/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dobbeltmoral - eller hvad.?
Fra : Heidi-Ho
Vist : 2034 gange
200 point
Dato : 20-10-09 10:50

I Danmark er det forbudt at anvende blyhagl - og fint nok med det.

Kigger man i supermarkedets kølediske, hvad ser man så.?
Jo, man ser f.eks. fasaner skudt med blyhagl, dels fra Polen og dels fra England.
Hvordan hænger det sammen.??? Vi danskere, har allesammen fået tudet ørerne fulde om hvor farligt det er at indtage bly, selv i små mængder.

Er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvorfor det er tilladt at importere vildt skudt med blyhagl, når selv samme stof er forbudt i Danmark.?

Skal vi lige prøve at holde personfnidderen ude af debatten......Taaaak.!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 10:53

Det spørgsmål, syntes jeg du skal stille til en ansvarlig politiker.. ret interessant spørgsmål

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 11:21

Omgående anmeldelse til embedslægen hvis der kan forevises blyhagl i kødet.

Og luk tråden inden den også vælter rundt på en muddermark som de andre under "Jagt"

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 20-10-09 12:30

Dobbelt moral, hvor har du ret Heidi, ja jeg kender mange familier, fra dengang vildt lovligt kunne skydes med blyhagl, disse familier som faktisk har levet af vildtkød hele jagtsæsonen og er blevet ældgamml, selv med længere jagttider som vi har i dag. altså før frysernes opfindelse, før den tid var der nogle der henkogte vildtkød, for at udnøtte når der blev skudt meget vildt, lige som vi i dag fryser vildt ned.
Jeg sendte for mange år siden en forespørgsel til en professor indenfor levendsmiddelstyrelsen, fik det svar, at man roligt kunne spise vildtkød med blyhagl, skulle man sluge hagl ville det ikke være farligt. Derimod kunne det være farligt for fuglevildt når det blev bearbejdet i kråser til fine partikler. Har selv spis meget vildt skudt med bly, fra barns ben af og til total forbudet kom april 1996.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 12:55

Henkogt kød lavet rigtigt kunne faktisk holde sig længere end dybfrysning

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-10-09 13:11

næh Luffe - faktisk står der på nogle af de pakker man køber med vildt ( i dette tilfælde vildand) at man skal påregne at der kan findes enkelte hagl i kødet
Det fik jeg forelæst da jeg styrtede i Brugsen med min pakke med vildand incl. flere hagl - kors hvor kunne jeg dog ikke lide det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 13:29

Okay.
Jeg spiser nu ikke selv ænder eller fasaner....bvadr.... så ikke mere fra mig

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-10-09 14:24

Fordi dansk lovgivning kun gælder på dansk territorie.

Det er også forbudt at have slaver i dansk eller ansætte folk til 1kr i timen men det lovligt at købe produkter fra andre lande som er fremstillet af slaver.

Der er meget som er fucked up og du bliver mærkelig i hovedet hvis du skal tænke over det altsammen.

Du kunne jo stille dig op foran de butikker som sælger de fasaner med bly som du er utilfreds med.... men nu er det jo tilladt for politiet at anholde og fængsle dig hvis de mener du kunne finde på at lave ballade.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 14:30

Citat
Der er meget som er fucked up og du bliver mærkelig i hovedet hvis du skal tænke over det altsammen

Det gælder nok for os alle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-10-09 16:18

->Heidi-Ho
Jeg har nok gennem årene guffet en del blyhagl i mig--uden at have taget større skade (tror jeg nok)
Jeg anede dog ikke, at vildt med bly stadig kan købes--interessant--kølediskene vil blive nysgerrigt checket, næste gang jeg kommer i nærheden af dem.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 16:36

Man skal vel bare veje kødet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-10-09 16:46

Hej Heidi

Det er dobbeltmoral det de gør, forbyder hagl i Danmark og importerer dyr skudt med hagl.

Men det er livet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-10-09 16:56

Nu er det ikke sådan, at det står på emballagen, at pågældende fugl er skudt med blyhagl.
Men, f.eks i Polen bliver der kun anvendt blyhagl - ergo, må den logiske forklaring så være, at fuglen er skudt med blyhagl.

I England bliver der ligeså anvendt blyhagl på alm. jagter - f.eks. fasanjagter.
Hvorimod i vådområderne, anvendes der stålhagl.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 20-10-09 17:06

Hvis jeg husker rigtigt så blev forbudet mod blyhagl ikke indført for vores personagers skyld.

Der var mere for hvad blyet gør ved miljøet , det er vel ufarligt at æde et par blyhagl men hvis de resterende 298 hagl fra hver afskudt patron ender i havet/jorden er det jo nok ikke særligt godt.

Som fhv. jæger var jeg da ikke glad for forbudet , jeg mener at blyhaglene er bedre til det de skal , nemlig at slå ihjel.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 21-10-09 19:10

Der er noget ved spørgsmålet jeg ikke lige fatter. Jeg kan under ingen omstændigheder forstille mig at der ligger vildt (uanset art) i danske kølediske, som er skudt med haglgevær eller riffel for den sags skyld.Det kan da ikke passe??.
På Danpo feks, hvor de slagter kyllinger, står der jo heller ikke en ansat og skyder kyllingerne med haglsprøjten når de suser forbi på transportbåndet. Okay det kunne da være et fedt job!!.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-10-09 19:41

Næh, de er begyndt at indfange udslupne mink.

Fem af de blodtørstige bæster kan slå et helt hønseri ihjel på 10 minutter.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-10-09 09:14

Citat
Der er noget ved spørgsmålet jeg ikke lige fatter. Jeg kan under ingen omstændigheder forstille mig at der ligger vildt (uanset art) i danske kølediske, som er skudt med haglgevær eller riffel for den sags skyld.Det kan da ikke passe??.
På Danpo feks, hvor de slagter kyllinger, står der jo heller ikke en ansat og skyder kyllingerne med haglsprøjten når de suser forbi på transportbåndet. Okay det kunne da være et fedt job!!.

Hej webgun, nu er det ikke din hormon-oppumpet lørdagskylling jeg mener - den er forøvrigt halalslagtet.

Næh, det er såmænd det vildt, f.eks. fasaner, som bliver importeret fra Polen og tildels fra England der er tale om.

Accepteret svar
Fra : TheRealDeal

Modtaget 200 point
Dato : 21-12-09 12:28

Kære Heidi Ho

Det er fordi de to lande er medlem af EU

TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 16:07

Nemlig.
Og hvis D.K. sagde, nul putte, vi vil ikke ha' vildt med blyhagl, så fik vi en dom for teknisk handelshindring.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 16:07

Tak for svaret TheRealDeal.