/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Rulleliste
Fra : Krassus
Vist : 1523 gange
74 point
Dato : 19-10-09 15:45

Hej alle

Jeg har lavet en rulleliste i excel der henter data fra et navngivet område: Firma_navn

Området er defineret som hele Kolonne A og indeholder derfor også "tomme" værdier
Det betyder at man stadig kan indtaste lige præcis de værdier man har lyst til, selvom jeg har sat en stop betingelse op.

Men problemet er jo at listen med firmaer vokser løbende, hvordan sørger jeg for at disse firmaer nemt og hurtigt bliver inkluderet i listen ?
Jeg kan nemlig ikke finde ud af at omdefinere et navneområde & burde excel ikke være smartere end som så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-09 15:54

Du bør nok lave dig en lille database eks. i access
Eller i den gratis Openoffice base hvis du ikke har access

Det kræver dog at du læser lidt om databaser, evt. fra nogle af de små hæfter som kan købes i mange kiosker.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 19-10-09 15:56

Det virker da noget fjollet at jeg skal til at arbejde i access for den lille detalje? kan Excel ikke også lave en lign. database?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-09 16:04

Ok - det er da muligt.............................. måske kommer der en forbi som ved det.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 20-10-09 11:28

NU MED FLERE POINTS!

Som sagt så er problemet at excel selv skal kunne finde ud af at jeg udvider en liste, uden at jeg hver gang skal ned og ændre på størrelsen af det område jeg har defineret - håber der er nogen smarte excel hajer derude!

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-10-09 12:11

Citat
NU MED FLERE POINTS!

Kan det ikke være ligegyldigt,hvis du alligevel annuler spørgsmålet.
vvdriver

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 74 point
Dato : 20-10-09 12:16

Marker listen og navngiv området som f.eks. Liste1.

Tast Ctrl + F3.

Vælg Liste1
Erstat det der står under Reference f.eks=Ark1!$A$2:$A$65
Med denne.

=FORSKYDNING(Ark1!$A$2;0;0;TÆLV(Ark1!$A$2:$A$65536);1)

Så udvides dataområdet Liste1 automatisk efterhånden som du tilføjer mere til listen.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 20-10-09 12:23

Genialt - Tak for svaret Rosco40.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-09 20:48

Ja - flot løsning Rosco40