/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
kan man være plathåndet?
Fra : jobestar
Vist : 639 gange
50 point
Dato : 20-10-09 22:52

Hejsa :)

lidt mærkeligt spørgsmål måske, men har i nogensinde hørt om at man kan være plathåndet?

jeg er svært platfodet. og lagde mærke til, at når jeg trykker min håndflade ned mod et bord, så "splatter" det hele ud, ligesom med foden, hvor der mangler svangstøtte, og det hele også ligesom flader helt ud.

jeg har problemer med håndledet når jeg spiller guitar, og tænkte der måske var en sammenhæng nemlig.. ved godt alt det med jeg ikke må spænde for meget osv. har spillet i mange år..

hygge :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 23:04

Er du ikke bare hypermobil ? eks. kan strække dine albuer helt ud, næsten bagover ? Din knæled buer nærmest bagud når du strækker ? eller dine fingre kan du bøje helt bagover ?

Bare og bare, men det kræver at du er bevidst om det og evt. får hjælp til at undgå overstræk.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-10-09 23:28

platfodethed er noget med manglende muskler. min søn var platfodet som lille. Så vi lavede en aftale om, at morgen og aften skulle han gå på tæer ud og børste tænder og tilbage igen. og kan skulle gå barfodet så snart han var indendørs, så han fik brugt sine fodmuskler. inden ½ år havde han den flotteste svang. så prøv at styrke dine muskler i hænder og fødder. jeg mener man kan købe hjælpemidler til træning af hænder

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 20-10-09 23:29

Hej, nej jeg er bestemt ikke hypermobil he.. meget stiv i det faktisk :D

jeg tror desværre bare jeg har fået noget kronisk problem i håndledet.. men ja, blev bare nysgerrig om hånden også kan have symptomer

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-10-09 23:32
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-10-09 02:00

Og jeg var temmelig stiv i gymnastik da jeg gik i skole

Hvis det gør ondt i håndledet kunne det være almindelig seneskedehindebetændelse som afhjælpes med en støttebandage.
Men som altid kan der ikke stilles en sikker diagnose på et forum, så stik hovedet, eller nærmere hånden, ind hos en fysioterapeaut.

Accepteret svar
Fra : AsmussPro

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-09 07:35

Der er ikke noget der hedder plathåndet,da der ingen vægtbelastning er på en hånd.(med mindre at du går på dine hånder. Og hvis problemet er i dit håndled har det ikke noget med selve hånden at gøre. Vi har allesammen 8 små håndrodsknogler som danner vores håndled. Årsagen er formodentlig overbelastning, som det er i de fleste tilfælde af smerter i led og muskler. Og som der allerede er en der tidligere har nævn, ja så kunne seneskeden være medansvarlig for dine smerter.
Udstræk dit håndled efter du har spillet eller indimellem. Udstrækning betyder, at du skal bevæge dit led i den retning som trækker de muskler (og dermed sener) som er overbelastet. Og det bedste råd er naturligvis , at undgå overbelastning.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 21-10-09 17:21

Tak for svaret AsmussPro.

og tak til alle de andre der har skrevet indlæg :)

ja der er vist ikke noget der hedder plathåndet

mvh oscar