/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skærbilledet vender 90 grader
Fra : ingelein
Vist : 1245 gange
30 point
Dato : 19-10-09 21:17

Hej
En af kursisterne kom i dag med sin bærbare, hvor det var lykkedes ham at vende skærmbilledet 90 grader. Jeg har lige googlet mig frem til at der er andre som har været ude for det, men synes ikke helt at løsningen er fundet.
http://www.eksperten.dk/spm/400992
Er der en med erfaring herinde, som kender til det.? Mit XP styresystem har ikke nogen grafikstyring, som et ikon på proceslinjen. Det er omtalt i Google.

Vi var 3 kloge hoveder om at se på det, uden at finde en løsning. Systemgendannelse virkede ikke, ej heller træk og slip i rammen.

Hvordan har manden fået skærmen vendt 90 grader?
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 19-10-09 21:23

ved min pc kan det ændres inde i grafikkortets indstillnger prøv evt at se der

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 40 point
Dato : 19-10-09 21:25

CTRL+ALT+ én af piletasterne er ofte årsagen....

Kommentar
Fra : HomoSapien

Dato : 19-10-09 21:26

Og du er sikker på at det ikke bare er rlt + Alt + pil op?

http://forums.techguy.org/tech-tips-tricks/336002-windows-xp-flipping-screen-upside.html

Kommentar
Fra : HomoSapien

Dato : 19-10-09 21:26

hov.. for sent på den

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 19-10-09 21:34

Man kan vende skærmbilledet under sine skærmindstillinger på de fleste PCer - det afhænger af softwaren til grafikkortet - men lange det fleste understøtter dette!

Hvis det er sket ved en fejl så er der sikkert ramt en hotkey til funktionen (ALT + en anden tast eller lignende)

For at vende det normalt igen, så gå ind i skærmindstillinger!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 19-10-09 21:34

PS: håber i øvrigt ikke du er lærer på et IT kursus siden 3 (!) "kloge" hoveder ikke kan løse den fejl!

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 19-10-09 21:36

Hvis han har NVIDIA skærmkort, så højreklik på skrivebordet. Der skulle gerne være noget der hedder NVIDIA kontrolpanel, start det. Der er en menu der hedder roter skærmbillede. Sæt det til ingen rotation

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 21:59

Hej lassethorsted
Næh, jeg er skam kun vejleder for nogle folk fra 60-85 år, som gerne vil introduceres til EDB
det skal man ikke være særlig klog for - derfor har jeg nok også så mange spørgsmål herinde.
Til gengæld er jeg en ørn til så mange andre ting.
mange hilsner og tak for komplimenten
Ingelein - også OLLEKOLLEalder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 22:03

@lassethorsted
Jeg vil gætte på at du klarer den lille rotation på enhver PC skærm, som du lige får stukket i hovedet (i dette tilfælde en Toschiba) uden at kende noget til dens grafikkort etc ?????? come on!!!!
Bliver pissesur over sådan en dum bemærkning!!!!
Tag lige og strik et par sokker på min elektroniske strikkemaskine!!!
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-09 22:48

Sådan Ingelein, bare giv igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-09 09:08

CTRL samtidig med Alt - klik på en af piletasterne imens - virker på de fleste pc´ere

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 20-10-09 16:40

Ret enkelt (hvis der er NVIDIA kort i maskinen)

Start\Kontrolpanel\Udseende og personlige indstillinger\NVIDIA kontrolpanel

Vælg så "rotér skærmbillede" under skærm i munuen til venstre. Den skal stå til "ingen rotation (landskab)"

Er der ikke NVIDIA kort i maskinen er framgangsmåden dog nogenlunde den samme!

og tal så pænt! Ingen grund til at hidse sig op!? At påstår at du vil gætte på at jeg klare dette på en hvilken som helst skærm så er svare JA - for det har intet med skærmen at gøre!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 16:59

Hej lassethorsted
Jeg har ikke behov for at blive nedgjort af sådan en "Klugscheisser" som ikke kan læse:
[CITAT][hvor det var lykkedes ham at vende skærmbilledet90 /CITAT]
At vende skærmen er da nemt nok, det er fysisk arbejde.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 20-10-09 17:02

Jamen hvis det var det der var fejlen, så er der vel ingen grund til at søge efter en løsning? Bare vend pisset om igen!

Hvad fanden er en "klugscheisser" i øvrigt?

Har du fået roteret det skærmbillede ller hvad?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 20-10-09 17:07

Og jeg har i øvrigt på ingen måde nedgjort dig??? Kan ikke helt forstå hvor du får den idé fra?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 17:07

@lassethorsted
Vi fik ikke løst problemet i går, hvor manden med skærmbilledrotationen var en kursist, som havde medbragt sin egen bærbare PC i den tilstand. Han tog også afsted med den sådan. Men jeg spurgte herinde, fordi jeg ville blive klogere, men det er måske ikke nemt at forstå, når man som du mener at man bør vide alt.
Hilsen
Ingelein - som ikke håber at du fremover vil svare når jeg spørger om noget, når du skal være ubehøvlet. Slå selv "Klugscheisser" op i en ordbog

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 17:11

Hej lassethorsted
Nu har jeg gjort det for dig, siden du ikke selv fandt på det:
"[CITAT][Klugscheißer – Der Klugscheißer gehört zur Gattung Mensch und zeichnet sich durch hochtrabendes, besserwisserisches Geschwafel aus, mit dem er den Anschein .................
hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 20-10-09 17:15

Synes ikek du er helt fair lige nu. Jeg har ikke virket bedrevidende eller noget i den stil - på intet tidspunkt. Jeg slyngede blot en bemærkning ud, om at jeg ikke håbede at du underviste på et EDB kursus siden 3 af dine KLOGE KOLLEGAER ikke kunne løse dette?! Derefter fortalte jeg dig på pænt dansk hvordan du løste det... og længere er den ikke!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-10-09 20:05

Citat
"klugscheisser"
Skønt ord . Men jeg mener nu, at Lasse ikke er sådan en, Ingelein. Du kom vist bare lidt skævt ind på et af Lasses første svar. Så (som du selv skriver) come on, shake hands og fortsæt i god ånd .

Mvh Chris "klugscheisser"

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 20:10

Hej

Citat
håber i øvrigt ikke du er lærer på et IT kursus siden 3 (!) "kloge" hoveder ikke kan løse den fejl!
Siden jeg er lærer på et IT kursus mener lassethorsted med andre ord at jeg er for dum til at være lærer på et IT kursus. Sådan opfatter jeg den bemærkning. Ja, kommunikation er en svær ting.
Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-09 20:27

Tak for svaret berpox.
Jeg ved ikke om det kan løse problemet, men mange svar i den retning tyder på det.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-10-09 20:42

Efter at Lasse skriver, at han tror du er "lærer", skriver du selv, at du er "kun" er vejleder, hvilket Lasse ikke kunne vide, da han (efter min ringe mening) bare drillede lidt.

nogen gange af en god mening.