/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Savner ide til sortering
Fra : ingelein
Vist : 784 gange
30 point
Dato : 20-10-09 20:26

Hej
Jeg har efterhånden mange fotos i forskellige kategorier: Håndarbejde, have, båd/sejlture.

Jeg kan godt finde ud af at sortere dem, men jeg kunne tænke mig et system, hvor jeg år for år kan supplere indenfor de samme kategorier. Et eksempel: Haven - Roser. Her kunne jeg tænke mig at lave en samling/oversigt ikke år for år, men sådan at jeg hvert år kan supplere kategorien med nye billeder af roser.

Jeg kunne lave sådan en oversigt efter årstal og bruge de samme kategorier for hvert år. Det synes jeg er meget upraktisk, for jeg kan umuligt huske, hvilket år det nu var jeg gemte et billede af en bestemt rose. Hvis alle fotos af roser var i een klump, specificeret ud efter rosens navn, ville det være nemt at finde det billede jeg leder efter.

Imidlertid er jeg meget i tvivl om hvordan jeg skal starte. Skal jeg lave en stringent ordning, hvor mappenavnene er de samme år for år, brænde på en DVD-RW og føje den nye mappe til den gamle når året er omme?

Kan man det på en DVD RW? Jeg har læst lidt om teknikken for RW CD'er - men blev ikke klar over om man sådan bare kan udvide "pladsen".

Er der nogen af jer, som har et godt system til det jeg gerne vil?

Mange hilsner
Ingelein - Ps. Jeg kan ikke finde ud af Picasa !!!!!!! Så det er nok ikke det system jeg skal have, medmindre nogen kan overbevise mig om at det er det eneste rigtige. Jeg har ca. 1.000 billeder om året.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 20:40

Jeg ved godt at du ikke kan lide picassa, men har du prøvet albums i picassa.
Der vil du kunne lave et album for hver rose og supplere efterhånden, uden dog at ødelægge det du overfører - som stadig vil ligge efter den sædvanlige sortering.( dag, årstal og kategori)
så inden du smider picassa på porten, så prøv lige det først

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 20:59

Hej smuller54

Når jeg ikke kan lide Picasa er et blandt andet fordi jeg aldrig fandt ud af om det var en kopi den snupper og sorterer eller hvordan det fungerer. Pludselig havde jeg rigtig mange kopier af det samme og så var det at det gik helt i koks for mig.

Hvis jeg nu i dag installerede Picasa, hvad ville der så ske med alle billeder på PC'en? TAger den ikke alt, som den identificerer som et billede?
Skulle jeg starte med Picasa skal jeg have mange billeder fra eksterne medier med ind i disse Albums også. (USB, CD, DVD og ekstern HD).

Ryger billederne ind i een klump, som jeg så skal sortere i Albums? Mange billeder fra de tidligere år ligger allerede i mapper med passende navn.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 21:08

Når man installerer Picasa, bliver de originale billeder så liggende hvor de lå, eller hvad sker der med de originale billeder.
Ofte redigerer jeg de originale billeder straks i Photoshop. Kan man stadigvæk gøre det? Eller hvad sker der.
Jeg tør ikke bare prøve for at se, hvad der sker.
Findes der en manual til programmet, som jeg kan læse inden jeg laver ulykker?
hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 21:13

[CITAT]Når du installerer Picasa, går programmet øjeblikkeligt i gang med at organisere alle billeder på din harddisk efter dato i samlingen "Mapper på disk". Hvis Picasa finder uønskede mapper, kan du gå til Værktøjer > Mappeadministrator for at angive, hvilke mapper, der skal scannes en gang, der altid skal scannes eller som skal fjernes. Hvis du vil fjerne individuelle billeder fra dit bibliotek, skal du blot markere et foto og højreklikke for at slette det permanent fra din computer eller skjule det fra Picasa. [CITAT]

Ja, jeg kan desværre ikke svare på alle dine spørgsmål. Jeg har jo bare et program som jeg bruger når jeg overfører og gemmer billederne fra mit camera og så går jeg over i Picasa og sortere og laver album osv.Herunder video osv.
jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen- når det gælder detaljerne som du skriver
Der er nok nogen som kan den slags bedre end mig herinde. Men der er ganske mange nyttige anvisninger når du søger efter programmet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 21:19

