/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rustfri kødhakker
Fra : vagnr
Vist : 6372 gange
200 point
Dato : 23-10-09 20:58

Hej Kanduer

I dagens snak om fiskefrikadeller var det vist Frieda der ikke gad rense sin kødmaskine, jeg er mange 100% enig.

Efter den seneste kødskandale, hvor selv de "fineste" forretninger (Magasin du Nord) åbenbart syntes, man skal sælge fedt som kød og gris som lam, og Superbests direktør minder mest om "komiske Ali", drømmer jeg mig tilbage til dengang familien købte halve grise, kvarte kvier os, selv skar ud og hakkede det der nu skulle hakkes.

Men ungerne er for længst flyttet hjemmefra, vi to oldinge ville aldrig komme igennem de der 100+ kilo kød i fryseren før det var blevet dårligt, osv. Når jeg dengang hakkede mindst 10 kg kød af gangen var det OK at rense kødhakkeren (selv om jeg og Frieda hader det).

Men nu hvor jeg skulle hakke 2 nakkekoteletter (små) orker jeg ikke bruge mere tid på at vaske maskinen af (I HÅNDEN ) end på at stege krebinetterne.

Nu kommer spørgsmålet, er der nogen der ved hvor man kan købe en kødhakker, hvor ALLE dele, der kommer i kontakt med kødet, kan gå i opperen?????

Helst ikke en,der koster over 5000 kr. og evt også kræver 400 volt, fordi den er beregnet til at hakke over 100 kg kød i timen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 21:12

hej
Ja, der er jo spørgsmålet om hvad man forstår ved "hakket", men min lille kenwood, klarer det meste og jeg har endnu ikke været skuffet.

og den er i den meget billige ende. Men jeg tror som sagt, at hakket i den gamle betydning, som en kødhakkemaskine, ved håndkraft osv. ikke er helt at sammenligne.

Men alt kan komme i opvaskemaskinen.

http://www.pricerunner.dk/pl/103-98838/Foodprocessorer/Kenwood-FP110-Sammenlign-Priser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 21:16
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-09 21:26

Hmm, findes de ikke med håndsving mere ??

Jeg kan huske at min mor kørte en skive franskbrød igennem håndmaskinen til sidst for at få det sidste fars ud gennem kniven, kødet måtte jo ikke gå til spilde og hvis det var til frikadeller betød brødet intet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 21:32

Kære Luffe A
Jeg må desværre krybe til bekendelse, jeg har lige afleveret een til storskrald. jeg har ellers gemt den i adskillige år, fordi at vaniliekranse osv. - hvordan skulle man kunne uden.
Men den er for besværlig, og den er vanskelig at gøre rent.

Har en lille el- kødhakker, som jeg kun bruger til vaniliekranse, for hakke kød kan den ikke mere, der er min foodprocesser bedre. Selvom det ikke er rigtig at "hakke" kød som sagt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-09 21:38

Ingen rengøringsproblemer hjemme når der skulle julebages, vi unger sloges om at skille maskinen ad og pille dejen af med fingrene.......mums, især efter kokoskranse.

Min mor og nabokonen stod og småfnisede når de brugte pølsehornet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 21:45

Sådan en stavblender med tilbehør (skål med knive i) kan den ikke klare ærterne - øh kødet.
For den er da nem at gøre ren - det ved jeg da.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-09 21:47

Beklager Eyvind, kødet bliver alt for finddelt.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 23-10-09 21:53

Har lige søgt efter kødhakker, og Kitchen Aid har både maskine og som ekstra en kødhakker hvor alle dele kan gå i opvaskemaskine.
Hovedmaskinen findes i flere modeller omkring de 3000, alt efter forhandler og tilbehøret kødhakkeren- ligger på omkring 700

god weekend

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-09 04:09

Takker for de foreløbige kommentarer, desværre er ingen af dem lige i øjet.

Jeg har en god gammeldags kødmaskine med håndsving, bruger den 1Xårligt til julebag, men hader at vaske den, derfor skal den være RUSTFRI, og kunne gå i opperen, om den er hånddreven eller m. motor (der dog ikke behøver at komme i opperen) er ikke så afgørende.

Foodprocessor har jeg haft og smidt ud, fylder for meget og hakker ikke kød ensartet, Kitchenaid maskinen hakker sikkert fint men fylder også for meget i mit lille køkken (og snupper for meget fra min pung), stavblender med hakkeskål findeler også for meget og ujævnt.

Jeg har et eller andet sted gemt en gl. Ballerup Mastermixer m. kødmaskine, fremragende maskine og hakker, men STOR og hakkeren skal vaskes i hånden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 08:29

Citat
Jeg har en god gammeldags kødmaskine med håndsving, bruger den 1Xårligt til julebag, men hader at vaske den

Og hvilke dele af den kan ikke gå i opvaskemaskinen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-10-09 12:32

Hej vagnr.
Hvis jeg var dig ville jeg se på en Gastroback 41401.
Det er en lille handy maskine der ikke koster en bondegård.
Er perfekt til den daglige husholdning. Men men . Ja deu jkan komme det meste i opperen . Dog skal du vare varsom med at putte selve hulskiven og skæret i.
Skæret bliver sløvt . Det skal du sørge for at vaske af med det samme og smøre det ind i lidt madolie.
Derefter pakke det ind i lidt køkken rulle.
Den dækker dit/jeres behøv og fylder ikke meget.
God week-end til dig.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-09 15:50

Tak for svaret smuller54, det bedste bud.

Jeg har i mellemtiden søgt lidt mere, fundet lige det jeg ville have i England, en gammeldags hånddreven en helt i rustfrit stål til små 400 kr, men som de fleste engelske forretninger sender de ikke til udlandet

I de gode gamle dage før tunnelen, skrev de i The Times, når kanalen blev lukket på grund af tåge "Europe cut off" og sådan tænker de stadigvæk. Bortset fra Amazon er det langt imellem engelske firmaer, der kan finde ud af at sende til barbarerne på fastlandet, tyskerne er heller ikke for gode, men dog lidt bedre!

Så gik jeg ind på H. W. Larsens hjemmeside (professionelt køkkenudstyrsfirma) og fandt en rigtig billig løsning, som jeg vil forsøge mig med, en specialbørste til at rense kødhakker med, 100 kr.

http://www.hwl.dk/products/koedhakkerboerste+hvid-%2870335%29.aspx

Hvis det ikke duer må jeg en tur til England, stadig billigere end en KitchenAid

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-09 16:32

Kødhakkerbørste......min bare r**, og bogstaveligt talt.
Bare en fyr der har fundet på en faktisk rigtig god ide, men ud fra noget eksisterende

Børstehovedet er nøjagtig samme type som dem der sidder i mange billige og dyre toiletbørster, hvis Du hos isenkræmmeren eller Netto finder en toiletbørste til 19,95 med skål er den hjemme.

Men genbrug ikke den fra toilettet