/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Internetgruppe/forening
Fra : knh15
Vist : 497 gange
200 point
Dato : 20-10-09 08:51

Jeg er medlem af en gruppe på internettet, det er en pspgruppe hvor vi viser vores billeder frem for hinanden, udveksler materialer og erfaringer.
Nu skal gruppen til og være betalingsgruppe. Det forstår jeg godt, for der er jo udgifter med og have sådan en side... serverplads osv. og det er også kun et symbolsk beløb på 50 kr om året pr. medlem.
Mit spørgsmål går ud på om der er nogle der kan henvise mig til en side hvor jeg kan læse om regler for sådanne foreninger.... eller hvad man kalder det.

jeg kunne ikke finde en egnet kategori her på kandu, så der er mit spørgsmål havnet her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-09 08:57

Citat
regler for sådanne foreninger....

Dem laver I vel selv

Så nogen må jo have valgt en bestyrelse ud af et antal medlemmer

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 20-10-09 09:06

Hejsa,,

Èt er om man opretter sig som en forening og søger om støtte til aktiviteter fra kommunen. Det er lidt ligesom f.eks en rollespilsforening der kan få tilskud til alle de unge som de underholder med udendørs og weekendaktiviteter. Så skal man have en bestyrelse i sin forening. Ofte bestående af en formand, næsteformand, en kassér osv. (hvilke stationer man nu lige vil have besat).

Noget andet er om man bare laver en "forening" over et website osv. Det ligger nok bedre i munden at kalde dette for en betalingsgruppe. Her behøver man jo reelt set ikke have en nedsat bestyrelse, selvom det nok vil være en god idé. Men der er ikke nogen desiderede regler, for hvordan man skal gøre eller forholde sig.
Hvis en gruppe beslutter sig for at sponsorere den side de er sammen om, kræver det blot en konto som i kan indbetale til sidens opretholdelse og vedligeholdelse på.

mvh Moose

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-09 09:08

En forening som opkræver medlemsbidrag, skal oprettes på en stiftende generalforsamling.
Der skal være en bestyrelse (som er ansvarlig for økonomien)
Der skal være love og vedtægter.

Er dette ikke tilstede, er det bare et firma som opkræver penge for medlemskab.

Som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-10-09 09:48

Det er en person som ejer siden og der bliver ingen generalforsamling.... Nogle ting er gratis og bruge til vores billeder, når det ikke er kommeiseile sider de bliver brugt på, men når vi lige pludselig skal til og betale for og være medlem. bliver gruppen så ikke kommeiseil ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 10:05

Nej, det er jo blot et bidrag til omkostningerne, I kan for den sags skyld kalde det en kaffekasse eller lignende.

Hvis der skal ligge noget troværdighed bag kunne man oprette en bankkonto til ind- og udbetalinger, så kan mistænksomme medlemmer se en udskrift på forlangende.