Hej smuller54
Det er lige det du skriver om at programmet øjeblikkeligt går i gang med at "rode rundt" i mine billeder, der holder mig tilbage. Jeg synes at jeg mister overblikket, når programmet bare snupper billederne.
Næh, man behøver ikke at være den skarpeste kniv for at hjælpe. Du har da allerede hjulpet mig lidt på vej. Tak
Mange hilsner Ingelein - som bare spørger videre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 21:20
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 21:23

kig på "smagsprøven" i linket, jeg mente selvfølgelig ikke du skulle købe hæftet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 21:29

Hej smuller54
Tak for det - Jeg smutter lige på biblioteket og kigger før jeg køber
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-09 21:33

lige en sidste ting- jeg har stadig mine billeder i det program jeg overfører til fra mit camera-de forsvinder ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 21:36

Hej smuller54
Din sidste kommentar var sørme meget vigtig og dejlig at læse. Så tør jeg måske godt bruge Picasa, hvis det kun er en kopi den opererer med.

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 30 point
Dato : 20-10-09 21:45

Hej igen igen- ja jeg kan kun skrive til dig gennem denne tråd
har lige fået opklaret følgende fra min hårdtarbejdende IT -søn:
Picasa sorterer, viser, redigerer- kun hvis du i Picasa sletter et billede eller skærer det til ændrer det også din original.
Men det gør jeg også tit, men så har jeg lavet en kopi først.

nu skal du nok få fred for smuller

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 20-10-09 21:52

Du skriver at du anvender Photoshop til billedbehandling. Jeg tror ikke at Photoshop har en "Organizer" indbygget. men det har "Photoshop Elements", (der er en neddroslet udgave af Photoshop), til gengæld .
I Organizer-delen af Photoshop Elements kan du sortere alle dine fotos lige efter ønske. Det er ganske let selv at opbygge lige den struktur du ønsker. Jeg har selv 20.000 fotos sorteret i organizer, og det virker hurtigt og præcist. Og du kan indlemme alle de eksterne kilder du ønsker (cd, dvd, eksterne HD osv) i dine oversigter. Der findes mange andre programmer der har tilsvarende muligheder.
Du kan hente en gratis prøveversion på Adobe's hjemmeside.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 21:54

Hej smuller54
Tak for alle fine input til min forespørgsel og til din søn
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-09 13:06

Kender du IrfanView ? Noget kan tyde på at du mangler at afprøve den, den er gratis og der kan hentes dansk sprog til + mange forskellige plugins, med lidt indstillinger kan du sortere som du ønsker i funktionen Thumbnail view, IrfanView kan også redigere dine billeder og udskrive billederne, den kan også sættes til at tage skærmbilleder af det du laver på din skærm, for eksempel et billede hver 20. sekund (til undervisningsbrug) der er forøvrigt også indbygget en player så den kan afspille film i forskellige hastigheder:
http://www.irfanview.com/ du kan rolig afprøve den, der følger ikke uønskede programmer (virus) med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-09 13:24

Citat
Når man installerer Picasa, bliver de originale billeder så liggende hvor de lå, eller hvad sker der med de originale billeder.
bare rolig, dine billeder bliver i original mappen uanset hviklen program du vælger Photoshop - Pisaca - IrfanView alle finder billederne på din computer og danner kopier i deres egne mapper oprettet af programmet til formålet, de albums du opretter henviser til original placeringen og henter dem derfra når de skal vises, Pisaca arbejder vist en del på nettet, jeg ved faktisk ikke hvor meget fordi jeg foretrækker at have billederne på min computer og ikke på nettet.
Overforsigtig som jeg er, så er det ALTID en kopi af det originale billede jeg bruger når jeg redigerer, så er originalen der stadig hvis noget går galt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-09 15:10

Hej o.v.n
Tak for dit input. Jeg har Irfan installeret på pc'en fra dengang den tilhørte min søn. Men jeg har aldrig brugt programmet. Det er version 3.98 så det er vist en udgave fra 2006.
Jeg åbnede lige "File" menuen og kunne se at den har en oversigt over alle drev. Nu vil jeg lige "mimre" lidt over de forskellige forslag, for denne her billedsortering er desværren et tilbagevendende problem. Og dog...... somme tider tænker jeg: Hvis nu det hele gik ned, så var jeg da fri for at sortere billederne - og næste tanke: Hvor mange billeder får du brug for igen????
Jeg er heller ikke tilhænger af at have billeder på nettet, og jeg gider heller ikke papirbilleder.

