringer 120.000 vil det så sige at vi står tilbage med en restgæld på 680.000? Kan man få gældssanering på det og hvis man kan skal der immervæk betales en sjat penge hvis de skal være væk på 5 år???

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 20:25

Åhhh flasch - ser nu at der står en procent del.... Det ændre jo selvfølgelig mit sidste spørgsmål...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-09 20:40

680.000 burde være rigeligt til en gældssanering.

Her er lidt info omkring gældssanering. Du bliver sat til at afdrage et beløb som man skønner din økonomi kan bære (typisk ikke under 1000-1500 kr. om måneden) i 5 år, og de penge vil blive delt imellem dine kreditorere, og efter de 5 år er du gældsfri.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/646.html

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 20:43

Flasch 77 - takker mange gange for dine svar - tror alle i det lille hus vil sove meget tryggere i nat..

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 23:08

Vi sidder lige og snakker herhjemme...
Og pludselig dukker spørgsmålet op...

Hvis nu man erklære sig konkurs - hvad så med vores bank... de vil vel tage hele vores løn hver d. første for at få sit underskud ind??
Flytter man så bank? og er der nogle banker som vil have en når de ved at vi skylder penge til en af deres konkurrenter?

Kommentar
Fra : asan

Dato : 25-10-09 08:45

Hej - har lige sidddet og læst om jeres problemer.

Gældssanering må være vejen frem. Som flasch 77 skriver kan I være gældsfrie om 5 år og deermed slettet i RKI m.v.
Det vil måske endda være muligt at få lidt hjælp af en bank i 5-årsperioden selv om I stadig står i RKI, fordi banken nu kan overskue hvad jeres udgifter er.
Bankernes modvilje mod at yde et lille lån til RKI registrerede er ikke nødvendigvis mistro til kunden, men snarere frygten for en anden kreditor kan blive agressiv og dermed vælte kundens muligheder for at betale afdrag.

Ved en gældssanering får I gratis hjælp af en advokat som Skifteretten udpeger. Prøv evt. at rette henvendelse til Skifteretten i jeres retskreds og få oplyst, hvilke advokater der bliver anvendt.
Måske kan I få et formøde med een af disse advokater uden at skulle betale...
(tidsforbruget indgår i den samlede sagsbehandling), men spørg.
Prøv allerførst at henvende jer til den lokale retshjælp.
I alle retskredse en ugentlig eftermiddag/aften man kan få en gratis vejledning hos en advokat.
Han/hun kan give jer en oplysning om hvordan I kommer videre.

Ved evt. tvangsauktion kan I ikke gå ud fra at I kan blive boende i huset.
(Har selv været igennem "møllen"). En privat køber vil formentlig selv flytte ind.

Med hensyn til om jeres bank tager alle pengene - så prøv at lave en aftale,
der er jo reelt kun jeres rådighedsbeløb at tage af og jeg mener at vide, at de ikke må tage penge der er disponeret over gennem f.eks betalignsservice.

Ny lønkonto - det kan være svært, men der findes fornuftige bankfolk, så det skal nu nok lykkes.
Held og lykke - asan

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 25-10-09 11:03

Hej Asan

Tak for dit gode svar - vi har regnet og regnet og uaset ser det ud til at vi kommer nemmest igennem alt dette ved rent faktisk at erklære os konkurs... Om vores stolthed, ære og menneskelige følelser får et knæk er så en helt anden sag...

Ang. det at blive i eget hus - så ønsker vi ikke dette...
Hvis dette blir en realitet så flytter vi i lejet hus hurtigst muligt!!! Vi ønsker absolut ikke at blive her hvor vi ikke føler at vi starter på en frisk - men blir mindet om den kedelige situation vi står og er i...

Vi må tage den endelige beslutning i morgen - hvor vi vil gøre et sidste forsøg på at få kreditforeningen til at lave vores boliglån om.

Tak til alle for rigtige gode svar.
Nellie

Kommentar
Fra : asan

Dato : 25-10-09 21:30

Hej Nellie!

Konkurs - Tænk jer om - igen!

Jeg tror ikke det et middel i sig selv - og det koster rent faktisk penge at melde en person eller et selskab konkurs.

Tak ikke forhastede beslutninger , der er styret af at I er pressede. Ved en konkurs opnår I bare at andre tager beslutningerne for jer uden jeres indflydelse.
Gælden forsvinder ikke!!!!!!!

Snak med en advokat før I foretager jer noget!!!
Jeg har selv lavet fatale beslutninger pga dårlig rådgivning, så mit bedste råd er at I får snakket med en advokat, der kan forklare konsekvenserne.

asan

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 25-10-09 22:45

Asan - du har ret...

Vi vil lave en aftale med en advokat snarest.... Og så tager vi stilling når alle spørgsmål er gennemgået og det han/hun råder os til...

Endnu engang tak.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-12-09 00:21

Citat
Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-10-09 23:08

--------------------------------------------------------------------------------
Vi sidder lige og snakker herhjemme...
Og pludselig dukker spørgsmålet op...

Hvis nu man erklære sig konkurs - hvad så med vores bank... de vil vel tage hele vores løn hver d. første for at få sit underskud ind??
Flytter man så bank? og er der nogle banker som vil have en når de ved at vi skylder penge til en af deres konkurrenter?

Ja - du skal sørge for at dine penge går ind i en anden bank. Du har ret til en lønkonto i alle banker - det kan de ikke nægte dig. De kan nægte at give dig f.eks. Visa og andre former for kredit - men en helt almindelig lønkonto uden kredit har du altid ret til at oprette. Nogle banker vil måske prøve at snakke udenom - men de må ikke nægte dig en konto.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-12-09 00:33

Citat
men de må ikke nægte dig en konto.

Det er vist ikke helt rigtigt, Roskilde bank har nægtet nogle at blive kunder, så det kan da ske