Foreløbig mange tak
Ingelein

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 21-10-09 15:54

Jeg kan også anbefale Irfan View som et let lille program, til at kigge billeder igennem. Og du har jo Photoshoppen til selve arbejdet..
Burde du ikke bare lave dig et system i stil med bibliotekernes med hovedemner og så nogen undermapper. (Fx: Hovedemne Natur- underemne Have/skov/strand- Underemne under have Roser/buske(eller hvad..)
Du behøver selvfølgelig ikke have alle de kategorier, de har, men nøjes med at lave hovedemner indenfor det, du mest tager billeder af. Det virker for mig
Good luck

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-09 16:09

Hej Sønder
Tak for svaret - jo, det er netop sådan et bibliotekssystem jeg gerne vil lave. Har nemlig arbejdet på et bibliotek en gang, så det sidder lidt i blodet

Men det jeg ikke rigtig har styr på er hvordan jeg får skruet systemet sådan sammen at jeg bare kan føje en ny Årgang til og få den lagt i samme mapper/kategorier. Nøjagtig som på bibliotekerne, hvor de sætter nye bøger op samme sted som de gamle i kategorien. Jeg tænker på om en mappe med navnet "Rosa Rogusa" fra 2008 vil smelte sammen med en mappe med samme navn fra 2009.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 21-10-09 16:28

Ja den var svær, kunne du evt navngive dine billeder med en årstalskode (fx. fairyrose13 09.jpg) så du vidste det var den rose13 du tog i 2009, og så bare putte dem i "samme bunke"??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-09 16:32

Hej Sønder
Ja, det svirrer godt nok også rundt i min lille knold. Men i år har jeg da downloadet mine billeder på den samme Pc. Sidste år brugte jeg både den bærbare og den stationære til det. Og det blev jo ikke nemmere, når det hele skulle overføres per stick. Jeg tænker.........
Mange hilsner og tak for interessen og det gode råd
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 15:29

Citat
Pisaca arbejder vist en del på nettet, jeg ved faktisk ikke hvor meget fordi jeg foretrækker at have billederne på min computer og ikke på nettet.

Picasa og picasa webalbum er 2 forskellige ting.
Du kan arbejde udelukkende i Picasa og evt supplere med Picasa Webalbum, ved at oprette en gratis mail i google.

Jeg blev ret nysgerring på nogle af de detaljer som du spurgte om og bestilte simpelthen den nye udgave af deres hæfte, for ialt 128 kr.
Så nu skal jeg i gang med at lege
Det er et genialt program. Og netop det med Album, som jeg skrev om kan meget mere end jeg bruger idag. Et fælles tema, som udelukkende arbejder med referencer fra alle de øvrige mapper fra de originale billeder og videoer. Og- selvom man sletter et helt album eller enkelte billeder, bliver de originale billeder ikke rørt.
Der er mange indstillingsmuligheder , som jeg ikke har brugt endnu.
Jeg er ret vild med redigeringsprogrammet, som var een af årsagerne til at jeg prøvede Picasa, da min cameron program ikke var til at finde ud af.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-09 18:06

Hej smuller54
Jeg kom pludselig i tanker om at jeg faktisk havde hæftet til Picasa 2 - anskaffet da jeg prøvede at finde ud af det. Jeg tror at jeg løb totalt sur i det med de der "Samlinger" og mapper. Nu kigger jeg lige bogen igennem igen. Hvis jeg ikke fatter, hvad der står, spørger jeg igen
Mange hilsner Ingelein - som ikke skal have billeder på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-09 22:58

Tak for svaret smuller54.
Det er længe siden jeg spurgte, men jeg havde faktisk selv købt Picasa hefterne på et tidspunkt.
Jeg er på grund af indtrufne omstændigheder ikke kommet videre med sorteríngen.
mange hilsner
og godt nytår
Ingelein